Vosso63
Da er båten, i det ytre, i prinsippet ferdig restaurert. Det mangler sjølsagt en oppfriskning av topcoat, men det antar jeg at noen kan fortelle meg hvordan jeg gjør, neste gang det er tilstrekkelig finvær. Nå skal jeg innrede kassa akter. Ettersom mye av dette er prøvekluter før det virkelige arbeidet starter i "Vosso", ønsker jeg å få gjort det ordentlig. Jeg har ei lita "Seaflow" lensepumpe og en "Rule" flottørbryter. Som strømforsyning har jeg tenkt å bruke et 12Ah batteri fra Biltema. Dette vesle batteriet tar veldig liten plass, veier svært lite og er "Vedlikeholdsfritt". Årsaken til at jeg har et så lite batteri er sjølsagt at det bare er lensepumpa som skal ha strøm, samt en uhyggelig redsel for antenning av bensindamp, slik at jeg må finne en plass høyt oppe og luftingsmessig isolert fra en eventuell bensintank. Jeg har foreløpig ikke motoren som skal i denne båten, sjøl om jeg skal prøve med en 6hk Yamaha (som ikke går videre på tomgang). I framtida vil jeg prøve å finne en 9,9hk eller noe liknende som dytter litt bedre men som kan brukes med normal styrepinne, og "laus" slange til tank. Nå skal jeg gå med en liten 5hk med intern tank. Den eksterne (framtidige) tanken er tenkt plassert inni kassa på styrbord side. Batteriet på babord.
Jeg tenker altså å bure batteriet inne i ei integrert kasse øverst i kassa. Den må vel ha en slags luftning? Eller?
Om tanken står nede på dørken inne i kassa, er det jo ingen egentlig luftning der, anna enn drenshullene inn i båten. Er det tilstrekkelig?
Ledninger.
I bruksanvisninga til "Seaflow-pumpa" heter det:
"In order to prevent electrolysis and corroded wire connections, its essential that all wire ends and terminals be sealed with heavy duty marine sealant and located above the highest possible water level by fastening with insulated staples or plastic straps"
Betyr dette at jeg bør kline fugemasse uttapå, altså så og si støype inn sjølve koblingene når de er sammenklemt? Det hadde jo vært greit å slippe disse åpne korroderende koblingene! (Jeg tenker sjølsagt mye på treinteriøret i Vosso, som skal få "wiring" etterhvert.)
Kan jeg la ledningene fra pumpa, og fra bryteren, gå i slanger opp på kasseveggen eller båtsida? Jeg tenker på ordentlige vannslanger, om enn ikke nødvendigvis i armert PVC, så kanskje noe fra ei vaskemaskin (som en tilfeldigvis har stående). Lensepumpa skal jo stå i et litt trangt rom lengst akter, og plutselig er det tomt for strøm, og så skal en ause, og så er ledningene der, lause og ledige.
Kan jeg støype fast ledningene med fugemasse?
Og til slutt:
Har jeg tenkt feil når jeg vurderer å bruke et slikt lite batteri? 12 Ah er plenty om jeg for eksempel har to identiske og dermed alltid har et fullt stående. Det går fint i ryggsekken sammen med fiskeutstyr, kaffe og appelsin!