Arne2
11 hours ago, Lars H. said:Bravo Hulda! Jeg kan godt gi en enkel forklaring på problemet med galvanisk tæring som jeg tror du kan underskrive med store bokstaver..
Når to metaller av forskjellig type nedsenkes i en væske, her sjøvann og forbindes med hverandere som feks. en bronse propell på en aksling av stål, vil det gå en strøm mellom disse.
Nå handler jo denne tråden til dels ikke om den problemstillingen som heter "galvanisk korrosjon". Nå bruker riktig nok trådstarter "galvanisk tæring", men der i fra så handler jo tråden om det som man kanskje heller kaller for "elektrolytisk korrosjon", altså to forskjellige prinsipper og to forskjellige begreper og hver sin virkemåte. Det som går på landstrøm, avfuktere, ladere og slikt går på problemstillingen rundt "elektrolytisk korrosjon".
For noen av de som er på dette forumet så vil det jo være at man har et relevant fagbrev innenfor elektrofag og at man jobber med problemstillinger rundt berøringsfare, jording og at man kanskje jobber på spenningssatte elektriske anlegg, mer eller mindre til daglig.
De to NEK'ene som er nevnt over og de prinsippene for risikovurdering som følger av disse to normene, det er jo de to viktigste "redskapene" som elektrikere, automatikere og installatører refererer til ved riskiovurdering, prosjektering og bygging av elektriske anlegg.
For den som ikke har et fagbrev eller som ikke jobber innenfor elektrofag, så vil vel en slik argumentasjon framstå som "rent vås", men man må vel kunne regne med at også mange av brukerne av dette forumet faktisk har en elektrofaglig bakgrunn, slik at det vil være naturlig å "tenke likt" på forum som på jobb.
Det enkle svar på det som egentlig er to spørsmål, "Hva er galvanisk korrosjon" og "Hva er elektrolytisk korrosjon" det har vi vel en bra oversikt på denne websiden:
https://knbf.no/rad-tips/item/galvanisk-taering-i-havn
Og når det gjelder det enkle svaret, så nok en gang: Den nevnte laderen ser i følge dokumentasjonen ut til å være "god" og "sikker" nok.
Hvis det ellers kommer fram forslag av bruk av elektrisk utstyr der forslaget ikke oppfyller de alminnelige kravene til personsikkerhet, i forhold til de normene man vanligvis bruker til å prosjektere og bygge elektriske anlegg (på land) så bør det være mulig å diskutere denne problemstillingen på en "alminnelig elektrofaglig basis". Problemstillingen rundt det å skille ad "båtens jord" og "landjord" bør vel absolutt være en slik problemstilling.
Edit:
Mine fagbrev gjelder stort sett for landbaserte anlegg, men jeg synes jo det er interessant å lære litt om elektriske anlegg i båt også, selv om jeg kanskje er en "grønnskolling" på dette området. Jeg synes ikke at det er viktig å være "flink", men der i mot "flink til å lære" og at det er viktig å bygge opp fagressurser som vi alle kan bruke. Fant ellers en link som jeg mener inneholder interessant info, som vi godt kan bruke videre og drister meg til også å poste den.
http://slaattevik.com/dokumenter/korrosjon.pdf