Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

Ugleseth skrev 9 minutter siden:

Jeg var på båtferie ned til Käringön  i juli.  Av prinsipp ligger jeg aldri I gjestehavner. Støy, kaos og forholdsvis kostbar kaiplass hvor man får lite igjen frister ikke.

Mye båt ute i skjærgården. Det var båter på kryss og tvers på "E 6" nedover..  Store motorbåter , seilbåter I alle størrelser og en annen gummijolle. Problemet var  (hvis det kan betraktes som et problem) at altfor mange ikke finner sin plass I leden. Ser man på plotteren finner man den røde tråden man kan følge og seile trygt. Det som forundrer meg er at motgående trafikk velger venstrekjøring. Det kan noen ganger bli mye båt på den ene siden og det er noen ganger nødvendig å justere både fart og kurs. Jeg ser også at mange svensker har kjøpt store motorbåter . Her har vi som hjemme mange uerfarne båtførere som ikke har sett lyset. Full fart i 20 knop tett opp til passerende båter. Kaffekanner, kopper og løst inventar blir slengt veggimellom og bommene på seilbåter slingrer. Men det er helt frivillig å velge E 6 for det er mange andre veier å gå for å nå målet. Det handler hele tiden om erfaring. Alt må læres selv om det å manøveren en båt er noe av det enkleste og selvfølgligste man kan gjøre.

 

Opplevde det helt likt. Utfordringen blir dog i største laget når det ikke er en eneste ledig luke igjen blant de møtende båtene og samtlige av seilbåtene blant disse har fulle seil. Det var styrbord led, midtre led og babord led uten plass overhodet.

Det var i en slik situasjon jeg bare satte båten i fri og måtte humre og le :giggle: og holdt da på å bli påkjørt mens jeg lå der og drev... hehehe.

En annen situasjon måtte jeg legge meg nesten opp i plan for å komme meg trygt rundt de seilende. :lol: og et par andre ganger la jeg meg like greit «på hjul» bak en lokal svensk targa som kjørte sikksakk mellom båtene i 15-25 knop. Det var effektivt å ha en veibrøyter foran seg på E6, ble jo nesten som å legge seg på hjul etter en ambulanse på utrykning i kø  :giggle:

Lingefan

Lingefan

Ugleseth skrev 8 minutter siden:

Jeg var på båtferie ned til Käringön  i juli.  Av prinsipp ligger jeg aldri I gjestehavner. Støy, kaos og forholdsvis kostbar kaiplass hvor man får lite igjen frister ikke.

Mye båt ute i skjærgården. Det var båter på kryss og tvers på "E 6" nedover..  Store motorbåter , seilbåter I alle størrelser og en annen gummijolle. Problemet var  (hvis det kan betraktes som et problem) at altfor mange ikke finner sin plass I leden. Ser man på plotteren finner man den røde tråden man kan følge og seile trygt. Det som forundrer meg er at motgående trafikk velger venstrekjøring. Det kan noen ganger bli mye båt på den ene siden og det er noen ganger nødvendig å justere både fart og kurs. Jeg ser også at mange svensker har kjøpt store motorbåter . Her har vi som hjemme mange uerfarne båtførere som ikke har sett lyset. Full fart i 20 knop tett opp til passerende båter. Kaffekanner, kopper og løst inventar blir slengt veggimellom og bommene på seilbåter slingrer. Men det er helt frivillig å velge E 6 for det er mange andre veier å gå for å nå målet. Det handler hele tiden om erfaring. Alt må læres selv om det å manøveren en båt er noe av det enkleste og selvfølgligste man kan gjøre.

 

Opplevde det helt likt. Utfordringen blir dog i største laget når det ikke er en eneste ledig luke igjen blant de møtende båtene og samtlige av seilbåtene blant disse har fulle seil.

Det var i en slik situasjon jeg bare satte båten i fri og måtte humre og le :giggle: og holdt da på å bli påkjørt mens jeg lå der og drev... hehehe.

En annen situasjon måtte jeg legge meg nesten opp i plan for å komme meg trygt rundt de seilende. :lol: og et par andre ganger la jeg meg like greit «på hjul» bak en lokal svensk targa som kjørte sikksakk mellom båtene i 15-25 knop. Det var effektivt å ha en veibrøyter foran seg på E6, ble jo nesten som å legge seg på hjul etter en ambulanse på utrykning i kø  :giggle:

Lingefan

Lingefan

Ugleseth skrev 7 minutter siden:

Jeg var på båtferie ned til Käringön  i juli.  Av prinsipp ligger jeg aldri I gjestehavner. Støy, kaos og forholdsvis kostbar kaiplass hvor man får lite igjen frister ikke.

Mye båt ute i skjærgården. Det var båter på kryss og tvers på "E 6" nedover..  Store motorbåter , seilbåter I alle størrelser og en annen gummijolle. Problemet var  (hvis det kan betraktes som et problem) at altfor mange ikke finner sin plass I leden. Ser man på plotteren finner man den røde tråden man kan følge og seile trygt. Det som forundrer meg er at motgående trafikk velger venstrekjøring. Det kan noen ganger bli mye båt på den ene siden og det er noen ganger nødvendig å justere både fart og kurs. Jeg ser også at mange svensker har kjøpt store motorbåter . Her har vi som hjemme mange uerfarne båtførere som ikke har sett lyset. Full fart i 20 knop tett opp til passerende båter. Kaffekanner, kopper og løst inventar blir slengt veggimellom og bommene på seilbåter slingrer. Men det er helt frivillig å velge E 6 for det er mange andre veier å gå for å nå målet. Det handler hele tiden om erfaring. Alt må læres selv om det å manøveren en båt er noe av det enkleste og selvfølgligste man kan gjøre.

 

Opplevde det helt likt. Utfordringen blir dog i største laget når det ikke er en eneste ledig luke igjen blant de møtende båtene og samtlige av seilbåtene blant disse har fulle seil.

Det var i en slik situasjon jeg bare satte båten i fri og måtte humre og le :giggle: og holdt da på å bli påkjørt mens jeg lå der og drev... hehehe.

En annen situasjon måtte jeg legge meg nesten opp i plan for å komme meg trygt rundt de seilende. :lol: og et psr sndre ganger la jeg meg like greit «på hjul» bak en lokal svensk targa som kjørte sikksakk mellom båtene i 15-25 knop. Det var effektivt å ha en veibrøyter foran seg på E6, ble jo nesten som å legge seg på hjul etter en ambulanse på utrykning i kø  :giggle:

Lingefan

Lingefan

Ugleseth skrev 7 minutter siden:

Jeg var på båtferie ned til Käringön  i juli.  Av prinsipp ligger jeg aldri I gjestehavner. Støy, kaos og forholdsvis kostbar kaiplass hvor man får lite igjen frister ikke.

Mye båt ute i skjærgården. Det var båter på kryss og tvers på "E 6" nedover..  Store motorbåter , seilbåter I alle størrelser og en annen gummijolle. Problemet var  (hvis det kan betraktes som et problem) at altfor mange ikke finner sin plass I leden. Ser man på plotteren finner man den røde tråden man kan følge og seile trygt. Det som forundrer meg er at motgående trafikk velger venstrekjøring. Det kan noen ganger bli mye båt på den ene siden og det er noen ganger nødvendig å justere både fart og kurs. Jeg ser også at mange svensker har kjøpt store motorbåter . Her har vi som hjemme mange uerfarne båtførere som ikke har sett lyset. Full fart i 20 knop tett opp til passerende båter. Kaffekanner, kopper og løst inventar blir slengt veggimellom og bommene på seilbåter slingrer. Men det er helt frivillig å velge E 6 for det er mange andre veier å gå for å nå målet. Det handler hele tiden om erfaring. Alt må læres selv om det å manøveren en båt er noe av det enkleste og selvfølgligste man kan gjøre.

 

Opplevde det helt likt. Utfordringen blir dog i største laget når det ikke er en eneste ledig luke igjen blant de møtende båtene og samtlige av seilbåtene blant disse har fulle seil.

Det var i en slik situasjon jeg bare satte båten i fri og måtte humre og le :giggle:

En annen situasjon måtte jeg legge meg nesten opp i plan for å komme meg trygt rundt de seilende. :lol: og et psr sndre ganger la jeg meg like greit «på hjul» bak en lokal svensk targa som kjørte sikksakk mellom båtene i 15-25 knop. Det var effektivt å ha en veibrøyter foran seg på E6, ble jo nesten som å legge seg på hjul etter en ambulanse på utrykning i kø  :giggle:

Lingefan

Lingefan

Ugleseth skrev 3 minutter siden:

Jeg var på båtferie ned til Käringön  i juli.  Av prinsipp ligger jeg aldri I gjestehavner. Støy, kaos og forholdsvis kostbar kaiplass hvor man får lite igjen frister ikke.

Mye båt ute i skjærgården. Det var båter på kryss og tvers på "E 6" nedover..  Store motorbåter , seilbåter I alle størrelser og en annen gummijolle. Problemet var  (hvis det kan betraktes som et problem) at altfor mange ikke finner sin plass I leden. Ser man på plotteren finner man den røde tråden man kan følge og seile trygt. Det som forundrer meg er at motgående trafikk velger venstrekjøring. Det kan noen ganger bli mye båt på den ene siden og det er noen ganger nødvendig å justere både fart og kurs. Jeg ser også at mange svensker har kjøpt store motorbåter . Her har vi som hjemme mange uerfarne båtførere som ikke har sett lyset. Full fart i 20 knop tett opp til passerende båter. Kaffekanner, kopper og løst inventar blir slengt veggimellom og bommene på seilbåter slingrer. Men det er helt frivillig å velge E 6 for det er mange andre veier å gå for å nå målet. Det handler hele tiden om erfaring. Alt må læres selv om det å manøveren en båt er noe av det enkleste og selvfølgligste man kan gjøre.

 

Opplevde det helt likt. Utfordringen blor når det ikke er en eneste ledig luke igjen blant de møtende båtene og samtlige av seilbåtene blant disse har fulle seil.

Det var i en slik situasjon jeg bare satte båten i fri og måtte humre og le :giggle:

En annen situasjon måtte jeg legge meg nesten opp i plan for å komme meg trygt rundt de seilende. :lol: og et psr sndre ganger la jeg meg like greit «på hjul» bak en lokal svensk targa som kjørte sikksakk mellom båtene i 15-25 knop. Det var effektivt å ha en veibrøyter foran seg på E6, ble jo nesten som å legge seg på hjul etter en ambulanse på utrykning i kø  :giggle:



×
×
  • Create New...