Arne2
3 hours ago, TrikkerN Lønning said:Standarder er fritt tilgjengelig på Nasjonalbiblioteket i Oslo, for den som ønsker. Evt på nb.no hvis man er student
![]()
Litt av grunnen til at det ofte blir henvist til ulike standarder er vel en gammel vane, som er vondt å vende
Takk en for god ide! Lurer på om ikke universitetene "rundt forbi" også har eksemplarer.
Det er jo ellers ikke bare en "vane som er vond å vende", det er jo faktisk mer eller mindre "den måten man tenker på". Først så er det å sjekke opp "hva er det som står i normen, hvilke prinsipper er det som beskrives, og hvordan praktiserer man dette?". I dag så har det jo blitt slik at elektrofagene har blitt til "det som står beskrevet i normene". (For det meste EU normer minus NEK400:2018 for bygninger, som er "noe mer norsk".)
3 hours ago, janet said:EU normene vil jeg tro ligger fritt tilgjengelig på Celex.
Det tror jeg ikke stemmer. Har bukt mange år på å finne dem uten at de har dukket opp. Har inntrykk av at hele EU har gjennomført prinsippet "Lovtekster og forskrifter er gratis", "normene der alle de praktiske løsningene står, det må du betale for".
Litt utenfor det opprinnelige temaet, som jeg synes har fått et ok svar, men litt om hvordan man tydeligvis tenker innenfor maritime og elektrofaglige miljøer når det gjelder "elektriske anlegg ombord i mindre båter". (Gjelder formelt sett bare fiske og lastefartøy.)
Her er "forskift om maritime elektriske anlegg" og NEK 410 "i full sving", det kan det ikke være tvil om:
Nå er vi vel en smule forbi eller i ytterkanten av det opprinnelige temaet, men her har vi noe mer "gratis regelverk" som kontrollskjemaet refererer til:
Fra kontrollskjemaet så er det kanskje interessant og også relevant for denne tråden å legge merke til denne formuleringen i kontollskjemaet: