Sjeldenutpå Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Ja det er nok viktig å skille mellom utleggspant og pant. Pant er heilt udramatisk og forekommer på det meste av registrerte objekter, og opplyses normalt aldri i salgsannonser heller. Utleggspant har eg ingen erfaring med men ser det har kommet fornuftige tips om å kontakte namsmann. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lunde14 Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Det var kansje lit klønete forklart av meg @Kenneth82, men har selv kjøpt båt på dette viset og så lenge banken skal ha pant i båten så vil ikke de gjenoføre kjøpet før de er sikkre på at deres pant er gjyldig. Mulig du må gjøre noe fysisk selv for og ordne dette men du vil få klar beskjed fra banken som skal ha pant i båten hva som må vere på plass for at dette skal gå i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 På «bygda» er det vanligere at bankene yter slike tjenester. Uansett kan oppgjørsfunksjonen enkelt løses gjennom en advokat og dennes klientkonto. Koster ikke mer enn en time eller to i honorar. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Okkaby Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Samme hva. Har namsmannen tatt utleggspant i båten, så blir den ikke solgt uten godkjenning fra namsmannen. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Arne2 Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 (redigert) Det blir jo som å kjøpe "noe" av "noen" som ikke eier tingen. Den som synes at det er fornuftig kan jo saktens betale, men man ville jo sånn sett spare både tid og krefter ved å kaste pengene ut av vinduet. Når namsmannen har tatt utleggspant i gjenstanden da er det ingen andre enn mamsmannen, eller den som har fått utdelegert myndighet fra namsmannen man kan handle med, hvis man skal oppnå noen eiendomsrett i forhold til "tingen". "Pant" etter panteloven eller "utleggspant" etter Tvangsfullbyrdelseslovens kapittel 8 er vel ikke akkurat det samme. Redigert 6.August.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Arne2 skrev 41 minutter siden: Det blir jo som å kjøpe "noe" av "noen" som ikke eier tingen. Den som synes at det er fornuftig kan jo saktens betale, men man ville jo sånn sett spare både tid og krefter ved å kaste pengene ut av vinduet. Når namsmannen har tatt utleggspant i gjenstanden da er det ingen andre enn mamsmannen, eller den som har fått utdelegert myndighet fra namsmannen man kan handle med, hvis man skal oppnå noen eiendomsrett i forhold til "tingen". "Pant" etter panteloven eller "utleggspant" etter Tvangsfullbyrdelseslovens kapittel 8 er vel ikke akkurat det samme. Var jo det jeg forsøkte å si også. Namsmannen utpeker en medhjelper(advokat) som står for salget, enten direkte eller via firma som har ekspertise på området. Når så bud har komt inn, så bestemmer namsmannen om dette kan godtas. Godtar namsmannen budet, ja så slettes all pant/gjeld når kjøper betaler. Så å be ens bank om hjelp til dette, er det nok lite vits i. Kontakt namsmannen direkte, og få svar på hvem som er utpekt til å stå for salget. Så går en rette vei, for et problemfritt kjøp. Men her lukter det langt på vei av svindel fra eier/tidligere eier, siden han garantert ikke har lov å selge båten. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
CaptainRG Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Jeg har ikke snakket med selger personlig, så for alt jeg vet, kan det hende han legger kortene på bordet ved en telefonsamtale. Men å gå videre med denne båten uten å snakke med namsmann blir nok ikke aktuelt. Får se hvordan det blir med salget av vår egen før vi evt. ringer. Er forresten ikke så bekymret for manglende vedlikehold fra selger sin side når det kommer til akkurat denne båten. Den er mer eller mindre å regne som et renoveringsobjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.