Jump to content

Edit History

Arne2

Arne2

9 hours ago, janet said:

EN dreier seg i praksis om  EØS avtalen og harmonisering av norske standarder?

 

Jo, på et vis. Det dreier seg i praksis om det man blir prøvd i til for eksempel en fagprøve for automatiker og/eller elektriker og hva som anses som nødvendig fagkunnskap for at man skal bestå en fagprøve. For automatikerfaget så følger vi nokså likt regelverket for EU, og det er også slik at et norsk fagbrev innenfor automatikerfaget gir en "gyldig kompetanse" innenfor alle EU landene, slik at man kan søke jobb innenfor alle EU landene. For elektriker så er det litt spesielt ved at vi har en del avvik i det norske regelverket. Dette er basert på EU norm, men det er ikke EU norm.

 

Her finnes det en del "tydelige avvik" som til dels har sin årsak i at vi har en del IT fordelingssystemer i Norge som det ikke finnes så mye av i Europa og til dels at vi har et annet forbruksmønster, spesielt om vinteren, i forhold til de andre EU landene. FEL (Forskriften) baserer seg direkte på EU regelverk, men NEK400:2018 som går på den praktiske utførelse av FEL er prinsipielt "norsk".  (Til tross for at innholdet er litt forskjellig, så tror jeg faktisk at også fagbrevet som elektriker også gjelder på tvers av landegrensene, det kan man eventuelt sjekke opp.)

 

Hvis man skal diskutere fram og tilbake om for eksempel den måte som fagprøvenemndene bruker regelverket på ved gjennomføring av en fagprøve er "riktig eller fornuftig" eller om fagprøvene skulle vært gjennomført på en annen måte så blir vel det en diskusjon "litt i skyene". Her synes jeg det vil være mer relevant å ta utgangspunkt i de ulike elektrofagene slik som de faktisk er og bruk av regelverk slik som det faktisk blir praktisert ved gjennomføring av fagprøvene i de ulike fag, eller for så vidt ved gjennomføring av en installatørprøve.

 

Når det gjelder dette med for eksempel en "elektrisk installasjon i en båt på 43 fot" inklusive opplegg for landstrøm, så synes jeg at dette i utgangspunktet skulle kunne være en all right fagprøveoppgave for en "maritim elektriker". 

 

Her vil jeg foreslå at vi her på forumet utarbeider et eksempel på en besvarelse av den skriftlige delen av fagprøve for "maritim elektriker", der vi bruker regelverk, risikovurderinger, tekniske løsninger osv, identisk likt som ved gjennomføringen av en fagprøve. I og med at regelverket for fritidsbåter kanskje er litt "diffust" så kan vi for eksempel ta utgangspunkt i en 43 for fiskebåt, som følger et strengere og mer formelt regelverk. Ut i fra dette så kan vi kanskje "generalisere" risikovurderinger og tekniske løsninger på en slik måte at de også kan brukes på "fritidsbåt" der de formelle kravene er noe mindre.

 

Her er et eksempel på hvordan et opplegg for gjennomføring av fagprøve for maritim elektriker kan se ut:

https://www.vfk.no/doc/BiblForFagprover/Elektriker_maritim_fordypning.pdf

 

Dette vil jo så kunne være en fagressurs som vi alle kan bruke for ettertiden, og det vil da også være "et svar" på det som går på "elektrolytisk tæring" og også det som går på elsikkerhet ombord, risikovurdering tekniske løsninger, osv i et "fagprøveperspektiv", altså "slik som den faglærte båtelektriker ville gjort det". (Eller må gjøre det for å bestå sin fagprøve.)

 

Det som jo ellers er litt spesielt med den oppgaven jeg har lenket opp til det er jo at "maritim elektriker" i dette tilfellet tydeligvis også blir testet ganske mye i "huselektro". I "vår besvarelse" så kan vi jo sette fokus i større grad på "båtelektro".

Arne2

Arne2

9 hours ago, janet said:

EN dreier seg i praksis om  EØS avtalen og harmonisering av norske standarder?

 

Jo, på et vis. Det dreier seg i praksis om det man blir prøvd i til for eksempel en fagprøve for automatiker og/eller elektriker og hva som anses som nødvendig fagkunnskap for at man skal bestå en fagprøve. For automatikerfaget så følger vi nokså likt regelverket for EU, og det er også slik at et norsk fagbrev innenfor automatikerfaget gir en "gyldig kompetanse" innenfor alle EU landene, slik at man kan søke jobb innenfor alle EU landene. For elektriker så er det litt spesielt ved at vi har en del avvik i det norske regelverket. Dette er basert på EU norm, men det er ikke EU norm.

 

Her finnes det en del "tydelige avvik" som til dels har sin årsak i at vi har en del IT fordelingssystemer i Norge som det ikke finnes så mye av i Europa og til dels at vi har et annet forbruksmønster, spesielt om vinteren, i forhold til de andre EU landene. FEL (Forskriften) baserer seg direkte på EU regelverk, men NEK400:2018 som går på den praktiske utførelse av FEL er prinsipielt "norsk".  (Til tross for at innholdet er litt forskjellig, så tror jeg faktisk at også fagbrevet som elektriker også gjelder på tvers av landegrensene, det kan man eventuelt sjekke opp.)

 

Hvis man skal diskutere fram og tilbake om for eksempel den måte som fagprøvenemndene bruker regelverket på ved gjennomføring av en fagprøve er "riktig eller fornuftig" eller om fagprøvene skulle vært gjennomført på en annen måte så blir vel det en diskusjon "litt i skyene". Her synes jeg det vil være mer relevant å ta utgangspunkt i de ulike elektrofagene slik som de faktisk er og bruk av regelverk slik som det faktisk blir praktisert ved gjennomføring av fagprøvene i de ulike fag, eller for så vidt ved gjennomføring av en installatørprøve.

 

Når det gjelder dette med for eksempel en "elektrisk installasjon i en båt på 43 fot" inklusive opplegg for landstrøm, så synes jeg at dette i utgangspunktet skulle kunne være en all right fagprøveoppgave for en "maritim elektriker". 

 

Her vil jeg foreslå at vi her på forumet utarbeider et eksempel på en besvarelse av den skriftlige delen av fagprøve for "maritim elektriker", der vi bruker regelverk, risikovurderinger, tekniske løsninger osv, identisk likt som ved gjennomføringen av en fagprøve. I og med at regelverket for fritidsbåter kanskje er litt "diffust" så kan vi for eksempel ta utgangspunkt i en 43 for fiskebåt, som følger et strengere og mer formelt regelverk. Ut i fra dette så kan vi kanskje "generalisere" risikovurderinger og tekniske løsninger på en slik måte at de også kan brukes på "fritidsbåt" der de formelle kravene er noe mindre.

 

Her er et eksempel på hvordan et opplegg for gjennomføring av fagprøve for maritim elektriker kan se ut:

https://www.vfk.no/doc/BiblForFagprover/Elektriker_maritim_fordypning.pdf

 

Dette vil jo så kunne være en fagressurs som vi alle kan bruke for ettertiden, og det vil da også være "et svar" på det som går på "elektrolytisk tæring" og også det som går på elsikkerhet ombord, risikovurdering tekniske løsninger, osv i et "fagprøveperspektiv", altså "slik som den faglærte båtelektriker ville gjort det". (Eller må gjøre det for å bestå sin fagprøve.)



×
×
  • Create New...