Jump to content

Edit History

mmosberg

mmosberg

Ifbm med toppakning skifte på en av mine KAD300 som for 3 år siden akkurat hadde rundet 600 timer kunne man enda se honemerkene fra produksjon innvendig i sylinderforingene. Jeg tør påstå at det aldri er timene i seg selv som sliter ut motorer, ihverfall ikke KADer. Det er ofte manglende kjøling/varmgang over tid. Slurv med konservering med påfølgende enten tæring eller frostskader i etterkjøler/intercooler slik at du drar sjøvann inn i motor under gange. Manglende konservering før opplag medfører også kraftig aksellerert korrosjon i turbohuset på eksossiden.

EDIT: Urent eller vannholdig drivstoff er også en stor faktor. Høyttrykkspumper og dyser slites ut prematurt. Opplag der vannholdig drivstoff blir stående stille i høyttrykkspumpe og dyser gjennom en hel vinter er også drepende.

Man merker fort om en båtmotor har blitt neglisjert, fått venstrehåndsarbeid av en innleid mekaniker uten eierskap eller om den har fått kjærlighet og omsorg :-) 

mmosberg

mmosberg

Ifbm med toppakning skifte på en av mine KAD300 som for 3 år siden akkurat hadde rundet 600 timer kunne man enda se honemerkene fra produksjon innvendig i sylinderforingene. Jeg tør påstå at det aldri er timene i seg selv som sliter ut motorer, ihverfall ikke KADer. Det er ofte manglende kjøling/varmgang over tid. Slurv med konservering med påfølgende enten tæring eller frostskader i etterkjøler/intercooler slik at du drar sjøvann inn i motor under gange.

• Create New...