Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Takk skal du ha, @xr4ti!

Etter oppussinga av dorrien Vosso har jeg fått vid og sær kompetanse i å finne vide og eller snevre løsninger. Det glassfiberbåten mangler i estetikk tar den igjen i fleksibilitet. Plastisitet handler om muligheter til å forme, og plastbåten skal og bør formes videre, om en skal kunne få glede av den etter at den teknisk sett er vrak!

Jeg trur en skal huske på at det kryr av "vrak" rundt omkring, som inneholder store mengder fyllstoff som er det som gjør båten til noe som skal skrotes, men som også ha basis-skrog som heller burde vøles enn å kastes! Vi som lever i gamle hus i gamle hager, med gamle gjenstander og løsninger, ser snart ikke over berget av spesialavfall som hoper seg opp. Om en liker gjenbruk eller ikke, må en i det minste forholde seg til problemet med å bli kvitt driten. Sjølsagt kan en separere skrog og "inliner" og behandle dem hver for seg! Men å strippe båten for alt, og så bygge noe nytt i trevirke, er mer min greie. Jeg er ikke så glad for sliping og saging og etterbehandling, liming, lakking og maling i glassfiber. Det kjennes på huden, i øya og åndedrettssystemet uansett tiltak.  - Så å la dette ligge "dødt" i de basale strukturer, og så jobbe videre med trevirke, er mer i min gate. Nå er det en kurant sak å feste åregafler, vabein, fiskeredskaper, noe å dra opp dreggtauet over, ei lita mast til lanterne, og anna slikt en mann trenger på fisketur. 

Den siste utfordringa er innredninga av kassa akter slik at jeg kan ha bensintank, lensepumpe, flottørbryter, ledninger, slanger og slikt nedi der - og seinere kan skifte ut komponenter uten å måtte slipe, høgge og grisle med organisk kjemi!

Jeg vurderer også noe lengst forut, knytta til dregg (og -tau), fortøyninger og fendere. Om jeg da ikke tar i bruk kassa akter. Det har noe med vekt å gjøre.  

Vosso63

Vosso63

Takk skal du ha, @xr4ti!

Etter oppussinga av dorrien Vosso har jeg fått vid og sær kompetanse i å finne vide og eller snevre løsninger. Det glassfiberbåten mangler i estetikk tar den igjen i fleksibilitet. Plastisitet handler om muligheter til å forme, og plastbåten skal og bør formes videre, om en skal kunne få glede av den etter at den teknisk sett er vrak!

Jeg trur en skal huske på at det kryr av "vrak" rundt omkring, som inneholder store mengder fyllstoff som er det som gjør båten til noe som skal skrotes, men som også ha basis-skrog som heller burde vøles enn å kastes! Vi som lever i gamle hus i gamle hager, med gamle gjenstander og løsninger ser snart ikke over berget av spesialavfall som hoper seg opp. Om en liker gjenbruk eller ikke, må en i det minste forholde seg til problemet med å bli kvitt driten. Sjølsagt kan en separere skrog og "inliner" og behandle dem hver for seg! Men å strippe båten for alt, og så bygge noe nytt i trevirke, er mer min greie. Jeg er ikke så glad for sliping og saging og etterbehandling, liming, lakking og maling i glassfiber. Det kjennes på huden, i øya og åndedrettssystemet uansett tiltak.  - Så å la dette ligge "dødt" i de basale strukturer, og så jobbe videre med trevirke, er mer i min gate. Nå er det en kurant sak å feste åregafler, vabein, fiskeredskaper, noe å dra opp dreggtauet over, ei lita mast til lanterne, og anna slikt en mann trenger på fisketur. 

Den siste utfordringa er innredninga av kassa akter slik at jeg kan ha bensintank, lensepumpe, flottørbryter, ledninger, slanger og slikt nedi der - og seinere kan skifte ut komponenter uten å måtte slipe, høgge og grisle med organisk kjemi!

Jeg vurderer også noe lengst forut, knytta til dregg (og -tau), fortøyninger og fendere. Om jeg da ikke tar i bruk kassa akter. Det har noe med vekt å gjøre.  

• Create New...