Vosso63
Det har vært et par strålende dager, som jeg sjølsagt har "kasta" bort nede på brygga. Hvorfor jeg aldri skjønner, før det er forseint, at jeg burde ha bygd noe rundt, eller hatt et bord, en benk, ei sag eller noe, forblir et mysterium. Jaja. Først rauk den ene festeskrua på stikksaga, og som så måtte skiftes med en ordinær treskrue. Så høvla jeg over ledningen til el-høvelen. Det var i går. Nå tar jo alt fryktelig lang tid fra før, ettersom alt er der nede, men stappa innunder de andre båtene som ligger der, slik at regn eller dogg eller en uventa bråttsjø, ikke skal ødelegge for mye. Og så tar det ei stund før jeg kommer i gang.
Jeg har da fått laga aktertofte, fått festa de to buene under toftene, fått på plass to drenshøl akter, og slipt, høvla og dilla med ymse anna.
Nå håper jeg inderlig at jeg får tørka/herda både epoksy og fugemasse i morra, slik at jeg kan få på det siste, dekkende og avsluttende PU-maling-laget (Off-white fra Biltema)! Jeg har en boks med klar PU-lakk fra Internasjonal også, som jeg kanskje må ty til for å få alt bart trevirke baki der dekka før regnet setter inn att. Denne 2-komp lakken herder så hurtig at en kan få på et par lag om dagen, sjøl i hustrig oktober!
Dørken tørker seint, så da må jeg nok basere meg på dette elaproof-produktet. Det er vannbasert og vil sikkert kunne trekke godt nedi bjørkefineren sjøl om den ikke har fullstendig tørr overflate. Overflata er litt gummiaktig, så det er ikke sikkert det blir så glatt?
Jeg fant til slutt ut at aktertofta med stor fordel burde være en, og ikke deles opp i ymse sjølstendig svellende stykker. Nå trur jeg ikke det blir så mye krymp og svell i det, ettersom det er mye tett og god kjerneved. I stedet laga jeg ei bra ramme, og senka innhøgget, hylla, slik at tofta delvis ligger på den. Denne hylla er stadig for fuktig til at jeg får behandla den, men når båten er ferdig, får jeg pakke den inn og sette på vifte.
Tofta etter sammenskruing og grovsliping.
Først fylte jeg natespora med stort overskudd av fugestoff, så leste jeg at tørketida var på 2mm per døgn, så da brukte jeg fingern og lagde ordinære fuger. Det spiller liten rolle, så lenge tofta ikke slipper vannet rett ned gjennom sprikene. Fargen er "Dark oak" men ser ikke slik ut. Det var den som virka mest lovende mht hefting til fuktig virke. Fargen står kanskje til båten, men er ikke valgt med hensikt.
Buene ble forankra under toftene med et par lister laga av samme materiale som buene, altså tett virke. De blir ikke behandla anna enn utvendig, da de ligger under - i le - og får fusjonere fritt med toftene. De er heller ikke behandla på undersida. (På bildet ligger bua oppå den tofta den skulle settes under)
Her har jeg grisa med epoksy og fått på plass buene, "tetta" ramma under tofta og forsøksvis klemt inn litt ekstra hist og pist. Det har jo blitt fire tverrforbindelser som alle er limt med peanøttsmør-tjukk epoksy-masse.
Jeg gikk til slutt for drenshøl med tilbakeslagsventil fra "Maritim-Bergen". Skroget er tynt, så det ble litt trælete å kappe til røret slik at jeg fikk igjen gjenger samtidig som stramme -mutteren kom nært nok til at ventilen passa. Pussig patent, og fryktelig vanskelig å få tetta. Om det trengs, får jeg male inntil med PU-malinga innvendig, og dette topcoatstoffet utvendig. Det er jo godt over vannlinja, så det spiller kanskje mindre rolle...
Mellom treplata og ripa får jeg vel prøve denne "Dark oak"-fugemassen. Får sjå hvordan det arter seg når aktertofta er klar til finsliping!