Jump to content

Galvanisk tæring

hexachordia

Recommended Posts

Hei. Kan noen enkelt forklare når det blir galvanisk tæring og hvordan en sinkanode bidrar til å forhindre dette? Jeg ligger på en båtplass med landstrøm tilkoblet batterilader og avfukter og har ikke noe galvanisk skille i tilkoblingen. Min sinkanode på propellakslingen holder på å dette av da den ene bolten har falt ut. Hvor ille er det i tilfelle at seilbåten i verste fall ligger uten sinkanode til slutten av oktober? Klarer ikke å montere ny ved dykking selv.

Er batteriladeren dobbelisolert? 

Det er nok fåtall her inne som vil si at det er greit å ligge uten sink. Hvor lenge vet den nåværende anoden holdt? 

For mer informasjon om tæring, anbefaler jeg et søk på forumet. (det står masse) 

Ta av plusspolen på batteriet og fortsett ladingen. Vanlig galvanisk tæring skjer mellom materialer som ligger forskjellig i spenningsrekka, har elektrisk kontakt og deler elektrolytt. Legger du til strøm fra et batteri, gjelder ikke lenger spenningsrekkene. Som over, du kan lese deg til doktorgrad av det som er skrevet på baatplassen. At anoden din ikke er tæret, kan like gjerne bety at den ikke har god nok kontakt med materialet den skal beskytte.

Ingar skrev for 2 timer siden:

Ctek ladere er dobbeltisolerte og inneholder skilletrafo, ingen risiko for korrosjonsskader.

(Samme med Sterling ladere)

Korrekt, men ikke poenget i og for seg. Det er nok energi i et batteri til å konke et drev. Tilkoblet lader hjelper destruksjonen. Om laderen er dobbeltisolert eller ikke endrer ikke den galvaniske prosessen. Alt over 50 mA er uff.

2 hours ago, Hulda said:

Korrekt, men ikke poenget i og for seg. Det er nok energi i et batteri til å konke et drev. Tilkoblet lader hjelper destruksjonen. Om laderen er dobbeltisolert eller ikke endrer ikke den galvaniske prosessen. Alt over 50 mA er uff.

Det her en del og bety, dersom det dannes en krets mellom jording på land og sjø via motorblokk.

TrikkerN Lønning skrev for 7 timer siden:

Det her en del og bety, dersom det dannes en krets mellom jording på land og sjø via motorblokk.

Ja, klar over det. Poenget mitt er at problematikken er eliminert om man plukker av plusskabelen. Om laderen er gammeldags jordet, så er det vel kassa som er jordet, ikke sekundærviklingen.

Ingar, er det en skilletrafo i

c-tek ladere? 

Husker det sto noe om galvanisk isolator da jeg kjøpe min, men har det er fullverdig skilletrafo er jo bra. 

Di må nå ha gjort noe smart da, sparer jo 10-15 kg og like mange tusen. Og ikke minst plassen. 

Har skilletrafo i motorbåten. 

Redigert av Eureka (see edit history)
Eureka skrev 1 time siden:

Ingar, er det en skilletrafo i

c-tek ladere? 

Husker det sto noe om galvanisk isolator da jeg kjøpe min, men har det er fullverdig skilletrafo er jo bra. 

Di må nå ha gjort noe smart da, sparer jo 10-15 kg og like mange tusen. Og ikke minst plassen. 

Har skilletrafo i motorbåten. 

Kjenner ikke oppbyggingen på denne, men generelt er det en høfrekvent trafo 100-200 kHz i slike, mellom primær og sekundærspenningen  Derfor den lave vekten. Men denne trafoen er ikke nødvendigvis en skilletrafo i ordets rette forstand, da primærspenningen styrer av sekundærspenningen via en tilbakekobling. Har målt på endel switchmode supplier og de lekker, mellom primær og sekundar så snart de begyner å lede strøm. 

4 hours ago, JRK said:

Kjenner ikke oppbyggingen på denne, men generelt er det en høfrekvent trafo 100-200 kHz i slike, mellom primær og sekundærspenningen  Derfor den lave vekten. Men denne trafoen er ikke nødvendigvis en skilletrafo i ordets rette forstand, da primærspenningen styrer av sekundærspenningen via en tilbakekobling. Har målt på endel switchmode supplier og de lekker, mellom primær og sekundar så snart de begyner å lede strøm. 

Hvor mye lekkasje har du målt? 

Nå er det en stund siden, så det husker jeg ikke verdier, men dette ble gjort ved en testlab. Man påtrykker forskjellig elektrisk og magnetisk støy og seå hvor immun utstyret var.

Kan nevne at jeg hadde båten på land, og lå merd klær på tørt gress og bunnsmurte. Skulle dra meg frem ved å ta i propellpladet og fikk meg en karamell, men ikke så mye at 30 mA jorfeilrele koblet ut. Nå var dette riktignok et switchmode supply i en monitor

Framtia skrev for 5 timer siden:

. Dersom det trekkes ombord jordledning fra brygga til 220V anlegg ombord er man potensielt utsatt for problemet, selv om 12V-laderen i seg selv er dobbeltisolert.  

Det er vel ikke  helt rett.

Trekkes det ombord jordledning fra brygga til 220V anlegg ombord  og en bare har dobbeltisolert utstyr er man trygg. eller?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev for 7 timer siden:

Det er vel ikke  helt rett.

Trekkes det ombord jordledning fra brygga til 220V anlegg ombord  og en bare har dobbeltisolert utstyr er man trygg. eller?

Korrekt. 

Skal man få elektrisk betinget tæring må man ha elektrisk krets og potensialforskjell. Antall volt spiller liten rolle, det er antall elektroner som forflytter seg som gir utslaget. Og vi er nede i området mV og mA. I tillegg må det være en likestrømovervekt. Blir mye dette her. Dog, drar man om bord en ikke dobbeltisolert lader, setter den på en tørr plastplate, kobler den til batteriet, plugger inn skjøteledningen fra land, OK. Da er laderen isolert sett dobbeltisolert, ikke sant? Det kan ikke bli krets mellom landjord og sjøjord.

Hulda skrev 16 minutter siden:

Korrekt. 

Hulda skrev 16 minutter siden:

Dog, drar man om bord en ikke dobbeltisolert lader, setter den på en tørr plastplate, kobler den til batteriet, plugger inn skjøteledningen fra land, OK. Da er laderen isolert sett dobbeltisolert, ikke sant? Det kan ikke bli krets mellom landjord og sjøjord.

Skeptisk.. Det hadde jeg ikke gjort.

Roger jo skrev 19 minutter siden:

Skeptisk.. Det hadde jeg ikke gjort.

Bare tenk etter, det må være en krets mellom appartkassa og sjøjord.  Altså, hvis du jorder den landjordede apparatkassa til propellakslingen (som et eksempel), vil du lage en krets mellom sjøjord og landjord. 

"Dobbeltisolert" og "Isolasjon mellom jordingssystemer" (adskilte jordingssystemer), det er vel ikke helt det samme.

Det kan vel se ut som at den aktuelle lader både er "dobbeltisolert" (den ser ut til å være merket med to firkanter inne i hverandre) pluss at den også har "Isolasjon mellom jordingssystemer" iht dokumentasjon. Hvis nå dette stemmer, så skulle vel dette være "forholdsvis trygt".

https://www.ctek.com/storage/ma/216bdcffae2246179ce7c1343d020940/7abfba7d91884d109af3da0c6c1c36b6/pdf/9C18CCEF7F02883AA2B3BE5645916E5675B851F2/M200-Productsheet-low-UK-EN.pdf

Dette forutsetter jo at laderen ikke er koblet via et landstrømanlegg i båten som byr på "andre utfordringer".

Med tanke på elektrolytisk og galvanisk tæring tror jeg noen blander begrepet dobbelisolert, om man snakker om en batterilader.

Begrepet dobbelisolert handler om isolasjon i forhold til berøringsfarlige overflater.

Utgangen på en dobbelisolert switchmode batterilader kan godt forårsake elektrolytisk tæring om denne er koblet til 12 volt systemet på din egen båt og det er jordfeil i naboens båt. Untaket er når laderern faktisk er galvansik skilt som Ingar skriver om Ctek laderen.

Som nevnt fra tidenes morgen, det er bare skilertrafo som berger deg i "alle" situasjoner relatert til 230 Volt AC systemer. Men når det er sagt, så er det først og fremst VV-tanken som er den store synderen når det gjelder jordfeil i båt, så man kan jo montere en liten skilletrafo som er tilpasset elementet størrelse bare på denne.

JRK skrev for 2 timer siden:

Utgangen på en dobbelisolert switchmode batterilader kan godt forårsake elektrolytisk tæring om denne er koblet til 12 volt systemet på din egen båt og det er jordfeil i naboens båt. Untaket er når laderern faktisk er galvansik skilt som Ingar skriver om Ctek laderen.

JRK, det er akkurat her jeg ramler av lasset, jeg skjønner ikke denne kretsen. Lurte på om du kunne forklare slik at selv en mekaniker kan skjønne det. For, laderen er dobbeltisolert og blir levert uten jordkabel, den er dobbeltisolert med hensyn på berøringsfare. Ingen landjord tatt om bord. Landjorden blir stoppet i skjøteledningen og ikke brakt videre. Laderen blir koblet til batteriet, som i sin tur har pluss og minus tilkoblet motor. Ved siden av ligger en båt med jordfeil. Det er ingen elektriske ledere mellom disse båtene. Hvordan kan en krets oppstå? For det første gir ikke laderen noe ekstra 'input', batteriet sitter jo uansett der med sin pluss og minus til motoren. Laderen gir verken mer eller mindre pluss/minus enn hva batteriet gir. Batteriet kan avgi flere tifold mer Amp. enn laderen. Laderen kan gi et par Volt mer enn batteriet. Men slik jeg ser det har det ingen betydning.

Jeg skjønner dette med dobbeltisolert og berøringsfare og overføring av felles landjord mellom båter, der den ene kan ha jordfeil. Det er ikke problemet mitt.

I Norge har vi IT nett (Isolert jord) ideelt sett. Problemet er at jord og fasespenninegne  ikke er isolerte fra hverandre i praksis. I de fleste havner av en viss størrelse finnes det båter med jordfeil og da er ikke jord isolert lenger. Dette kan enkelt måles ved at det det ikke ligger 115 Volt mellom hver av fasespenningene og jordlederen. Her er alt fra 115 Volt som er ideelt til 0 Volt, vanlig å måle, mellom fase og jordleder.

Men glem hele jordlederen for å vise at problemet er like aktuelt selv om man fjerner dennen i to nærliggende båter. 

Båt 1 har jordfeil fra Fase1 til jord i sin VV tank. Båt 2 har jordfeil i Fase 2 i sin VV tank. Begge båtene har glykol /gummislanger som kan lede denne (jordfeil)strømmen til motorblokk og ut til propell og andre metalliske deler under vann, som måtte være jordet til båttens felles jord. Kretsen som oppstår da sett fra landstrømsidenen er da. Båt 1 Fase 1 VV Tank til motor så til propeller via sjøvann til nabobåt og til landstrøm Fase 2.

Så til laderen. Eksemplet fra VV tank er helt identisk, forutsatt at laderen ikke har galvanisk skille 

Som metalurg vil du sikkert svare at galvanisk korrosjon ikke oppstår med vekselstrøm, men så var det dette med likestrømskomponenter i vekselstrøm og om strømmen virkelig går samme vei gjennom metallene under båtene.... men det er en annen hypotese.

JRK skrev for 1 time siden:

Men glem hele jordlederen for å vise at problemet er like aktuelt selv om man fjerner dennen i to nærliggende båter. 

Båt 1 har jordfeil fra Fase1 til jord i sin VV tank. Båt 2 har jordfeil i Fase 2 i sin VV tank. Begge båtene har glykol /gummislanger som kan lede denne (jordfeil)strømmen til motorblokk og ut til propell og andre metalliske deler under vann, som måtte være jordet til båttens felles jord. Kretsen som oppstår da sett fra landstrømsidenen er da. Båt 1 Fase 1 VV Tank til motor så til propeller via sjøvann til nabobåt og til landstrøm Fase 2.

Da må jeg ha sett lyset i 89 da jeg klippet av 220V til VV brederen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...