Jump to content

Edit History

TrikkerN Lønning

TrikkerN Lønning

3 hours ago, Arne2 said:

Vil si meg helt enig i de vurderingene som er gjort av Miranda2, bortsett fra at punkt 3 ikke er helt uten faremomenter.

 

 

Her har vi heldigvis jordfeilbryteren som beskytter oss. Denne løser ut før 30mA er oppnådd.

Selv om 30mA er langt i fra behagelig og kan det også være farlig.  Så som en midlertidig løsning er pkt3 ok. 

 

Jeg er av den oppfatning av at skal man ha strøm ombord, som skal være påkoblet over lang tid. Så er den eneste løsningen en skilletrafo. Da slipper man unna de fleste problemer. ?

TrikkerN Lønning

TrikkerN Lønning

2 hours ago, Arne2 said:

Vil si meg helt enig i de vurderingene som er gjort av Miranda2, bortsett fra at punkt 3 ikke er helt uten faremomenter.

 

 

Det stemmer jo det, hvis man skal beskytte båten. Samtidig så oppnår men den effekt at den eventuelle spenning som skulle ha gått ned til båtens jord, i stedet vil sette opp en strøm gjennom båtens eier eller bruker. Her regner man ca 30 mA som grensen for det som kan medføre livsfare.

 

Nå praktiserer jeg vel stort sett Miranda2 sine prinsipper selv, men da er det jo også slik at jeg betrakter den luftavfukteren eller hva det måtte være som "farlig utstyr" der man kan bli utsatt for elektrisk sjokk hvis man berører utstyret og båtens jord samtidig. 

 

Når det gjelder den batteriladeren som denne tråden handler om så skal denne være sikker i følge produsenten mht uheldige jordstrømmer og den er også i følge merkingen dobbeltisolert. Denne skulle man således kunne bruke kontinuerlig, forutsatt at merkingen er korrekt.

 

https://www.ctek.com/storage/ma/216bdcffae2246179ce7c1343d020940/7abfba7d91884d109af3da0c6c1c36b6/pdf/9C18CCEF7F02883AA2B3BE5645916E5675B851F2/M200-Productsheet-low-UK-EN.pdf

 

Det er i dag ingen godkjenningsinstans fra myndighetens side som godkjenner som godkjenner slikt elektrisk utstyr, slik at man bare har produsentens og importørens garanti for at opplysningene stemmer. (I gamle dager så ble alt utstyr godkjent av Nemko, men slik er det ikke lengre.)

 

Nemko finnes fortsatt, men de har på et vis blitt til noe annet. Man kan fortsatt søke godkjenning for produkter på frivillig basis. https://www.nemko.com/

 

Kombinerer man bruken av en slik lader av type M200, med de prinsippene som beskrives av Miranda2 over, da skulle man være godt over på den sikre side.

 

Dersom man kobler opp elektrisk utstyr som ikke er dobbeltisolert på denne måten, så har man vel en liten risiko for elektrisk sjokk, dersom man berører metall i utstyret og ledende del i båten samtidig. Hvis man ligger i en moderne båthavn med jordfeilvern på hver kurs og man eventuelt også har jordfeilvern i båten, så er vel heller ikke denne risikoen heller i praksis så veldig stor.

 

Når det gjelder landstrømanlegg av "gjør det selv" typen, så er det egentlig litt "merkelig" at de selges som "gjør det selv".  Selve det å koble noen ledninger i en 16A kurs det krever jo nødvendigvis ikke så veldig stor kompetanse. Det kan man i noen grad gjøre selv, uten at man bryter noen regler:

https://www.sikkerhverdag.no/strom/gjor-det-selv/elektrisk-arbeid-dette-kan-du-gjore-selv-av-elektrisk-arbeid/

 

Det som vil kreve en elektrofaglig kompetanse ved installasjon av et landstrømanlegg, det går jo på det med å kunne vurdere de sikkerhetsmessige aspektene i forbindelse meg en sammenkobling mellom de to jordingssystemene og at både er i stand til å risikovurdere og utføre dette på en riktig måte. Her vil det jo ikke være så veldig stor forskjell mellom et anlegg satt opp av elektriker/installatør og et "gjør det selv anlegg". Jordingsproblematikken blir nokså identisk lik, og det er vel her det aller meste av utfordringen ligger.

 

"Det stemmer jo det, hvis man skal beskytte båten. Samtidig så oppnår men den effekt at den eventuelle spenning som skulle ha gått ned til båtens jord, i stedet vil sette opp en strøm gjennom båtens eier eller bruker. Her regner man ca 30 mA som grensen for det som kan medføre livsfare."

Her har vi heldigvis jordfeilbryteren som beskytter oss. Denne løser ut før 30mA er oppnådd.

Selv om 30mA er langt i fra behagelig og kan det også være farlig.  Så som en midlertidig løsning er pkt3 ok. 

 

Jeg er av den oppfatning av at skal man ha strøm ombord, som skal være påkoblet over lang tid. Så er den eneste løsningen en skilletrafo. Da slipper man unna de fleste problemer. ?

TrikkerN Lønning

TrikkerN Lønning

2 hours ago, Arne2 said:

Vil si meg helt enig i de vurderingene som er gjort av Miranda2, bortsett fra at punkt 3 ikke er helt uten faremomenter.

 

 

Det stemmer jo det, hvis man skal beskytte båten. Samtidig så oppnår men den effekt at den eventuelle spenning som skulle ha gått ned til båtens jord, i stedet vil sette opp en strøm gjennom båtens eier eller bruker. Her regner man ca 30 mA som grensen for det som kan medføre livsfare.

 

Nå praktiserer jeg vel stort sett Miranda2 sine prinsipper selv, men da er det jo også slik at jeg betrakter den luftavfukteren eller hva det måtte være som "farlig utstyr" der man kan bli utsatt for elektrisk sjokk hvis man berører utstyret og båtens jord samtidig. 

 

Når det gjelder den batteriladeren som denne tråden handler om så skal denne være sikker i følge produsenten mht uheldige jordstrømmer og den er også i følge merkingen dobbeltisolert. Denne skulle man således kunne bruke kontinuerlig, forutsatt at merkingen er korrekt.

 

https://www.ctek.com/storage/ma/216bdcffae2246179ce7c1343d020940/7abfba7d91884d109af3da0c6c1c36b6/pdf/9C18CCEF7F02883AA2B3BE5645916E5675B851F2/M200-Productsheet-low-UK-EN.pdf

 

Det er i dag ingen godkjenningsinstans fra myndighetens side som godkjenner som godkjenner slikt elektrisk utstyr, slik at man bare har produsentens og importørens garanti for at opplysningene stemmer. (I gamle dager så ble alt utstyr godkjent av Nemko, men slik er det ikke lengre.)

 

Nemko finnes fortsatt, men de har på et vis blitt til noe annet. Man kan fortsatt søke godkjenning for produkter på frivillig basis. https://www.nemko.com/

 

Kombinerer man bruken av en slik lader av type M200, med de prinsippene som beskrives av Miranda2 over, da skulle man være godt over på den sikre side.

 

Dersom man kobler opp elektrisk utstyr som ikke er dobbeltisolert på denne måten, så har man vel en liten risiko for elektrisk sjokk, dersom man berører metall i utstyret og ledende del i båten samtidig. Hvis man ligger i en moderne båthavn med jordfeilvern på hver kurs og man eventuelt også har jordfeilvern i båten, så er vel heller ikke denne risikoen heller i praksis så veldig stor.

 

Når det gjelder landstrømanlegg av "gjør det selv" typen, så er det egentlig litt "merkelig" at de selges som "gjør det selv".  Selve det å koble noen ledninger i en 16A kurs det krever jo nødvendigvis ikke så veldig stor kompetanse. Det kan man i noen grad gjøre selv, uten at man bryter noen regler:

https://www.sikkerhverdag.no/strom/gjor-det-selv/elektrisk-arbeid-dette-kan-du-gjore-selv-av-elektrisk-arbeid/

 

Det som vil kreve en elektrofaglig kompetanse ved installasjon av et landstrømanlegg, det går jo på det med å kunne vurdere de sikkerhetsmessige aspektene i forbindelse meg en sammenkobling mellom de to jordingssystemene og at både er i stand til å risikovurdere og utføre dette på en riktig måte. Her vil det jo ikke være så veldig stor forskjell mellom et anlegg satt opp av elektriker/installatør og et "gjør det selv anlegg". Jordingsproblematikken blir nokså identisk lik, og det er vel her det aller meste av utfordringen ligger.

 

"Det stemmer jo det, hvis man skal beskytte båten. Samtidig så oppnår men den effekt at den eventuelle spenning som skulle ha gått ned til båtens jord, i stedet vil sette opp en strøm gjennom båtens eier eller bruker. Her regner man ca 30 mA som grensen for det som kan medføre livsfare."

Her har vi heldigvis jordfeilbryteren som beskytter oss. Denne løser ut før 30mA er oppnådd.

Selv om 30mA er langt i fra behagelig og kan det også være farlig.  Så som en midlertidig løsning er dette en grei løsning. 

 

Jeg er av den oppfatning av at skal man ha strøm ombord, som skal være påkoblet over lang tid. Så er den eneste løsningen en skilletrafo. Da slipper man unna de fleste problemer. ?

TrikkerN Lønning

TrikkerN Lønning

2 hours ago, Arne2 said:

Vil si meg helt enig i de vurderingene som er gjort av Miranda2, bortsett fra at punkt 3 ikke er helt uten faremomenter.

 

 

Det stemmer jo det, hvis man skal beskytte båten. Samtidig så oppnår men den effekt at den eventuelle spenning som skulle ha gått ned til båtens jord, i stedet vil sette opp en strøm gjennom båtens eier eller bruker. Her regner man ca 30 mA som grensen for det som kan medføre livsfare.

 

Nå praktiserer jeg vel stort sett Miranda2 sine prinsipper selv, men da er det jo også slik at jeg betrakter den luftavfukteren eller hva det måtte være som "farlig utstyr" der man kan bli utsatt for elektrisk sjokk hvis man berører utstyret og båtens jord samtidig. 

 

Når det gjelder den batteriladeren som denne tråden handler om så skal denne være sikker i følge produsenten mht uheldige jordstrømmer og den er også i følge merkingen dobbeltisolert. Denne skulle man således kunne bruke kontinuerlig, forutsatt at merkingen er korrekt.

 

https://www.ctek.com/storage/ma/216bdcffae2246179ce7c1343d020940/7abfba7d91884d109af3da0c6c1c36b6/pdf/9C18CCEF7F02883AA2B3BE5645916E5675B851F2/M200-Productsheet-low-UK-EN.pdf

 

Det er i dag ingen godkjenningsinstans fra myndighetens side som godkjenner som godkjenner slikt elektrisk utstyr, slik at man bare har produsentens og importørens garanti for at opplysningene stemmer. (I gamle dager så ble alt utstyr godkjent av Nemko, men slik er det ikke lengre.)

 

Nemko finnes fortsatt, men de har på et vis blitt til noe annet. Man kan fortsatt søke godkjenning for produkter på frivillig basis. https://www.nemko.com/

 

Kombinerer man bruken av en slik lader av type M200, med de prinsippene som beskrives av Miranda2 over, da skulle man være godt over på den sikre side.

 

Dersom man kobler opp elektrisk utstyr som ikke er dobbeltisolert på denne måten, så har man vel en liten risiko for elektrisk sjokk, dersom man berører metall i utstyret og ledende del i båten samtidig. Hvis man ligger i en moderne båthavn med jordfeilvern på hver kurs og man eventuelt også har jordfeilvern i båten, så er vel heller ikke denne risikoen heller i praksis så veldig stor.

 

Når det gjelder landstrømanlegg av "gjør det selv" typen, så er det egentlig litt "merkelig" at de selges som "gjør det selv".  Selve det å koble noen ledninger i en 16A kurs det krever jo nødvendigvis ikke så veldig stor kompetanse. Det kan man i noen grad gjøre selv, uten at man bryter noen regler:

https://www.sikkerhverdag.no/strom/gjor-det-selv/elektrisk-arbeid-dette-kan-du-gjore-selv-av-elektrisk-arbeid/

 

Det som vil kreve en elektrofaglig kompetanse ved installasjon av et landstrømanlegg, det går jo på det med å kunne vurdere de sikkerhetsmessige aspektene i forbindelse meg en sammenkobling mellom de to jordingssystemene og at både er i stand til å risikovurdere og utføre dette på en riktig måte. Her vil det jo ikke være så veldig stor forskjell mellom et anlegg satt opp av elektriker/installatør og et "gjør det selv anlegg". Jordingsproblematikken blir nokså identisk lik, og det er vel her det aller meste av utfordringen ligger.

 

"Det stemmer jo det, hvis man skal beskytte båten. Samtidig så oppnår men den effekt at den eventuelle spenning som skulle ha gått ned til båtens jord, i stedet vil sette opp en strøm gjennom båtens eier eller bruker. Her regner man ca 30 mA som grensen for det som kan medføre livsfare."

Her har vi heldigvis jordfeilbryteren som beskytter oss. Denne løser ut før 30mA er oppnådd.

Selv om 30mA er lagt i fra behagelig og kan også være farlig.  Så som en midlertidig løsning er dette en grei løsning. 

 

Jeg er av den oppfatning av at skal man ha strøm ombord, som skal være påkoblet over lang tid. Så er den eneste løsningen en skilletrafo. Da slipper man unna de fleste problemer. ?

TrikkerN Lønning

TrikkerN Lønning

2 hours ago, Arne2 said:

Vil si meg helt enig i de vurderingene som er gjort av Miranda2, bortsett fra at punkt 3 ikke er helt uten faremomenter.

 

 

Det stemmer jo det, hvis man skal beskytte båten. Samtidig så oppnår men den effekt at den eventuelle spenning som skulle ha gått ned til båtens jord, i stedet vil sette opp en strøm gjennom båtens eier eller bruker. Her regner man ca 30 mA som grensen for det som kan medføre livsfare.

 

Nå praktiserer jeg vel stort sett Miranda2 sine prinsipper selv, men da er det jo også slik at jeg betrakter den luftavfukteren eller hva det måtte være som "farlig utstyr" der man kan bli utsatt for elektrisk sjokk hvis man berører utstyret og båtens jord samtidig. 

 

Når det gjelder den batteriladeren som denne tråden handler om så skal denne være sikker i følge produsenten mht uheldige jordstrømmer og den er også i følge merkingen dobbeltisolert. Denne skulle man således kunne bruke kontinuerlig, forutsatt at merkingen er korrekt.

 

https://www.ctek.com/storage/ma/216bdcffae2246179ce7c1343d020940/7abfba7d91884d109af3da0c6c1c36b6/pdf/9C18CCEF7F02883AA2B3BE5645916E5675B851F2/M200-Productsheet-low-UK-EN.pdf

 

Det er i dag ingen godkjenningsinstans fra myndighetens side som godkjenner som godkjenner slikt elektrisk utstyr, slik at man bare har produsentens og importørens garanti for at opplysningene stemmer. (I gamle dager så ble alt utstyr godkjent av Nemko, men slik er det ikke lengre.)

 

Nemko finnes fortsatt, men de har på et vis blitt til noe annet. Man kan fortsatt søke godkjenning for produkter på frivillig basis. https://www.nemko.com/

 

Kombinerer man bruken av en slik lader av type M200, med de prinsippene som beskrives av Miranda2 over, da skulle man være godt over på den sikre side.

 

Dersom man kobler opp elektrisk utstyr som ikke er dobbeltisolert på denne måten, så har man vel en liten risiko for elektrisk sjokk, dersom man berører metall i utstyret og ledende del i båten samtidig. Hvis man ligger i en moderne båthavn med jordfeilvern på hver kurs og man eventuelt også har jordfeilvern i båten, så er vel heller ikke denne risikoen heller i praksis så veldig stor.

 

Når det gjelder landstrømanlegg av "gjør det selv" typen, så er det egentlig litt "merkelig" at de selges som "gjør det selv".  Selve det å koble noen ledninger i en 16A kurs det krever jo nødvendigvis ikke så veldig stor kompetanse. Det kan man i noen grad gjøre selv, uten at man bryter noen regler:

https://www.sikkerhverdag.no/strom/gjor-det-selv/elektrisk-arbeid-dette-kan-du-gjore-selv-av-elektrisk-arbeid/

 

Det som vil kreve en elektrofaglig kompetanse ved installasjon av et landstrømanlegg, det går jo på det med å kunne vurdere de sikkerhetsmessige aspektene i forbindelse meg en sammenkobling mellom de to jordingssystemene og at både er i stand til å risikovurdere og utføre dette på en riktig måte. Her vil det jo ikke være så veldig stor forskjell mellom et anlegg satt opp av elektriker/installatør og et "gjør det selv anlegg". Jordingsproblematikken blir nokså identisk lik, og det er vel her det aller meste av utfordringen ligger.

 

"Det stemmer jo det, hvis man skal beskytte båten. Samtidig så oppnår men den effekt at den eventuelle spenning som skulle ha gått ned til båtens jord, i stedet vil sette opp en strøm gjennom båtens eier eller bruker. Her regner man ca 30 mA som grensen for det som kan medføre livsfare."

Her har vi heldigvis jordfeilbryteren som beskytter oss. Denne løser ut før 30mA er oppnådd.

Selv om 30mA er lagt i fra behagelig og kan også være farlig. 

 

Jeg er av den oppfatning av at skal man ha strøm ombord, som skal være påkoblet over lang tid. Så er den eneste løsningen en skilletrafo. Da slipper man unna de fleste problemer. ?



×
×
  • Create New...