hexachordia Startet 5.August.2019 Link til dette innlegget Startet 5.August.2019 Hei. Kan noen enkelt forklare når det blir galvanisk tæring og hvordan en sinkanode bidrar til å forhindre dette? Jeg ligger på en båtplass med landstrøm tilkoblet batterilader og avfukter og har ikke noe galvanisk skille i tilkoblingen. Min sinkanode på propellakslingen holder på å dette av da den ene bolten har falt ut. Hvor ille er det i tilfelle at seilbåten i verste fall ligger uten sinkanode til slutten av oktober? Klarer ikke å montere ny ved dykking selv. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Er batteriladeren dobbelisolert? Det er nok fåtall her inne som vil si at det er greit å ligge uten sink. Hvor lenge vet den nåværende anoden holdt? For mer informasjon om tæring, anbefaler jeg et søk på forumet. (det står masse) Sitér dette innlegget Link to post
hexachordia Svart 5.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Det er en Cetek M200 batterilader. Anoden var ny i mai og det var ingen tæring å se da jeg dykket. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Ta av plusspolen på batteriet og fortsett ladingen. Vanlig galvanisk tæring skjer mellom materialer som ligger forskjellig i spenningsrekka, har elektrisk kontakt og deler elektrolytt. Legger du til strøm fra et batteri, gjelder ikke lenger spenningsrekkene. Som over, du kan lese deg til doktorgrad av det som er skrevet på baatplassen. At anoden din ikke er tæret, kan like gjerne bety at den ikke har god nok kontakt med materialet den skal beskytte. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 hexachordia skrev On 5.8.2019 at 14.40: Cetek M200 batterilader Vis hele sitatet Ctek ladere er dobbeltisolerte og inneholder skilletrafo, ingen risiko for korrosjonsskader. (Samme med Sterling ladere) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Ingar skrev On 5.8.2019 at 15.42: Ctek ladere er dobbeltisolerte og inneholder skilletrafo, ingen risiko for korrosjonsskader. (Samme med Sterling ladere) Vis hele sitatet Korrekt, men ikke poenget i og for seg. Det er nok energi i et batteri til å konke et drev. Tilkoblet lader hjelper destruksjonen. Om laderen er dobbeltisolert eller ikke endrer ikke den galvaniske prosessen. Alt over 50 mA er uff. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Hulda skrev On 5.8.2019 at 18.12: Korrekt, men ikke poenget i og for seg. Det er nok energi i et batteri til å konke et drev. Tilkoblet lader hjelper destruksjonen. Om laderen er dobbeltisolert eller ikke endrer ikke den galvaniske prosessen. Alt over 50 mA er uff. Vis hele sitatet Det her en del og bety, dersom det dannes en krets mellom jording på land og sjø via motorblokk. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 TrikkerN Lønning skrev On 5.8.2019 at 20.14: Det her en del og bety, dersom det dannes en krets mellom jording på land og sjø via motorblokk. Vis hele sitatet Ja, klar over det. Poenget mitt er at problematikken er eliminert om man plukker av plusskabelen. Om laderen er gammeldags jordet, så er det vel kassa som er jordet, ikke sekundærviklingen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 (redigert) Ingar, er det en skilletrafo i c-tek ladere? Husker det sto noe om galvanisk isolator da jeg kjøpe min, men har det er fullverdig skilletrafo er jo bra. Di må nå ha gjort noe smart da, sparer jo 10-15 kg og like mange tusen. Og ikke minst plassen. Har skilletrafo i motorbåten. Redigert 6.August.2019 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 må vel være tæring via laderen det tenkes på her. Dersom det trekkes ombord jordledning fra brygga til 220V anlegg ombord er man potensielt utsatt for problemet, selv om 12V-laderen i seg selv er dobbeltisolert. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
JRK Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Eureka skrev On 6.8.2019 at 5.33: Ingar, er det en skilletrafo i c-tek ladere? Husker det sto noe om galvanisk isolator da jeg kjøpe min, men har det er fullverdig skilletrafo er jo bra. Di må nå ha gjort noe smart da, sparer jo 10-15 kg og like mange tusen. Og ikke minst plassen. Har skilletrafo i motorbåten. Vis hele sitatet Kjenner ikke oppbyggingen på denne, men generelt er det en høfrekvent trafo 100-200 kHz i slike, mellom primær og sekundærspenningen Derfor den lave vekten. Men denne trafoen er ikke nødvendigvis en skilletrafo i ordets rette forstand, da primærspenningen styrer av sekundærspenningen via en tilbakekobling. Har målt på endel switchmode supplier og de lekker, mellom primær og sekundar så snart de begyner å lede strøm. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 JRK skrev On 6.8.2019 at 7.03: Kjenner ikke oppbyggingen på denne, men generelt er det en høfrekvent trafo 100-200 kHz i slike, mellom primær og sekundærspenningen Derfor den lave vekten. Men denne trafoen er ikke nødvendigvis en skilletrafo i ordets rette forstand, da primærspenningen styrer av sekundærspenningen via en tilbakekobling. Har målt på endel switchmode supplier og de lekker, mellom primær og sekundar så snart de begyner å lede strøm. Vis hele sitatet Hvor mye lekkasje har du målt? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Nå er det en stund siden, så det husker jeg ikke verdier, men dette ble gjort ved en testlab. Man påtrykker forskjellig elektrisk og magnetisk støy og seå hvor immun utstyret var. Kan nevne at jeg hadde båten på land, og lå merd klær på tørt gress og bunnsmurte. Skulle dra meg frem ved å ta i propellpladet og fikk meg en karamell, men ikke så mye at 30 mA jorfeilrele koblet ut. Nå var dette riktignok et switchmode supply i en monitor Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Framtia skrev On 6.8.2019 at 5.55: . Dersom det trekkes ombord jordledning fra brygga til 220V anlegg ombord er man potensielt utsatt for problemet, selv om 12V-laderen i seg selv er dobbeltisolert. Vis hele sitatet Det er vel ikke helt rett. Trekkes det ombord jordledning fra brygga til 220V anlegg ombord og en bare har dobbeltisolert utstyr er man trygg. eller? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ingar Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Eureka skrev On 6.8.2019 at 5.33: Ingar, er det en skilletrafo i c-tek ladere? Vis hele sitatet Har spurt dem direkte om dette og svaret er ja. Tilbakekoblingen som JRK nevner er optisk og gir ingen galvanisk forbindelse mellom primær og sekundær. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 (redigert) ? dog, en skilletrafo ala Noratel som vi har i motorbåten er jo koblet inn før sikringsskapet. Ctek lader, som jeg har i seilbåten, går jo kun på 12-volt. Men nå er jeg egentlig i grenseland for hva jeg kan ? Redigert 6.August.2019 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Roger jo skrev On 6.8.2019 at 11.46: Det er vel ikke helt rett. Trekkes det ombord jordledning fra brygga til 220V anlegg ombord og en bare har dobbeltisolert utstyr er man trygg. eller? Vis hele sitatet Korrekt. Skal man få elektrisk betinget tæring må man ha elektrisk krets og potensialforskjell. Antall volt spiller liten rolle, det er antall elektroner som forflytter seg som gir utslaget. Og vi er nede i området mV og mA. I tillegg må det være en likestrømovervekt. Blir mye dette her. Dog, drar man om bord en ikke dobbeltisolert lader, setter den på en tørr plastplate, kobler den til batteriet, plugger inn skjøteledningen fra land, OK. Da er laderen isolert sett dobbeltisolert, ikke sant? Det kan ikke bli krets mellom landjord og sjøjord. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Hulda skrev On 6.8.2019 at 19.32: Korrekt. Vis hele sitatet Hulda skrev 16 minutter siden: Dog, drar man om bord en ikke dobbeltisolert lader, setter den på en tørr plastplate, kobler den til batteriet, plugger inn skjøteledningen fra land, OK. Da er laderen isolert sett dobbeltisolert, ikke sant? Det kan ikke bli krets mellom landjord og sjøjord. Vis hele sitatet Skeptisk.. Det hadde jeg ikke gjort. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Roger jo skrev On 6.8.2019 at 19.51: Skeptisk.. Det hadde jeg ikke gjort. Vis hele sitatet Bare tenk etter, det må være en krets mellom appartkassa og sjøjord. Altså, hvis du jorder den landjordede apparatkassa til propellakslingen (som et eksempel), vil du lage en krets mellom sjøjord og landjord. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 "Dobbeltisolert" og "Isolasjon mellom jordingssystemer" (adskilte jordingssystemer), det er vel ikke helt det samme. Det kan vel se ut som at den aktuelle lader både er "dobbeltisolert" (den ser ut til å være merket med to firkanter inne i hverandre) pluss at den også har "Isolasjon mellom jordingssystemer" iht dokumentasjon. Hvis nå dette stemmer, så skulle vel dette være "forholdsvis trygt". https://www.ctek.com/storage/ma/216bdcffae2246179ce7c1343d020940/7abfba7d91884d109af3da0c6c1c36b6/pdf/9C18CCEF7F02883AA2B3BE5645916E5675B851F2/M200-Productsheet-low-UK-EN.pdf Dette forutsetter jo at laderen ikke er koblet via et landstrømanlegg i båten som byr på "andre utfordringer". Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Med tanke på elektrolytisk og galvanisk tæring tror jeg noen blander begrepet dobbelisolert, om man snakker om en batterilader. Begrepet dobbelisolert handler om isolasjon i forhold til berøringsfarlige overflater. Utgangen på en dobbelisolert switchmode batterilader kan godt forårsake elektrolytisk tæring om denne er koblet til 12 volt systemet på din egen båt og det er jordfeil i naboens båt. Untaket er når laderern faktisk er galvansik skilt som Ingar skriver om Ctek laderen. Som nevnt fra tidenes morgen, det er bare skilertrafo som berger deg i "alle" situasjoner relatert til 230 Volt AC systemer. Men når det er sagt, så er det først og fremst VV-tanken som er den store synderen når det gjelder jordfeil i båt, så man kan jo montere en liten skilletrafo som er tilpasset elementet størrelse bare på denne. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 JRK skrev On 7.8.2019 at 6.23: Utgangen på en dobbelisolert switchmode batterilader kan godt forårsake elektrolytisk tæring om denne er koblet til 12 volt systemet på din egen båt og det er jordfeil i naboens båt. Untaket er når laderern faktisk er galvansik skilt som Ingar skriver om Ctek laderen. Vis hele sitatet JRK, det er akkurat her jeg ramler av lasset, jeg skjønner ikke denne kretsen. Lurte på om du kunne forklare slik at selv en mekaniker kan skjønne det. For, laderen er dobbeltisolert og blir levert uten jordkabel, den er dobbeltisolert med hensyn på berøringsfare. Ingen landjord tatt om bord. Landjorden blir stoppet i skjøteledningen og ikke brakt videre. Laderen blir koblet til batteriet, som i sin tur har pluss og minus tilkoblet motor. Ved siden av ligger en båt med jordfeil. Det er ingen elektriske ledere mellom disse båtene. Hvordan kan en krets oppstå? For det første gir ikke laderen noe ekstra 'input', batteriet sitter jo uansett der med sin pluss og minus til motoren. Laderen gir verken mer eller mindre pluss/minus enn hva batteriet gir. Batteriet kan avgi flere tifold mer Amp. enn laderen. Laderen kan gi et par Volt mer enn batteriet. Men slik jeg ser det har det ingen betydning. Jeg skjønner dette med dobbeltisolert og berøringsfare og overføring av felles landjord mellom båter, der den ene kan ha jordfeil. Det er ikke problemet mitt. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 I Norge har vi IT nett (Isolert jord) ideelt sett. Problemet er at jord og fasespenninegne ikke er isolerte fra hverandre i praksis. I de fleste havner av en viss størrelse finnes det båter med jordfeil og da er ikke jord isolert lenger. Dette kan enkelt måles ved at det det ikke ligger 115 Volt mellom hver av fasespenningene og jordlederen. Her er alt fra 115 Volt som er ideelt til 0 Volt, vanlig å måle, mellom fase og jordleder. Men glem hele jordlederen for å vise at problemet er like aktuelt selv om man fjerner dennen i to nærliggende båter. Båt 1 har jordfeil fra Fase1 til jord i sin VV tank. Båt 2 har jordfeil i Fase 2 i sin VV tank. Begge båtene har glykol /gummislanger som kan lede denne (jordfeil)strømmen til motorblokk og ut til propell og andre metalliske deler under vann, som måtte være jordet til båttens felles jord. Kretsen som oppstår da sett fra landstrømsidenen er da. Båt 1 Fase 1 VV Tank til motor så til propeller via sjøvann til nabobåt og til landstrøm Fase 2. Så til laderen. Eksemplet fra VV tank er helt identisk, forutsatt at laderen ikke har galvanisk skille Som metalurg vil du sikkert svare at galvanisk korrosjon ikke oppstår med vekselstrøm, men så var det dette med likestrømskomponenter i vekselstrøm og om strømmen virkelig går samme vei gjennom metallene under båtene.... men det er en annen hypotese. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 JRK skrev On 7.8.2019 at 9.34: Men glem hele jordlederen for å vise at problemet er like aktuelt selv om man fjerner dennen i to nærliggende båter. Båt 1 har jordfeil fra Fase1 til jord i sin VV tank. Båt 2 har jordfeil i Fase 2 i sin VV tank. Begge båtene har glykol /gummislanger som kan lede denne (jordfeil)strømmen til motorblokk og ut til propell og andre metalliske deler under vann, som måtte være jordet til båttens felles jord. Kretsen som oppstår da sett fra landstrømsidenen er da. Båt 1 Fase 1 VV Tank til motor så til propeller via sjøvann til nabobåt og til landstrøm Fase 2. Vis hele sitatet Da må jeg ha sett lyset i 89 da jeg klippet av 220V til VV brederen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 (redigert) Roger jo skrev On 7.8.2019 at 11.34: Da må jeg ha sett lyset i 89 da jeg klippet av 220V til VV brederen. Vis hele sitatet Du har nok fått et glimt :-) For en time siden skrev jeg en hel del fornuftig som videreføring av innlegget til @JRK, men det har forsvunnet. Orker ikk en gang til. Redigert 7.August.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.