Jump to content

Hvor mange på forumet har Musling?

Guest

Recommended Posts

300 timer!!

Jøss, det er alvorlig mye! Da har du bra med kjøretrening!

Da forstår jeg og ønske om stor tank!

Ja det er veldig kjekt å kjøre disse  båtene, gode skrog! Smilte mer enn en gang! :)

Aha, det er en Etec, ja da er det stort undervannshus! Jeg såg bare Mercury dekselet i første bilde, men det er jo fra en betydelig større motor... 

God fart med såpass liten motor! Trimmet til 60hk?

Får bare innrømme at min båt var treig :) Eller kanskje appen jeg brukte måle med ikke er god..

En påbegynnende sprekk i undervannshuset helt bak mot propellen, styring som var gåen og hydraulikkslanger om sprakk satte en stopper for videre fremdrift her. Ble litt lei.

Med høyt hevet motor fikk jeg høy slipp på propell, skulle jeg ha jaget mer toppfart måtte gjerne satt på 24-26"

Da begynner det bli tungt å koble i og måtte vel begynt med start i gir. Det ville jeg egentlig ikke.

Utveksling på motor forøvrig var 2:1.

Høy motormontering hjalp godt på kjøreegenskapene, ble en god del mer stabil.

Lavt tyngdepunkt slik du lager til er nok ikke dumt.

Totalt kjører jeg vel 1500 timer i året

Jeg trimma den til 60, da fikk jeg 43knop men nesten 10L høyere forbruk i timen, så jeg gjorde den om til 40 igjen og da gjorde den 42. 

Mercurydekselet kommer fra en 300promax, men hvis du zoomer inn, så ser du den lille søte etec'n under :P 

jeg kjører med 3" setback og heise braketter, har prøvd litt forskjellige høyder og har funnet ut av den propellen jeg har, er glad i litt vann rundt seg, det er også en fordel med litt lavere motor når man skal ut i litt sjø. Hadde ett bilde av høyden jeg kjørte i fjor. Kavitasjonsplata er ca 7cm over bunnen. Kjører med seastar styring (litt overkill da) 

44knop med en 90hk er ikke akuratt noe og hoppe i været for, men det er mange som stopper på 44-48knop med 90 bakpå. Jeg trur disse båtene hopper rett opp i 40 nesten uansett hva man setter bakpå, men veien derfra er lang og dyr P

IMG_20190515_232146.jpg

Redigert av Guest (see edit history)
Eika skrev 57 minutter siden:

Jeg har kun montert nosecone pga bedre "aerodynamikk", skal ikke heise motoren noe mer enn at det går med de vanlige vanninntakene.

.. men gir det noe gevinst i 40 knop?    Mener å ha lest at "nazikone" først begynner å gi fordeler oppi 60-70 knop..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 25 minutter siden:

.. men gir det noe gevinst i 40 knop?    Mener å ha lest at "nazikone" først begynner å gi fordeler oppi 60-70 knop..? 

Det er det vi får se da, fikk den lille konen gratis, hadde ett ekstra girhus, så da er det bare og prøve. Men på V50/V60 båtene så får man vist 2-4knop ekstra med denne konen ifølge en som jobber mye med denne klassen 

Det er utforsking og erfaringer man lærer av, men jeg har trua på at den konen kan gi det lille ekstra av fart pga motstand i vannet 

TrikkerN Lønning skrev Just now:

Viktig å lage seg jobb ?(du må ha alt for mye fritid ?)

Det hjelper litt at man holder på med båt døgnet rundt og de fleste rundt meg jobber med båt som yrke og hobby. Står med flere båter i den samme låven og hjelper hverandre 

Det hjelper også mye at jeg ikke har kone eller barn som krever mye av tiden min, får nyte det så lenge det varer 

Eika skrev 12 minutter siden:

Det hjelper litt at man holder på med båt døgnet rundt og de fleste rundt meg jobber med båt som yrke og hobby. Står med flere båter i den samme låven og hjelper hverandre 

Det hjelper også mye at jeg ikke har kone eller barn som krever mye av tiden min, får nyte det så lenge det varer 

Det sist nevnte teller vesentlig..!?

Konemor mente vi hadde nok båter.. (Viking 28, Snekling  ogGH14)

Var litt sugen på denne.?

Da kan du si at dama til han jeg kjøpte muslingen av, savner den. Sportlingen er jo så utrolig mye bedre 

Men jeg må si jeg har blitt glad i muslingen, har kjørt over 100 forskjellige type båter og modeller de siste årene og de raskeste har gjort 75-95, men det er få som får frem det samme gliset som muslingen. Blir jo som en superbarnslig dritunge igjen når man er ute med jolla, kapper med alle seadoo spark jeg ser, kapper med zodiac'r og nordkapper med 115hk bakpå og noen tøffe ungdommer bak spakene. Det er svært mange som ser skuffa ut, når de ikke greier og kjøre ifra den lille jolla med den lille søte 2selyndra 40'n bakpå.

Eika skrev 4 minutter siden:

Da kan du si at dama til han jeg kjøpte muslingen av, savner den. Sportlingen er jo så utrolig mye bedre 

Men jeg må si jeg har blitt glad i muslingen, har kjørt over 100 forskjellige type båter og modeller de siste årene og de raskeste har gjort 75-95, men det er få som får frem det samme gliset som muslingen. Blir jo som en superbarnslig dritunge igjen når man er ute med jolla, kapper med alle seadoo spark jeg ser, kapper med zodiac'r og nordkapper med 115hk bakpå og noen tøffe ungdommer bak spakene. Det er svært mange som ser skuffa ut, når de ikke greier og kjøre ifra den lille jolla med den lille søte 2selyndra 40'n bakpå.

Det kryr av de her i området.. (Ink Lillesand)?

Er enig Eika! Man blir barn igjen i den båten :) Men det er vel ikke noen lov som sier at det ikke er lov å være barnslig?

Legger ved et bilde av slik min var montert.

Lurer på om min motor har vert fiksa på et eller annet vis, fikk ikke lavere trim en det som er på bildet.

Det gjorde den ikke enklere å få i plan...

Det ble 9,9 Yamaha i år, greit nok til å lufte seg en tur innimellom.

Får bedre tid til å se omgivelsene der en har hatt bånn gass før :)

Musling 430 90 Yamaha monteringshøyde.jpg

Redigert av oks81 (see edit history)

Du kjørte såpass høyt ja, da spørs det om ikke jeg skal prøve endel høyere med rakeren. Men 24" blir nok i tyngste laget for den lille motoren, så må vel en tur til andvik den også, prøve og få vridd den ned til 20", hvis ikke jeg husker helt feil, så stoppa turtelleren på 5300 i fjor med stiletto 21", skulle helst hatt en skikkelig god 20" 

Men det er vel sånn at alle monner drar? har endel deler til disse, så vurderer om jeg skal frese av ett par mm på toppen sånn at jeg får litt høyere komp, men er litt skeptisk også, motoren har vel gått 1300 timer nå. Først 1000timer på en 17fot leppefiskebåt, motoren var så sota innvendig at det kom frem 6-7knop etter en sprayboks med motorrens og en kanne med dyserens, så 300 timer på full fart på muslingen 

oks81 skrev for 3 timer siden:

Får bare innrømme at min båt var treig :)

jeg syns det var litt rart  - og synd at du ikke fikk bedre uttelling for alt arbeidet du la ned i denne

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hadde aldri høvla toppen på den motoren uten videre, men det er kanskje en helt ordinær sak som folk har gjort med godt resultat og varighet?

For å få fart er det høy motormontering sammen med gode rundbladede propeller som gir godt resultat på Musling.

Helst med wentholes så motoren ruser ut når skal i plan. 

Evt som Chopperne som er small hub og sender eksos rett over bladene.

Pass på kjøling ved heving, kan evt montere waterpickup og/ eller vanntrykksmåler.

Har sett rimelig heftig heving rundtom uten noen ekstra tiltak for kjøling.

Så lenge nesa på undervannshuset er under vann så skjyves vann over der som vannintaket er.

Hvor grensa går veit jeg ikke. 

Dumt og dyrt med brent motor :)

Så er det hva en skal benytte båten til for hvor langt en skal dra disse tingene.

Min var omtrent håpløs til alt annet enn kjøre fort med.

En liten filmsnutt til inspirasjon :)

Jeg skal bare bruke den som en liten hverdagscruiser, til og fra butikken, litt rundt på besøk til div venner i skjærgården. 

Jeg får se om jeg høvler eller ikke, såvidt jeg vet, så er det ikke noen som har utforska noe særlig ang trimming av disse motorene, så jeg får se om jeg høvler. Har en komplett 50hk som står på pall og ett par 40/50 i deler, så det trenger ikke og bli så dyrt hvis det går til helvette 

Jeg skal ta en sånn film en av dagene, med twisteren min med 250ho. Første tur med twisteren med etec bakpå, hadde hatt båten på vannet i 5min når det blei filma, så tok det relativt roligt, har vel 70-75knop på filmen. Så når jeg har lyst til og kjøre fort, så er det ikke muslingen som er førstevalg 

Men som det var snakk om tideligere ang mye fritid, nå var det slutt på det, de med den båten her, ville på vannet igjen til helga. Så nå blir muslingen satt til side noen dager 

IMG_20200621_190917.jpg

IMG_20200621_182925.jpg

IMG_20200621_192922.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...