Jump to content

Seilferie ned Europas kyst?

Stekepanne

Recommended Posts

3 måneder er masse, har seilt opp og ned der noen ganger, og har vel funnet ut at skal vi gjøre det igjen ønsker vi 5 uker ferie. Men da kommer vi ikke til Spania. Vet ikke hvor glad dere er i å seile på havet, det er noen lange etapper. Ønsker dere dagseilas nedover er 3 måneder for lite. Jeg ville dermed hoppe over Kiel kanalen, Nederland, Storbritannia og tenker første stopp enten på kanaløyene (Guernsey, Jursey) eller Brest. Derfra dagseilas sydover eller rett til Bajonna ved Vigo og dagseilas oppover etter det. Jeg hadde brukt mest mulig tid i nordspania og sydvest Frankrike (syd for La Rochelle). 

Jeg har mer lyst til å bruke en sesong i nordspania enn i Middelhavet. Svarer gjerne på spørsmål, men da må du være mer konkret. 

Enig i at det er like greit å dra ned til kontinentet i ett strekk. Ca 4 døgn tenker jeg man må regne. Engelske kanal er trafikkert, men helt ok. Man bør absolutt ha ais og radar. Vi kryssa på natta fra England til Holland. 

Edinburgh er fin å seile til. Havn et stykke utenfor sentrum. Vi seilte Kristiansand Edinburgh Sæby i fjor. 3 døgn til 4 døgn tilbake. 

London er bra om man vil ha storby. Marina midt i byen. Fantastisk opplevelse.  Amsterdam er bra, men ikke på høyde med London. 

Moss London tok 4 døgn. London Amsterdam ca 2 døgn. Harlingen Marstrand ca 3,5 døgn. Vi starter motor når seilfart faller under 5 knop

nordsjøen kan være krevende da den er grunn og mye strøm. 

Funderer på å dra til Frankrike neste år, så hører gjerne mer om det ?. Vi har 4 ukers ferie. Mulig irskesjøen og caledonian kanal hjem. Foreløpig plan er La Havre og tog til Paris (går dessverre ikke å seile opp til Paris uten å ta av masta).  Så kanskje Gearnsey og Jersey før nordover til Dublin? 

Hører gjerne om konkrete tips fra @pacuare?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
PostIT skrev 38 minutter siden:

Har noen litt mer konkrete spørsmål:

Norge-England-Frankrike eller Danmark og

kysten nedover?

Er Biscaya like skummelt som det høres ut, eller kan man ha en fin ferie her? F.eks mai,juni,juli

Jeg ville aldri satt kursen mot Danmark. Vestavind er dominerende, så du ønsker så mye margin som mulig (gå så mye vest som mulig). Ville gått til Farsund, ventet på en nordvest og satt kursen mot Dover. Er en del skipsleder en  må ta hensyn til, så bør velge side i den engelske kanal. 

Har opplevd begge sider av Biscaya (3 døgn i 20+ m/s på en kryssing, sist overseilas ingen sprut på dekk på hele kryssingen). Med dagens værmeldinger og litt tid er det ikke noe problem å krysse i fint vær. Det er definitivt en krysning jeg tar hensyn til værmeldingen på, men er ofte en fin ferie. 

Hvilken båt har du? Stor forskjell på å gi råd til en 30 foter og en 50 foter.  

Bitteliten skrev 46 minutter siden:

Funderer på å dra til Frankrike neste år, så hører gjerne mer om det ?. Vi har 4 ukers ferie. Mulig irskesjøen og caledonian kanal hjem.

Gjorde det samme på 6 uker, men med to solide omveier så tilsvarer 4 uker på ruten din. Ble litt mye seiling, så jeg tenker ikke kombinasjon igjen, Enten Calidonen kanalen eller Frankrike. Kommer tilbake med mer begrunnelse. 

8 minutes ago, pacuare said:

Jeg ville aldri satt kursen mot Danmark. Vestavind er dominerende, så du ønsker så mye margin som mulig (gå så mye vest som mulig). Ville gått til Farsund, ventet på en nordvest og satt kursen mot Dover. Er en del skipsleder en  må ta hensyn til, så bør velge side i den engelske kanal. 

Har opplevd begge sider av Biscaya (3 døgn i 20+ m/s på en kryssing, sist overseilas ingen sprut på dekk på hele kryssingen). Med dagens værmeldinger og litt tid er det ikke noe problem å krysse i fint vær. Det er definitivt en krysning jeg tar hensyn til værmeldingen på, men er ofte en fin ferie. 

Hvilken båt har du? Stor forskjell på å gi råd til en 30 foter og en 50 foter.  

Supert :)

Får studere og tenke litt på hvor langt fra franske-kysten man ønsker å gå.

Vi har en 43 fot Beneteau

Bitteliten skrev for 11 timer siden:

Funderer på å dra til Frankrike neste år, så hører gjerne mer om det ?. Vi har 4 ukers ferie. Mulig irskesjøen og caledonian kanal hjem. Foreløpig plan er La Havre og tog til Paris (går dessverre ikke å seile opp til Paris uten å ta av masta).  Så kanskje Gearnsey og Jersey før nordover til Dublin? 

Problemet med å seile rundt England på 4 uker er at en må seile forbi for mye jeg virkelig har lyst ti å se. Seilt Calidonen kanalen to ganger, og virkelig kost meg. Ha med fjellstøvler og gå opp på nærmeste topp. Lokale pubene er herlige. Litt turistpreget. Men jeg har ikke sett andre steder enn Oban i vest Skottland. Ble å seile forbi alt jeg vil se. Irland har mye, der har jeg ikke seilt. Isle of Man var gøy. Småsteder i Wales hadde noen autentiske puber jeg ikke ville ha gått glipp av. Fikk ikke tid til å leie bil for å utforske. Synes egentlig at at irskesjøen fortjener noen uker alene. Med 4 uker bruker du en uke tur retur Nordsjøen, en uke i Calidonen og Skottland, en uke i irksehavet, og til slutt en uke i sydengland. Blir rett og slett ikke tid til å se noen av stedene. Føler at du seiler forbi alt. 

Det jeg i steden vil anbefale er å seile til Dover, så rett til Falmout eller en annen by så langt vest om mulig i sydengland. Så to uker i sydengland, gå inn i både de kjente og de totalt ukjente byene der en må gå inn på høyvann og det faktisk er lite turister. Eller sydengland er så bra at det er turister alle steder, men finner man steder med bare engelske turister er det bedre. Da har du en uke til kanaløyene og kanskje en stopp eller to i i nord Frankrike og Nederland. 

Jeg har seilt nok i livet, trenger ikke å seile mer. Dermed seiler jeg for å oppleve ting jeg ikke får gjort ellers, gjerne ligge en uke på hvert sted. Synes rundt England blir for mye seiling, men ser at du kan prioritere annerledes. Skal jeg gjøre det igjen, vil jeg ha 6 uker uten noen omveier. Det tror jeg er en fet tur. 

Vi har en båt som seiler en god del raskere enn din. Brukte 6 uker på runden. Men kastet bort en uke på å gå Kiel kanalen hjem. Gøy å ha tatt kanalen, men den tiden ville jeg brukt på mer tid andre steder. I tillegg hadde vi 10 dager i Brest og sydover. Det var virkelig verdt tiden. Men det ga lite tid til resten. På denne turen jobbet jeg mens båten seilte Irskesjøen (ingen seilte hele turen, 6 uker ferie er mer enn de fleste får). Gikk feil vei, altså sydover i Irskeskjøen. Ble en del tid på værrouting mens jeg var hjemme, var omtrent håpløst å finne gode vinduer å seile i. Noen av dagene var relativt heftige. Har seilt sydover irskesjøen før, da hadde vi fine forhold men også for lite tid. 

Vaktsystemet rundt England blir litt forskjellig fra det vi er vant til. Dagene må planlegges etter tidevannet, så er det bare å ankre opp når det er motstrøm. Litt dårlige ankringer, men med ankeralarm kan en sove mer. Hadde diskusjon på første turen, men ankringen var så dårlig at vi vi måtte hatt ankervakt. Resultatet var at vi seilte 6 nm på 6 timer. Hadde vært bedre å stoppet og sovet. 

Mine tanker rundt turen din. Gjennomfører du anbefaler jeg lange etapper når du er ute å seiler slik at du får tid til å oppleve de stedene du stopper. Skal vi langt starter vi gjerne om kvelden, seiler nettene og er i land på dagene. Slitsomt hvis dere ikke er mange nok til å gå vakt. 

PostIT skrev for 10 timer siden:

Vi har en 43 fot Beneteau

Båten er stor nok til å fungere fint på havet, så det vil fungere veldig fint. Biskaya oppleves bedre når båten har litt størrelse. 

https://www.bloomsbury.com/uk/reeds-nautical-almanac-2019-9781472957627/

Anbefaler Reeds nautical almanac Linken over er ett tilfeldig butikk. Kjenner ingen som har seilt denne strekningen med boka som ikke kommer til å bruke den på neste tur. Detaljer på alle havner mellom Hirtshals og Gibraltar. Mye strøminformasjon. Oppdateres årlig. Vi kjøper ny hver gang vi seiler her. Også informasjon om spesielle steder, for eksempel når en skal gå gjennom steder med mye strøm. 

Hva tenker dere om døgnseilas? Det er en del havner på strekningen, men det er også enkelte strekninger som ikke har gode havner på dagseilas. Tror dere må ta en del lange strekk for å få så god tid som dere håper. Er vel bare en drøy uke seiling ned til nord Spania. Men med dagseilas kommer dere ikke til å rekke dit. 

3 måneder på tur er bare herlig. Er vel så enkelt (og vanskelig) at det bare er å bestemme seg og dra. 

@pacuare takk. Veldig bra. Vi trives veldig godt i store byer, bedre enn små steder. Også liker vi bedre og bedre roen på lengre strekk. Ser at jeg nok strekker strikken en del med Caledonian på denne turen. Mulig det blir «bare» Frankrike med Guernsey og Jersey.  Været har jo også en del å si. Frister ikke med Nordsjøkryss i flere døgn. 

(Familiekompromisset er at vi kan seile langt bare det blir kombiner med storbyferie ?)

kombinasjonen vi fikk år med 2 turer over Nordsjøen, Engelske kanal, London og Amsterdam samt avslutning med 1 uke i Bohuslän var innerteier ?

@pacuare

kjempe flott med tips til godt lesestoff!

Vi er fortsatt VELDIG tidlig i planleggingsfasen så mange «if’s and but’s». Har pratet litt i kveld, og det kan hende vi setter stopp ved Brest i første omgang.

Har du noe erfaring fra kysten til Nederland/Belgia? Verdt å sette av tid der?

En god grunn til turen er å se om langtur er noe vi kan trives med, så døgnseilas er vel en av de tingene vi bare må innom.

Vi seilte Ijmuiden - Amsterdam og sjøene bak Amsterdam til Harlingen i sommer. Valgte bort de Vest Frisiske øyer etter råd fra venner som kom ned den veien. Vi dro over Nordsjøen hjem i stedet

Om man liker ferskvann og kanaler med sluser så finnes det en egen rute gjennom deler av Holland og Frankrike som kalles mast on eller noe sånt. 

Holland var fint, men vi drar nok ikke dit igjen 

lengre strekk går helt fint om man er noenlunde planlagt og forberedt. På 3 av våre Nordsjøturer har vi vært 2 voksne og 1 på 14/15 år. Turen hjem i år var vi 2 voksne. Det fungerte helt fint. 

Bitteliten skrev for 8 timer siden:

@pacuare takk. Veldig bra. Vi trives veldig godt i store byer, bedre enn små steder. Også liker vi bedre og bedre roen på lengre strekk. Ser at jeg nok strekker strikken en del med Caledonian på denne turen. Mulig det blir «bare» Frankrike med Guernsey og Jersey.  Været har jo også en del å si. Frister ikke med Nordsjøkryss i flere døgn. 

(Familiekompromisset er at vi kan seile langt bare det blir kombiner med storbyferie ?)

kombinasjonen vi fikk år med 2 turer over Nordsjøen, Engelske kanal, London og Amsterdam samt avslutning med 1 uke i Bohuslän var innerteier ?

Oslo Hesinki Stockholm Oslo,

2 store byer samt 2 helt mega flotte skjærgårder

V8 rules.

PostIT skrev for 8 timer siden:

Har pratet litt i kveld, og det kan hende vi setter stopp ved Brest i første omgang.

Jeg personlig mener turen starter ved Brest. Derfra og sydover kommer en til den delen av Frankrike jeg trives best i. Er ett klimaskille omtrent her, Brest er både kaldere, mer regn og tåke enn lenger syd. Men det er en by jeg trives i, og kommer tilbake til. Hakket bedre er å ankre opp ved byen som ligger syd i innseilingen til Brest (Camaret sur Mer). Ha jolle som kan bæres på land, litt tidevann her. 

Kanaløyene (juresey) likte jeg meg godt, anbefaler en stopp her. 

Forsto ikke Frankrike nord for Brest, vi fant ikke de hyggelige stedene. Men stoppet bare ett sted, litt langt mellom havnene her, og fant ikke så mye fristende. Nederland stoppet jeg bare ved Oost Vlieland (nord vestre hjørnet av NL). Dit vil jeg tilbake. Generelt er nederlendere veldig hyggelige, så verdt en stopp. Det naturlige har vært å stoppe i Dover for proviant og seile direkte til Norge uten å bruke mer tid i denne delen av europa. 

Har en tendens til for få stopp, for korte turer i forhold til avstandene.

Når en finner roen prøvde vi å seile 3 dager, ligge stille en uke. Jeg vil minimum ha 3 overnattinger når vi stopper.  

Gått fra Brest, opp via Frankrike, Nederland, Kielkanalen, Danmak østside til Sørlandet nå i sommer. Brukte 5 uker fra Brest til Lyngør. Primært dagseiling, et par overnattere. Med kortere tid hadde det blitt mange overnattere, vi flyttet på oss tilnærmet hver dag. 2 voksne og en 5åring ombord.

Rask oppsummering av steder:

Brest: God havn, fint utgangspunkt. Ikke mest spennende jeg har vært borti, fant ikke noe skikkelig supermarked i nærheten av havna.

Ile du Molene: Fin liten øy mellom Brest og Ushant. Koselig landsby. Verdt en stopp.

Roscoff: God havn, koselig by. Endel turister, men hyggelig liten by.

Alderney: Ankring eller bøye. Koselig øy.

Dieppe: Kjent havneby som har hatt sin storhetstid. Litt shabby marina, men du kommer inn og ut uansett tidevann.

Bologne sur Mer: Litt shabby by, men fin gamleby på toppen, masse hummer og skalldyr på fiskemarkedet og flott akvarium!

Zeebrugge: God havn. FInt utgangspunkt for å dra inn til Brugge, ellers ikke noe stort poeng.

Texel og Vlieland: Øyene her er sikkert fine i sol og pent vær. Vi hadde tåke og duskregn. Gode havner, men dyre. Seiling på innsiden av øyene mellom sandbanker med 10-20 cm vann under kjølen synes sikkert noen er moro. Neste gang går jeg på utsiden med mindre været er hårete.

Kielkanal og opp Danmark var primært transport for vår del og godt beskrevet rundt omkring.

du kan se litt i denne  http://lagoon380careka.blogspot.com

både scotland og england er ok, kanal område er dyrt og kjedeligt. franskedelen av bukta er flott. også nord Spania.

forslag vil være seile roligt nedover og legge båten igjen i La Coruna til neste år.  så kan dere ta videre nedover eller returnere neste sommer.  sikkert billigere å la båten ligge der nede en å betale dyrt i Oslofjord område.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...