Vosso63
Det kom jo regn kort etter påføring av olje, men under øver alla under, så ser yta fin ut! Det skal jo flere lag på, så om den ikke er høyglans, gjør det ingenting. Det viktigste er at treet ikke tar opp vann. Det kommer stadig regn, og luftfuktigheten er så høy at jeg ikke tar sjansen på liming eller fuging. Kanskje må jeg bygge et telt over og ta denne vesle samtidig som jeg starter med Vosso. Hun, dorrien, skal opp 26.oktober, og med slike værutsikter kan det ta si tid både med denne og med alt som skal gjøres med den store.
I dag fikk jeg tre timer relativt tørt på brygga. Jeg skar til hullet der innhogget i aktertofta skal være, og tynna den hylla som skal bli der. Sjølve tilslipinga får jeg ta når tofta foreligger. Så skar jeg til det fine furubordet som skal være i framkant av tofta. Om jeg tar hengsler på den, som altså blir hel, på tvers, eller om jeg hengsler i bakkant, mot den avkorta karmen der, får vi sjå på. Det er enklest å hengsle i framkan, og la lokket, med tofta på, legge seg oppå innhogget. Men så er jo det litt upraktisk ved at en må stå i båten for å komme til. En kan sjølsagt dele toftelokket i to eller tre, men til bruk i båten blir det snålt å åpne den veien. Kanskje kan midtdelen være et lokk som bare løftes av?
Ettersom jeg altså bare grovtilpassa det akter, rakk jeg også å lage til den grovtilpassa bua under den lengste tofta. Dermed er det enklere å få til den framom, som jo er kortere og har noe skråere side å støtte mot. Jeg slanka bordet ned til omlag 10cm gredde i bua, men det ser litt mye ut, så om jeg slanker mer, runder den kraftig, eller freser et spor i den, så den ser lettere ut, får tida vise. Den er litt stor, reint estetisk, men jeg er avhengig av god støtte mot "bordgangen" for at avstivinga skal fungere. Målet er jo ikke bare å hindre for mye svikt i tofta, men å få en god avstiving av skroget.
Om jeg konsentrerer meg om å skråtilpasse bare til en bordgang i skroget, er det bare en vinkel på hver side, og ikke dette evindelige spranget ut til neste bordgang. Jeg passa på å lage til sånn passelig også den kortere før jeg gikk videre. Planken har ligget inni Vosso og skulle egentlig brukes til en del bord der, men nå trenger jeg mye mer, så da får jeg bruke den. Solide gode planker og bord tåler fryktelig mye sjøl om de ikke ligger helt tørt. Kvalitet koster, men lønner seg i det lange løp.
Etter at skråtilpasninga ytterst på tofta var klar, var det bare å sage av et par millimeter på hver side, og å tegne av høyden. Deretter kutta jeg vekk på sidene, slik at tofta bare hviler på de sentrale 30 cm. Den smatt på plass, og virker "passe".
Bua oppe ble skisseprega tegna av nede, slik at buen avtegnes i den visuelle opplevelsen av båten.
Når det passa sånn passe, ble den stygge overflata slipt vekk med båndsliper 40-papir. Og noe av buen "retta" ut.
Den er kanskje litt voldsom, men jeg trur kanskje jeg kan få den til å se lettere ut ved å runde den i kantene, eller ved å skjære ei fure oppe og nede, slik at det dannes to markerte bua linjer. Den som kommer under framtofta kan jo sjølsagt være slankere, slik at det ser riktig ut å ha et slikt bord vertikalt i båten. Jeg trur også at jeg skal slipe finerplata rein for membran, og mette den med epoksy. Det hadde vært stilig om dørken var uten maling, men faren er jo at den blir for glatt. Jeg har kjøpt inn grå sklisikker maling, men ser at skrogets oransje farget og innsidas hvite, står så fint til hverandre at det grå blir litt pussig.