Vosso63
Da har jeg brukt planleggingsdagen til en studietur til Norébo i Åsane. Det kan jo være lurt å snakke med fagfolk, sjøl om faget er hus og tak og ikke båt og dørk! En veit jo fra før at taktettemidler er langt billigere enn tilsvarende for undervannsskrog, men i prinsippet er det samme (Proof vs Farm), og siden trebåt gikk av moten har tilfanget av produkter til hus økt eksponensielt, i en bransje med billioner av kroner på spill.
Der fikk jeg sjølsagt 4mm finér til ny dørk. Jeg kjøpte også 8mm finér i noe anna men med samme sugende overflate som bjørka. Hensikten med disse er at de lett trekker en hvilken som helst væske ganske langt inn. Den tjukke finéren skal jeg bruke til inndeling av kassa, og kanskje til ny framvegg. Jeg fant også supre høykvalitets furubord i 1''x4'' som jeg skal bruke under toftene og i karmen av kassa, øverst under toftelokket.
Det viktigste var et nytt superstoff, "Elaproof" som jeg håper skal kunne erstatte både de knalldyre lim/fugemassene i hendige 350ml patroner. Det er egentlig ikke nødvendig at alle slike gummiaktige stoffer skal være på "tube" og ikke i boks!
Stoffet er sjølsagt utvikla til bruk på tak og andre plasser der vann ikke skal trekke gjennom. Det kan varmes opp og males på, eller endog sprøytes på. Hadde jeg visst om det hadde jeg brukt det på eternitt-taket, men nå skal jeg prøve det til innfesting av dørkplata, til dekking av den etterpå, samt hele innsida av kassa akter. Jeg husker første gang jeg brukte "Sikaflex" i båt, rundt 1990, og hvilken revolusjon det var. Det er virkelig på tide å få en slik flytende supermasse å romstere med på større flater! Særlig når de flatene en surrer med er steindøde, slik glassfiberdørken jo er. Inni kassa er det svært knudrete og hakkete, slik at et hvilket som helst rusk, barnål, høvelfjon eller grønnalge, torsketarm eller hva en skulle finne på å ha i båten, fester seg og etter hvert limer seg fast. Om jeg får flata helt jamn slipper jeg å få stans i lensepumpa og tapping av batteriet.
Jeg vurderer også sterkt å bruke det inni de drenshullene jeg lager både i skrog og i "skottet" inn i kassa. Kanskje er stoffet også brukbart til å feste ledninger eller å tette gjennomføringer. Det skal bli artig å leike med!
Til vinteren ser jeg for meg en endelig løsning på støydemping av motorkassa i Vosso. Denne Elaproofen kan garantert erstatte det elendige kontaktlimet, og er jo i seg sjøl også dempende. Om det også er brannsikkert vites ikke, men kontaktlimet er i hvert fall ikke det...