Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

Den ene motoren jeg har hatt mye trøbbel med var en D6350 med bare 250 timer på 7 år. Da jeg kjøpte den måtte jeg ta masse vedlikehold etterhvert og «alt mulig» røk. Så den var brukt for lite og stått seg i hjel og i tillegg hadde verkstedet (ikke forrige eier faktisk for fakturaer forelå) slurvet med vedlikeholdet. Da blir det dyrt på så dyre flotte motorer. 

Har to stk av samme motor pr i dag, og de er førsteklasses vedlikeholdt siden ny av samme sted hele tiden. De fungerer meget bra, kjøpt på ca 600 timer for 2 år siden, nå har de 840 timer. Det skjer noe uforutsett hver sommer likevel, f eks girvaier røk, fikset med en gang, en propell gnagde seg inn på vulken og en registerreim som holdt på å ryke nå i sommer (reima var ny, delte seg). Oppdaget det heldigvis i tide. Titt på motoren for hver eneste eller annenhver driftstime er mitt tips. Slik så jeg reima før det var for sent, tilfeldig kikk ned i motorrommet etter en to timers tur, der alt så fint ut før vi dro. Har et meget godt verksted som ringte nærmeste verksted så vi fikk fikset det på 24 timer. Imponerende.

 

De tingene jeg så etter da jeg skulle kjøpe båt etter den negative erfaringen var:

*timeantall mindre viktig, bør ha vært startet opp og kjørt med minst hver 14. Dag (står i manualen til motorene også). Om båten ligger unrukt i over 2 mnd kan det oppstå skader om den ikke tas opp og konserveres. Eller kjøres driftsvarm en tur. Det betyr vel fort at 50-200 timer pr sesong er ideellt for en motor.

*vedlikehold - ryddig historikk?

*hvordan har den vært lagret - utendørs eller innendørs/varmt?

*tatt service hvert eneste år selv hvis lite bruk?

*viktigst av alt: har den hatt vann inn i motorrom, vært grunnstøtt eller lignende.

*viktig: hvor tidlig kjører eier båten sin opp i plan? Får den blitt helt driftsvarm først eller bare klinker han til på 50-60 grader? Innboard er følsomme for sånt og bør være helt driftsvarme før de presses opp i plan (om de skal leve så lenge som mulig).

 

Vær alltid skeptisk til å kjøpe grunnstøtte båter, spesielt de som har hatt vann inn i kjølen. Selv bittelitt. Der skal det faktisk være tørt (det er helt tørt på min), og det skal ikke være rust noe sted på motorene.

Lingefan

Lingefan

Den ene motoren jeg har hatt mye trøbbel med var en D6350 med bare 250 timer på 7 år. Da jeg kjøpte den måtte jeg ta masse vedlikehold etterhvert og «alt mulig» røk. Så den var brukt for lite og stått seg i hjel og i tillegg hadde verkstedet (ikke forrige eier faktisk for fakturaer forelå) slurvet med vedlikeholdet. Da blir det dyrt på så dyre flotte motorer.

Har to stk av samme motor pr i dag, og de er førsteklasses vedlikeholdt siden ny av samme sted hele tiden. De fungerer meget bra, kjøpt på ca 600 timer for 2 år siden, nå har de 840 timer. Det skjer noe uforutsett hver sommer likevel, f eks girvaier røk, fikset med en gang, en propell gnagde seg inn på vulken og en registerreim som holdt på å ryke nå i sommer (reima var ny, delte seg). Oppdaget det heldigvis i tide. Titt på motoren for hver eneste eller annenhver driftstime er mitt tips. Slik så jeg reima før det var for sent, tilfeldig kikk ned i motorrommet etter en to timers tur, der alt så fint ut før vi dro. Har et meget godt verksted som ringte nærmeste verksted så vi fikk fikset det på 24 timer. Imponerende.

 

De tingene jeg så etter da jeg skulle kjøpe båt etter den negative erfaringen var:

*timeantall mindre viktig, bør ha vært startet opp og kjørt med minst hver 14. Dag (står i manualen til motorene også). Om båten ligger unrukt i over 2 mnd kan det oppstå skader om den ikke tas opp og konserveres. Eller kjøres driftsvarm en tur.

*vedlikehold - ryddig historikk?

*hvordan har den vært lagret - utendørs eller innendørs/varmt?

*tatt service hvert eneste år selv hvis lite bruk?

*viktigst av alt: har den hatt vann inn i motorrom, vært grunnstøtt eller lignende.

 

Vær alltid skeptisk til å kjøpe grunnstøtte båter, spesielt de som har hatt vann inn i kjølen. Selv bittelitt. Der skal det faktisk være tørt (det er helt tørt på min), og det skal ikke være rust noe sted på motorene.

Lingefan

Lingefan

Den ene motoren jeg har hatt mye trøbbel med var en D6350 med bare 250 timer på 7 år. Da jeg kjøpte den måtte jeg ta masse vedlikehold etterhvert og «alt mulig» røk. Så den var brukt for lite og stått seg i hjel og i tillegg hadde verkstedet (ikke forrige eier faktisk for fakturaer forelå) slurvet med vedlikeholdet. Da blir det dyrt på så dyre flotte motorer.

Har to stk av samme motor pr i dag, og de er førsteklasses vedlikeholdt siden ny av samme sted hele tiden. De fungerer meget bra, kjøpt på ca 600 timer for 2 år siden, nå har de 840 timer. Det skjer noe uforutsett hver sommer likevel, f eks girvaier røk, fikset med en gang, en propell gnagde seg inn på vulken og en registerreim som holdt på å ryke nå i sommer (reima var ny, delte seg). Oppdaget det heldigvis i tide. Titt på motoren for hver eneste eller annenhver driftstime er mitt tips. Slik så jeg reima før det var for sent, tilfeldig kikk ned i motorrommet etter en to timers tur, der alt så fint ut før vi dro. Har et meget godt verksted som ringte nærmeste verksted så vi fikk fikset det på 24 timer. Imponerende.



×
×
  • Create New...