Lingefan
CaptainRG skrev for 1 time siden:Hei,
Vi er i ferd med å selge vår båt, og skal i utgangspunktet ha en liten "båtpause" for å spare litt penger til ny båt.
Men så ender det jo med at man titter litt på hva som er ute på finn allikevel. (
)
Ser en båt som kunne vært aktuell, og finner også ut at den er skipsregistrert. Sjekker litt i skipsregisteret hva som står av dimensjoner etc. og oppdager til min store overraskelse at det er en lang liste med noe som kalles "utleggsforretninger", i tillegg er det panterett, og det står "MED ANFØRT 1. PRIORITET
FORBUD MOT SALG, PANT, M.M."
Det jeg lurer på da er; hva skjer dersom man skulle ønske kjøpe en slik båt?
Slik jeg ser det, så er summen av panteretten, og alle utleggsforretningene, langt over verdien av denne båten.Betyr det at selger er i en skikkelig skvis, og faktisk ikke kan selge båten til en lavere pris enn summen av alle utleggsforretninger og summen som står oppført under kolonnen "panterett"?
Er det bare å holde seg langt unna, eller?
Du bør kontakte de som har panterettighetene og spørre de hva de vil gjøre når båten vlir solgt. Pant følger båten og ikke eieren, så viktig at det innfris. De som eier pantet vet også hva restsaldo er og hva som skal til for at de sletter det. Er selger vrang på dette så styr unna. Om alt slettes trenger det ikke være negativt.
Men dereom han har økonomiske problemer er det også rimelig å anta at båten ikke har fått nødvendig vedlikehold også. Så sjekk ekstra nøye.
Men er det mange løpende utleggsforretninger så pass opp. Det kan komme nye slike på skjøtet kort tid før og muligens til og med samme dag som du får den skjøtet over på deg.