Vosso63
Da ser det ut til at vi får tilbake drittværet et par dager. Dermed har jeg tid til en liten oppsummering. Det er nok ganske gjenkjennelig det jeg driver med her, for de som har fulgt fornyinga av dorrien "Vosso"!
Jeg klarer ikke å se så langt fram, eller snarere; ønsker ikke det. Å forandre, pusse opp, rehabilitere, gamle ting i tre, er blitt min største aktivitet. Jeg har ikke noe ordentlig arbeid, men syns ikke dette er et semre arbeid enn mange andre meiningslause papirflytte-, telefonterroriserings-, konsulent- eller inspeksjons- jobber. Det går jo i et digert minus, men gir meg altså de ultimate utfordringer.
Skroget, linjene, på denne gule båten, er fint. Det har et spring, og tenker en seg båten med en akterstevn, er den ikke voldsomt langt unna en robåt. Det litt spisse, lange, løftede, frampartiet, gir båten en slags letthet og slankhet.
Det er dette jeg nå driver og krydrer med pent trevirke. "Dollbordet" får en viss avstivende funksjon, men overhodet ikke som på en trebåt. Oppbygginga av akterpartiet, "akterspeilet", er ikke så lett. De båtene plastbåten skal illudere, har hele speil, og da med mer innsving, avrunding før dette. Dessuten er det støpt inn ei plate akkurat der motoren skal sitte. Denne har jeg forsterka med ei heltre furuplate.
Det siste er at jeg har fortsatt dette ved å legge inn plater oppunder ripa. Etter ei stund, fant jeg ut at jeg kunne lage en fortykning øverst, rett under ripa, og så skjære vekk 2-4cm av den svært uskjønne bremmen. Etter det fant jeg ut at det ville bli umulig bøye til lister i heltre så det passa. Dermed måtte jeg skjære til småstykker. Med alle disse påfunnene gikk tida fra meg, og godt var det. Jeg lurte ei stund på å gå for et fugelim (a la Sikaflex, Tec7 e.l.) for å spare tid. Nå trur jeg at jeg skal lime alt sammen, både mot båtens glassfiber-akterspeil, og oppå bremmen. Når alle disse delene er limt fast, kan jeg slipe det pent til, og få et enda mer solid akterparti. Både faktisk og tilsynelatende (utseendemessig). Jeg bruker gode materialer med mye al (kjerneved), og i dag fikk jeg endelig se et glimt av hvordan det vil bli. Jeg rakk å gå over det trevirket som var på plass med treolje. Det lyse trevirket ga båten en lett, men kanskje litt tander, framtoning. Nå som det røde, seinere mørkebrune, kommer fram, ser det langt mer solid og robust ut.
For å få denne ripa helt rundt, uten at det skulle se ut som en karm eller ramme, måtte jeg finne på et "akterspeil å avslutte på. Disse to har jeg saga til så de passer oppunder bremmen. Litt seinere laga jeg to bua trestykker på 3cm bredde som skal ligge oppunder ripa,
Oppå lokket over motorbrønnen ligger disse "akterplatene" med de ekstra buene. Oppå bremmen har jeg skåret til trestykker så de kan limes fast, og deretter slipes og høvles ned til en sammenhengende "ripe". Den skal være smalere, slik det er på Withjolla (i glassfiber) og på strandebarmaren (i tre). Det er er fryktelig artig å lage slike juksegreier, og lime det dønn fast, og så slipe det ned etterpå.
Hjørnene må i hvert fall avrundes så det blir litt praktisk. Kanskje finner jeg på en forsterkning i eik eller bøk? Alt helt akter skal jo limes med epoksy slik at det går an å gjøre mye artig etterpå!
Borda og listene i ripa/dollbordet er ikke limt fast, men jeg har lagt under en stripe dobbeltsidig tape for å lette oppsettinga. Plata jeg har i framstevnen sprakk pga for tjukke skruer, men jeg fikk den ikke av da jeg tok vekk skruene. Den dobbeltsidige tapen har faktisk blitt så skvisa under der at det nesten er som fugelim... Jeg har brukt mengder av skruer. Det som er på undersida er "negativene" til dollborda, altså avskjæret fra de borda jeg skar dem ut av, De er ikke så tilpassa som dollborda, og får langt mer luftning. Dette trur jeg er bra. Undersider uten luftning har lett for å bli dårlige fort. Jeg vurderte lenge å legge smale feielister (20x10mm) innerst på dollbordet, men fant ut at jeg ikke orka å gjøre den høvlinga som skal til. I stedet har jeg høvla i samme vinkel som illusjonen av øverste bordgang. Denne båten har jo "bordganger" i plastskroget. Kanskje blir det bare sånn, kanskje fuger jeg med hvit fugemasse. Ytterst på ripa har jeg brukt "brannmurlist". Den var svært god i kvalitet og tåler fint å bli skrudd på plass med en viss forboring.
Bortsett fra enda et strøk offwhite PU (etter høvlinga), skal jeg prime dørken og legge på sklifri maling.
Så må jeg finne på noe pent og stilriktig oppå kassa.
Må nok fintenke litt på det.
Når det regner, asså. Mandag og tirsdag.
Toftene er kanskje litt for tynne. De er tykke nok til å bære en mann, men virker jo litt veike. Jeg kan lage knær under, i trevirke, som strekker seg en halvmeter innover. Kanskje legger jeg bare på ei lekt eller list ytterst på hver side. Det går også an å lage en kombinasjon.