CaptainRG Startet 6.August.2019 Link til dette innlegget Startet 6.August.2019 Hei, Vi er i ferd med å selge vår båt, og skal i utgangspunktet ha en liten "båtpause" for å spare litt penger til ny båt. Men så ender det jo med at man titter litt på hva som er ute på finn allikevel. ( ) Ser en båt som kunne vært aktuell, og finner også ut at den er skipsregistrert. Sjekker litt i skipsregisteret hva som står av dimensjoner etc. og oppdager til min store overraskelse at det er en lang liste med noe som kalles "utleggsforretninger", i tillegg er det panterett, og det står "MED ANFØRT 1. PRIORITET FORBUD MOT SALG, PANT, M.M." Det jeg lurer på da er; hva skjer dersom man skulle ønske kjøpe en slik båt? Slik jeg ser det, så er summen av panteretten, og alle utleggsforretningene, langt over verdien av denne båten. Betyr det at selger er i en skikkelig skvis, og faktisk ikke kan selge båten til en lavere pris enn summen av alle utleggsforretninger og summen som står oppført under kolonnen "panterett"? Er det bare å holde seg langt unna, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Godt observert. Det er like viktig å sjekke Skipsregisteret for båter som er registrert der som det er å sjekke Eiendomsregisteret ved kjøp av bolig/annen fast eiendom. Det er uproblematisk å kjøpe båten såfremt heftelsene blir slettet før oppgjør. I de tilfeller heftelsene utgjør mindre enn kjøpesum kan oppgjør skje til banken eller hvem som sitter på pantet mot at heftelsene slettes. Om du uforvarende kjøper en båt med tinglyste heftelser risikerer du at du blir ansvarlig for disse. Men om selger ikke opplyser om heftelsene i annonsen ville jeg vært skeptisk bare av den grunn. En selger bør opptre ryddig og redelig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
-morten- Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 (redigert) Skulle jeg kjøpt en båt registrert i skipsregisteret ville jeg fått med en advokat til å hjelpe meg med det! Det er noen fallgruver her som det er lett å overse om man ikke er kjendt med systemet Redigert 6.August.2019 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
CaptainRG Svart 6.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 @Brigg Takk for svar! Men kan selger slette heftelser i form av utleggsforretninger, ved salg? Er ikke dette noe som namsmannen har ordnet? Ordet "utleggsforretning" var helt ukjent for meg frem til i går, og har googlet litt. Virker som det snakk om ubetalte krav og kreditorer som har tatt pant i båten? @-morten- Jeg tror du har rett. Det kan fort lønne seg å bruke en advokat.. Båten vi skal selge er også skipsregistrert, og jeg har alltid tenkt at det var uproblematisk, der foreligger det jo ingen heftelser eller noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Det er den/de som har rettigheter til heftelsene (bank, kreditorer, skattemyndigheter osv) som må slette heftelsene. Og før de vil gjøre det må de fortrinnsvis få oppgjør for sine krav. Poenget er at dette er noe selger må ordne opp i før salg slik at kjøpe mottar et skjøte uten heftelser samtidig med at oppgjør finner sted. Og enig med @-morten-, bruk advokat om du er usikker. Eller kanskje enda enklere, finn en annen båt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
S/Y Emma Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 (redigert) Aldri kjøp noe slikt, i alle fall ikke uten advokathjelp. Det rådet fikk jeg fra en advokat en gang jeg selv vurderte å kjøpe en båt med utleggsforretninger i skjøtet. Det endte med at jeg kjøpte en annen båt. Du kan også sjekke dette forumet: https://baatplassen.no/i/forum/323-båtadvokaten-svarer/ Redigert 6.August.2019 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Brigg Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 For øvrig er min erfaring at Skipsregisteret er veldig hjelpsom når det gjelder praktiske forhold rundt eierskifte o.l. De har mye info på hjemmesidene og det går også an å ringe dem. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kenneth82 Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Jeg hadde styrt unna - lukter mye arbeid og styr... Og jeg jobber i bank Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 CaptainRG skrev 25 minutter siden: Slik jeg ser det, så er summen av panteretten, og alle utleggsforretningene, langt over verdien av denne båten. Betyr det at selger er i en skikkelig skvis, og faktisk ikke kan selge båten til en lavere pris enn summen av alle utleggsforretninger og summen som står oppført under kolonnen "panterett"? På generelt grunnlag så blir ikke heftelsen til banken som har lånt pengene til kjøp lavere i registrene etter vært som eieren betaler. Er panten på feks 1 mil så står det 1 mil frem til hele summen er betalt selv om man har betalt tilbake 900k. Så det sier lite om hvor mye gjeld det er på båten pr dags dato. Sitér dette innlegget Link to post
CaptainRG Svart 6.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 @pipe Selve panten på båten er ikke en grusomt høy sum. Det er dette jeg antar er det opprinnelige lånet fra båten ble kjøpt. Dog er det ikke mer enn 1 års tid siden den ble kjøpt av nåværende eier, og det kan godt være så godt som nedbetalt. Men kravene i form av utleggsforretning, som kommer i tillegg, er på ca 1mill. Båten er kanskje verdt halvparten? og kravene er datert til juli i år. Jeg tror jeg skal følge deres råd, og heller se meg om etter en annen båt. Som jeg nevnte i første innlegget, så skal jeg egentlig ikke ha ny båt akkurat nå. Men vanskelig å la være å titte.. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 I praksis så betyr det vel bare at man fortsatt ikke eier båten, selv om man skriver kjøpekontrakt og betaler for båten. Den som har pant i båten har enten rett til å få innfridd sitt krav eller til å selge båten via namsmannen, for å få kravet dekket. Her er vel en noenlunde tilsvarende sak som gjelder bil. https://e24.no/naeringsliv/i/MRm53m/kjoepte-bil-fri-for-heftelser-ble-tvunget-til-aa-gi-den-fra-seg-under-to-aar-senere Når man kjøper bil eller båt med "heftelser" så får man på et vis eller til dels gjelden med på kjøpet og det er langt fra sikkert at man faktisk har kjøpt det man har kjøpt. Det kan være at mann bare har betalt, uten egentlig i praksis å ha overtatt noen eiendomsrett. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 (redigert) Kenneth82 skrev 21 minutter siden: Jeg hadde styrt unna - lukter mye arbeid og styr... Og jeg jobber i bank Er det egentlig det? med forbehold om at gjelden er lavere enn salgssummen. Normalt skjekker man opp dette selv ved å kontakte kreditorer men selger må ta kontakt først for å gi fullmakt til innsyn. Nettopp banken vil normalt ordne opp mot kreditorer hvis man lånefinansierer kjøpt slik at din banken skal ha pant i båten. Mulig jeg er litt naiv men ser ikke helt problemet så lange alle kort er på bordet. Det som jeg hadde vært skeptisk til er tilstanden på båten da nåverende eier antaglig ikke har middler til servicve og løpende vedlikehold Redigert 6.August.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CaptainRG Svart 6.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 pipe skrev 1 minutt siden: Er det egentlig det? men forbehold om at gjelden er lavere enn salgssummen. Normalt skjekker man opp dette selv ved å kontakte kreditorer men selger må ta kontakt først for å gi fullmakt til innsyn. Nettopp banken vil normalt ordne opp mot kreditorer hvis man lånefinansierer kjøpt slik at din banken skal ha pant i båten. Mulig jeg er litt naiv men ser ikke helt problemet så lange alle kort er på bordet. Det som jeg hadde vært skeptisk til er tilstanden på båten da nåverende eier antaglig ikke har hat middler til å vedligholde den på en skikklige måte Båten er svært dårlig vedlikeholdt. Noe som er grunnen til at båten har den verdien (jeg mener) den har. Hadde den vært i tipp topp stand, kunne den fint vært solgt for en høyere pris, enn alle kravene om pant i den er på. Jeg så den og tenkte at det kunne være et fint prosjekt. Men slik det er nå, så ser det ikke ut til at eier har kapitalen til å få slettet heftelsene på båten, uten å selge til godt over det dobbelte av hva den faktisk er verdt. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Kenneth82 skrev 28 minutter siden: Jeg hadde styrt unna - lukter mye arbeid og styr... Og jeg jobber i bank Samtidig: De aller fleste boligkjøp/-salg involverer oppgjør til pantehavet og sletting av pant. Det er veletablerte rutiner for hvordan dette gjennomføres. I prinsippet er det det samme ved kjøp av båt registrert i Skipsregisteret. Så om båten ser ut til å være et godt kjøp kan det være verdt å legge litt arbeid i dette. Første aksjon bør være å spørre selger hvilken plan hun/han for å slette heftelsene. Kanskje er dette allerede planlagt til minste detalj. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
pipe Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 (redigert) CaptainRG skrev 50 minutter siden: åten er svært dårlig vedlikeholdt. Noe som er grunnen til at båten har den verdien (jeg mener) den har. Hadde den vært i tipp topp stand, kunne den fint vært solgt for en høyere pris, enn alle kravene om pant i den er på. Jeg så den og tenkte at det kunne være et fint prosjekt. Men slik det er nå, så ser det ikke ut til at eier har kapitalen til å få slettet heftelsene på båten, uten å selge til godt over det dobbelte av hva den faktisk er verdt. Med forholdet mellom gjeld på båten og hva du mener den er verdt er det bare å gå videre til neste båt. Eller vente å se om det blir tvangsalg for da prøve å få kjøpt til riktig pris Redigert 6.August.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 (redigert) CaptainRG skrev for 1 time siden: Hei, Vi er i ferd med å selge vår båt, og skal i utgangspunktet ha en liten "båtpause" for å spare litt penger til ny båt. Men så ender det jo med at man titter litt på hva som er ute på finn allikevel. ( ) Ser en båt som kunne vært aktuell, og finner også ut at den er skipsregistrert. Sjekker litt i skipsregisteret hva som står av dimensjoner etc. og oppdager til min store overraskelse at det er en lang liste med noe som kalles "utleggsforretninger", i tillegg er det panterett, og det står "MED ANFØRT 1. PRIORITET FORBUD MOT SALG, PANT, M.M." Det jeg lurer på da er; hva skjer dersom man skulle ønske kjøpe en slik båt? Slik jeg ser det, så er summen av panteretten, og alle utleggsforretningene, langt over verdien av denne båten. Betyr det at selger er i en skikkelig skvis, og faktisk ikke kan selge båten til en lavere pris enn summen av alle utleggsforretninger og summen som står oppført under kolonnen "panterett"? Er det bare å holde seg langt unna, eller? Du bør kontakte de som har panterettighetene og spørre de hva de vil gjøre når båten vlir solgt. Pant følger båten og ikke eieren, så viktig at det innfris. De som eier pantet vet også hva restsaldo er og hva som skal til for at de sletter det. Er selger vrang på dette så styr unna. Om alt slettes trenger det ikke være negativt. Men dereom han har økonomiske problemer er det også rimelig å anta at båten ikke har fått nødvendig vedlikehold også. Så sjekk ekstra nøye. Men er det mange løpende utleggsforretninger så pass opp. Det kan komme nye slike på skjøtet kort tid før og muligens til og med samme dag som du får den skjøtet over på deg. Redigert 6.August.2019 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Lunde14 Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Vist jeg var deg og du er interisert i og kjøpe denne båten så ta kontakt med din bank og få de til og ordne det formelle. Om du skulle ha penger til og løse in denne båten så ville jeg uansett lånt penger igjenom din bank med heftelse i båten, da vil din bank sørge for at alt det juridiske ble ordnet opp i for de vil sørge for at det er dekning for sin heftelse i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 På generelt grunnlag: Uvanlig at banker påtar seg slikt arbeid og ansvar @Lunde14. Har jeg aldri opplevd. Gjør det enkelt, finn heller en båt uten utleggspant (ordinære heftelser er en annen sak) Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Det er vel slik at ved utleggsforretning (ikke helt sikker på om det er tilfellet her) er det Namsmannen som overtar kontroll over objektet ref pantet det henvises til. Objektet selges av Namsmannen fri for heftelser ved auksjon elller ved ordinert salg, ofte via en tredjepart som advokat eller inkassobyrå. Pengene fordeles så etter prioritet til pantehavere. Pantehaverne har ingen ytterligere rettigheter og alle heftelser slettes. Slike objekter selges helt uten reklamasjonsmuligheter med kort oppgjørstid og umiddelbar levering etter betaling. Som regel synes jeg prisen på slike objekter blir for høy i forhold til risikoen, tenker da først og fremst på skjulte feil og mangler. Sitér dette innlegget Link to post
CaptainRG Svart 6.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Hvor lang tid tar det før det havner på tvangssalg da? og blir slikt lagt ut på finn? Tusen takk for mange svar og innspill i tråden! I første omgang selger vi båten vi har. Så får vi se hvordan ståa er med dette objektet når vi kommer så langt. Og evt. ta en telefon til nåværende eier for å spørre hvordan alt skal løses :) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 10 minutes ago, Too Much said: Som regel synes jeg prisen på slike objekter blir for høy i forhold til risikoen, tenker da først og fremst på skjulte feil og mangler. Enig! dessuten så kan man ikke rekne med at vedkommende har brukt noe særlig på vedlikehold og oppgraderinger, når pungen allerede er skrapa og vel så det.. For min del står jeg over objekter med pant enten det er bil båt eller MC.. Sjekka til og med opp mopeden jeg kjøpte i sommer! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Okkaby Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Første telefon burde vel gå til namsmannen. Så får du svar på om selger rent faktisk har lov å selge båten. Fint mulig han prøver å selge den, før namsmannen har fått organisert salg via medhjelper(som er en advokat), for så å stoppe penger i lomma. Så står kjøper med et stort tap. Er der flere utleggs heftelser i båten, så har nok namsmannen ting på gang. Men namsmannen holder som alle endre sommerferie, så nok mulig en smarting prøver å være raskere enn namsmannen. Så ta en telefon til namsmannen og hør hvor saken står, samt evt gi et tilbud direkte til namsmannen. så ser du hva han sier til dette. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Too Much Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 CaptainRG skrev 44 minutter siden: Hvor lang tid tar det før det havner på tvangssalg da? og blir slikt lagt ut på finn? Det tar som oftest mange måneder før det ender på Finn som tvangssalg. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 (redigert) Ingen problem og kjøpe slik, kjøpt to slike selv. Og solgt to slike . handlene er gått helt uten hjelp av eksterne bortsett fra bankene. i min står det forbud mot salg pga pant, da jeg har lånt litt under halvparten av båten. dette er jo hovedgrunnen til at det er positivt med båter som er registrert i nor registeret. at man kan kjøpe båt med pant i båten. når man selger denne igjen ordnes oppgjøret og sletting av pant av bankene sammen. ps : ser du skriver at panter er vesentlig over verdien , kan være en naturlig forklaring. om båten ble kjøpt for 10 år siden for 2 millioner , så står det 2 millioner i pant 10 år etter også men båten er kanskje til salgs for 1,2 mill. pantet blir ikke slettet før båten er ferdig betalt ned Redigert 6.August.2019 av MaSa (see edit history) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Okkaby Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 MaSa skrev 29 minutter siden: Ingen problem og kjøpe slik, kjøpt to slike selv. Og solgt to slike . handlene er gått helt uten hjelp av eksterne bortsett fra bankene. i min står det forbud mot salg pga pant, da jeg har lånt litt under halvparten av båten. dette er jo hovedgrunnen til at det er positivt med båter som er registrert i nor registeret. at man kan kjøpe båt med pant i båten. når man selger denne igjen ordnes oppgjøret og sletting av pant av bankene sammen. ps : ser du skriver at panter er vesentlig over verdien , kan være en naturlig forklaring. om båten ble kjøpt for 10 år siden for 2 millioner , så står det 2 millioner i pant 10 år etter også men båten er kanskje til salgs for 1,2 mill. pantet blir ikke slettet før båten er ferdig betalt ned Nå skrev han jo at det kun var et år siden pant ble tinglyst. Hvis du leser så skriver han at Namsmannen har tatt utleggspant i båten i tillegg til det banken har. Da er det ikke bare å kjøpe, da et salg da må godkjennes av Namsmannen. Samme gjelder om det er Hus/Bil. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.