Vosso63
Det går, dessverre, litt på estetikk, index! Inntil videre må jeg nok gjøre som du tenker, men i neste omgang kan det nok bli på tale å lage flere robåtdetaljer. Skal denne gule båten se slik ut som den har begynt å fortone seg i mitt indre, må detaljer fra færingen brukes i forsterkningen. Den framre tofta er den som i strandebarmaren er "segltofta", og som er festa i bordgangen. Tofta akter er laus, men har har en bete under seg, som går i ei bue opp fra banda ("spantene") på hver side. Om jeg lager en illusjon av den, kan den gå opp til tofta på undersida og festes enkelt der, slik at spenstigheten beholdes. Det er jo klassiske brukonstruksjoner dette her. Samme prinsipp kan jeg ha under den framre. Det er ikke, og skal ikke bli band, men det er en kurant sak å feste beten til et lite band på sidene.
Fremdeles er jo dørken uavklart, og jeg trur nok at den massive - og brutale - forsterkinga som forrige eier gjorde, var grunnen til at dørken sprang lekk. Altså må den være fri, men også være betydelig stivere.
Den opprinnelige forsterkninga av toftene. Glassfiberskroget er spenstig og lett ettergivende, slik den klinkede trebåtens er. Skal det fungere, kan en ikke uten videre legge inn tunge, stive, elementer. Under glassfibertoftene er samme 2''4'' valgt, slik at det er to solide stive skott, som ikke sitter helt fast.
Jeg vurderer å legge ei tynn bjørkefinerplate oppå den opphøyde, båtforma, dørken, og lime den fast med epoksy, samt dekke den igjen med samme stoff. Om jeg bruker duk eller ikke, veit jeg ikke. Det er viktigere å få dekka den med et par lag maling, kanskje alkyd eller tokomp PU. Uansett vil det bli gode renner på sidene der regnvann og sjø kan renne akterover.