Bambus200
Jeg sliter med farten på båten.. Den er jo gammel... 1981, men skal klare mer enn de 7,5 knop jeg får ved max turtall, som er oppgitt til 2400 omdr. Et papir som jeg fant i båten er fra en test i 1997 hvor det er gjort utregning på propell og gir og hva som anbefales.. Båten er halvplaner, har trimflaps bak, 193 hk motor og gir som skal være 1,5:1 i utveksling. Det er anbefalt en 20x20 L propell, men det står en 19x20 L... Fart er oppgitt til ca 22 knop. Jeg har snakket med Sleipner, som også bekrefter at denne utregningen er korrekt... Jeg overtok båten for et par måneder siden, og det fulgte så å si ingen info med båten.... Forrige eier har ikke vedlikeholdt noe, så jeg har brukt tiden til å reparere styring, montert lys, fikset toalettet, dusjen, gassrørene, byttet oljer og alle filter og batterier.... og masse andre ting. Nå gjenstår det å få opp farten på båten. Snakket med en som eide båten for 10 år siden, og han hadde hatt 14 knop, så dette har tydligvis blitt verre med tiden... Jeg har målt propellakslingen, og den har 1030 omdr ved 2400 omdr på motor, altså ca 2,3 i utveksligsforhold. Men jeg vet ikke hva som slurer i systemet, og det har vært umulig å få svar hos de jeg har snakket med.. Jeg skal begynne å demontere dekk bak i båten og rive bakveggen på hytta nå, for da får jeg god arbeidsplass ved girkassen. Er det noen som har vært borti dette problemet? Båten ligger innerst i vågen i sandnes.. Det står på instrumentpanelet at maks turtall er 2400 omdr, men motoren stopper ikke der....den går sikkert til rundt 3500, så der er for lite motstand.