Vosso63
Det regner, det har regna, det skal regne, det vil regne mer. Soldagene som smatt innimellom ble brukt til montane terrestre aktiviteter. Derfor går prosjektet utpå å tenke, tegne og lense. Slik at alt er klart den dagen det klarner opp att!
Jeg har tatt av begge de plastlokkene som ser ut som tofter. Trestativet som er satt under er laust, ettersom festet i skutesida er gåent. Båtstøyperen har "plastra" fast trestykker som feste for toftene. Trestykkene har altså ligget ferske og fose innepakka i plast, og således gått i total oppløsning. Det aktre stativsystemet har sannsynligvis forårsaka hull i dørken slik at det siver ned vann innunder. Om jeg ikke skal ha ballast bak, eller påhengsen permanent på, må dørken tettes.
Jeg aner hva "plastring" er, men må likevel spørre: Kjøper jeg en glassfiberduk og legger oppå der jeg vil ha det tett og maler over med epoksy (det er epoksy jeg har stående)? Kan jeg legge dette som lappen på et gummihjul, eller må jeg dekke mye, for eksempel hele dørken og 5cm oppover sidene? Finnes det en slags flytende plastsparkel som jeg likegjerne kan "male" båten innvendig med, slik at alle mulige hull (de er nok små) blir dekka, samtidig som båten får en fin innvendig finish?
Toftefeste: Å lage ei lefse av glassfiber og putte et celluloseprodukt inni der, er over min forstand! På den annen side er det pent og godt med tretofter, så da må jeg vel ha tre å skru den fast på? Jeg lurer derfor på om jeg kan skru gjennom båtsida med bolter (med runde hoder og mutter på innsida)? Kan jeg klare å "lime" fast et feste uten at dette ryker når jeg for eksempel skal dra opp båten, eller ønsker å snu den rundt for å få tatt skroget utvendig? På den vesle Withjolla er det tretofter som sitter fast i det enkle skroget, men den er vesentlig lettere og tightere. Jeg har også vurdert å legge ei bete under tofta midt på, og feste denne (1,5''1,5'') rett i sidene med nevnte bolter, evt treskruer. Er det mulig å lime fast en vinkel i stål i stedet? (og så feste bete eller tofte rett på denne)
Ripe: Jeg har kjøpt inn nydelig gammal furu til å lage en ordentlig ripe. Planen er å skjære det til som et smalt dollbord, i 3-4 deler for å komme seg gjennom buen, og få laga til noe på sidene av motor. På undersida av den ca 4cm breie plastkarmen legger jeg andre stykker, som mothold. Deretter skrur jeg sammen, gjennom karmen, med skruene fra undersida. Så skjærer jeg av overskytende furu, samt overskytende karm, i en harmonisk og subjektivt estetisk bue (også kalt frihånd). Satser på at elhøvelen klarer både furu og glassfiber etterpå. Ytterst blir det enten eikelist i to lange stykker (sb og bb), eller "biltemateak" i så mange stykker jeg trenger for å komme rundt.
Åregafler: Jeg vurderer å beholde de midlertidige festene av åregafler. Det er stykker av rødlig lerk som er skrudd gjennom, på hver side av innstøpte trestykker, (som for lengst har blitt kompost og klimagass). Jeg tar dem vel av når ripa skal på, men går vel for det samme. Helst ville jeg skifta til keiper, og laga til ripa/esingen slik, men trur ikke det behøver å bli så mye roing.
Akter-rommene: De pussige avdelingene akter er tenkt oppdelt, justert. @index forslag om motorbrønn med drenering akterover, er fristende, men betinger at jeg forstår "plastring" utover det reint elementære! Å lage en tett vegg mot denne brønnen ville vært fint.
Den kassa som står akter må jeg åpne i underkant slik at jeg kan ha lensepumpa med flottørbryter nedi der og ei batterikasse opp mot tofta. Jeg har kjøpt et 12Ah batteri (blyakkumulator) som er overraskende lite. Jeg må finne på noe estetisk innbydende å legge oppå, men trur jeg skal justere sjølve kassa med brun filmdrasjert forskalingsfiner.
Motorfeste: Jeg må feste et tjukkere trebord på tvers akter. Der festene skrus fast, drar de seg inn i "kjøttet" av skroget, og deler av det har sprukket mot sidene. Jeg skal ikke ha mer enn 6hk i båten, men det er andre krefter enn bare motorens bidrag som virker her. Feste av dette avhenger av hvordan jeg får på plass toftene.
Spørsmål:
Kjøper jeg glassfiberduk? Er det forskjellige duk for epoksy og for glassfiber? Kan jeg heller klare meg med remser eller bånd?
Kan jeg bare male innvendig med for eksempel 2-komp polyuretan, eller må jeg ha noe anna (som jeg ikke kan navnet på, og får forholdsvis billig på Biltema)?