Kvalitetstid
Mye synsing generelt på dette foraet innen dette temaet
Levetiden på motoren avhenge i all hovedsak om vedlikeholdet / service underveis og kjøremønster.
VP antyder i ulike sammenhenger 8 - 10000 timer på en dieselmotor før overhaling. Da blir det å snakke om en motor på 2000-3000 som liksom nærmer seg "litt Tullete".Sjekk servicehistorikk og da spesielt olje og filterskift, men først og fremst personen som bruker båten. Ser båten ut som en "dass" så er det vel ikke mye som tilsier at han har tatt bedre vare på motoren heller.. En motor kan ødelegges etter få timer og jeg personlig ville vært mer skeptisk til en motor som har gått 1500 timer på 30 år enn en som har gått 3000 på 20 år eller 4000 for den del..
At mange markedsfører båten sine med at de har brukt verksted til all service og vedlikehold er etter min mening ofte missvisene. Bruken og eiers evne og muligheter til å korrigere / utbedre feil underveis er ofte viktigere enn at han satte båten på verkstedet når havariet kom med bakgrunn i mangelfull oppfølging underveis.
Jeg har overhalt flere motorer, men aldri grunnet for mange timer, KUN feil bruk og manglende service