enslagsgjest Startet 6.August.2019 Link til dette innlegget Startet 6.August.2019 Hei! Tenkte å lage en tråd hvor alle kan dele båt-appene de ikke greier seg uten. Kan være kjekt med en sånn tråd for å finne inspirasjon. Selv bruker jeg: Google Earth: Se flyfoto av havner og områder rundt. 3d funkjsonen er kjekk. Sail Droid: Knopmåler Sufix Guide: Fiskeknuter Norgeskart friluftsliv: Rasterkart Vesselfinder/Marinetraffic: "Falsk" AIS Puffin Browser: Bruker lite mobildata Windy: Værmelding Fritidsfiske Fiskeridirektoratet: Tap av redskap og regler Wolfram Alpha: kalkulasjoner Navionics: Sjøkart og ruter Hva bruker dere? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
TrikkerN Lønning Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 (redigert) Klarer meg med disse ? Redigert 6.August.2019 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Navionics Boating - navigasjonsapp, gode kart der man kan justere detaljrikdommen i kartet. Mange greie funksjoner som autoruting, tracking, legge til markører hvor man vil, ta bilder og legge til i kartet (greit å ta bilde av den steinen man må passe seg for, en fin holme man ønsker dra igjen senere, osv.), sjekke og redigere drivstoffpriser i kartet (som en kartbasert drivstoffbørs), drivstofforbruk + mer. I tillegg kan man dele ruter/tracks/bilder med andre med samme app. Gule Sider På Sjøen - navigasjonsapp, for min del kun som backup i tilfelle Navionics skulle få problemer. MarineTraffic - ais-mottaksapp. For å se større båter med ais, bruker den også til å finne ut hvilken type båt jeg ser når jeg ser noe interessant på avstand. I tillegg har jeg også appen OnCourse, der man skal kunne opprette sin egen ais (som fungerer opp mot MarineTraffic), men har ikke somlet meg til å registrere båten enda.. Real-Time Lightning Map - app med real-time oppdatering på lyn, får med seg 80-100% av lynnedslag (finnes også som nettside, om man ikke ønsker egen app). Ship Shape Boat Lights - enkel og forståelig oversikt over ulike typer lanterneføring knyttet til hva type fartøy det er snakk om. Også en mulighet til å søke etter mulige typer båter ut fra antall hvite, grønne og røde lanterner man ser. RS SafeTrx og Hjelp 113 - «sikkerhetsapper» (som forhåpentligvis aldri skal bli brukt) der man kan lage en profil med nødvendig info og bruke appen som hjelpemiddel til at Redningsselskapet eller Luftambulansen finner deg om det skulle oppstå en nødsituasjon. Har også navigasjonsappen iSailor, men det kan virke som den appen lurte meg til å betale for å abonnere et år på kart jeg allerede har betalt for fra før (har hatt iSailor siden 2012). Det er visst nye eiere av firmaet som har kommet på en måte å tjene mer penger. Dårlig politikk mot gamle kunder synes jeg. Appen skal slettes når abonnementsperioden er over. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 (redigert) *Dobbeltpost p.gr.av dårlig mobildekning Redigert 6.August.2019 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 I tillegg til overnevnte: - KystVær - realtime sensorinformasjon fra værstasjoner langs kysten. Greit for å se hvordan vinden blåser utaskjærs - Harbour Guide - Havneguiden i app form. Dårlig app, men med fine bilder og tekst kjent fra Havneguiden - VictronConnect - Informasjon og styring av Victron-enheter over Bluetooth Websider jeg har som snarveier i båt/vær-grupper: - VHF kanalplan: https://www.google.com/maps/d/viewer?shorturl=1&mid=19EAWcSyNNRCiPKQ5x94Ix8__y4g - Sjøtemperatur i Åsgårdstrand: http://www2.scanmar.no/wx/scanpro.asp - Tidevann: https://www.kartverket.no/sehavniva/sehavniva-lokasjonside/?cityid=508259&city=Nøtterøy+kommune# - + Diverse webcam linker til å se bilder av havet og lokale havner, men det er nok ikke såå interessant for allmenheten Sitér dette innlegget Link to post
Vardholmen Svart 6.August.2019 Link til dette innlegget Svart 6.August.2019 Isailor navigasjons app for nettbrett/telefon Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 For været bruker jeg SMHI i Kattegatt og Skagerakk. Syns SMHI treffer bedre enn andre, virker som det er en del "lokalkunnskap" inne i meldingene deres. Syns også kartet med vind er enkelt og greit å både lese og forstå. Kystvær, eller "Coastal weather", som den av en eller annen merkelig grunn heter hos meg er flott når en går langs kysten. Kjekt å få vindhastigheter på fyrene i sanntid. Skulle vært et kart/bilde med vindhastigheten rett inn så en slapp å gå inn på hvert enkelt fyr om en vil ha oversikten kjapt. Bruker Yr, men da ikke appen, liker godt sidene på nett :-) --- Navigasjon er Opencpn som jeg syns har det beste systemet for AIS alarmer og varslinger. Så Opencpn bruker jeg egentlig som AIS varsling, og blir da også backup. Isailor er deilig men dyrt :-) Klart beste appen for navigasjon, med god margin også. Navionics boating: Merkelig app, enkel i bruk på noe og veldig dårlig samtidig. Lett å planlegge ruter i, billige kart (og det merker en jo...). Mangler nattmodus, mangler ordentlig AIS visning, nå er det "lekemodus" med grønne båter som virrer rundt på kartet uten varslinger eller noe infor, elendige greier. Mangler flervalg i menyer så en kan ikke bruke mange "Markers" uten å måtte sitte å slette ett og ett merke osv. Og så har de klistret en knapp for falske lekekart, "sonarkart" fremst så folk bruker til navigasjon uten advarsel om at det er en knapp for tullekart uten rot i virkeligheten. Ser at veldig mange bruker "sonarkart" i Navionics, åpenbart uten å skjønne at de da ødelegger de faktiske kartene i appen. Pluss for å kunne planlegge ruter på PC og delingen mellom enheter og brukere. Men så lenge appen reklamerer for falske kart, mangler nattmodus, har tidenes dårligste AIS løsning. Burde vel nesten være trukket fra markedet denne appen nå.... eller gjennomgå en svært kraftig oppdatering. Gulesider "på sjøen": Enkleste navigasjonsappen for å kjapt lage en rute eller få oversikten kjapt. Billig og enkel for "dagseiling", gode kart. Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 (redigert) Pinkvin skrev 43 minutter siden: Kystvær, eller "Coastal weather", som den av en eller annen merkelig grunn heter hos meg er flott når en går langs kysten. Kjekt å få vindhastigheter på fyrene i sanntid. Skulle vært et kart/bilde med vindhastigheten rett inn så en slapp å gå inn på hvert enkelt fyr om en vil ha oversikten kjapt. Lite tips hvis du ikke viste det: Windy kan vise værstasjon-data på kartet slik: Slåes på i menyen: Windy er i grunn ganske komplett, særlig med det «nye» radarbilde av regnbyger som kom i fjor. Mangler bare målt vannstand og tidevann nå ? Redigert 7.August.2019 av Landcrab La til bilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Jeg bruker Navionics, Windy ,Marinetraffic og Oncourse Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Liker ikke det visuelle utrykket til Windy ifht feks kartet til SMHI. Syns det blir mye farger og fjas hos Windy hvor jeg er temmelig sikker på at detaljer drukner og forsvinner, men for å sjekke ut "det store bildet" fungerer det veldig bra syns jeg. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 41 minutes ago, Pinkvin said: Liker ikke det visuelle utrykket til Windy ifht feks kartet til SMHI. Syns det blir mye farger og fjas hos Windy hvor jeg er temmelig sikker på at detaljer drukner og forsvinner, men for å sjekke ut "det store bildet" fungerer det veldig bra syns jeg. det er kun det store bildet jeg er ute etter når det gjelder vær, for her på Trøndelagskysten skifter det så raskt at det er liten vits i å se på været lokalt der du skal! man må se det i sammenheng uansett og hvilke systemer som er i rundt deg Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Stefanesai Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Bruker Windy og etter å ha våknet et annet sted enn jeg la meg til å sove installerte jeg Anchor Alarm ?? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Stefanesai skrev 35 minutter siden: etter å ha våknet et annet sted enn jeg la meg til å sove installerte jeg Anchor Alarm ?? Kunne trengt "Anchor Alarm" når jeg var i 20 årene. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Pinkvin skrev for 20 timer siden: Pluss for å kunne planlegge ruter på PC og delingen mellom enheter og brukere. Men så lenge appen reklamerer for falske kart, mangler nattmodus, har tidenes dårligste AIS løsning. Har du testet Cmap @Pinkvin? Tidligere het de Embark, tror det er norsk opprinnelse. Pluss til den appen er veldig enkel deling av ruter, og du kan sitte på kontoret med PC, hjemme med Mac eller i båten med iPad, og ha tilgang til alle rutene du legger opp på alle enhetene. Gratis er den også... Enkle og "rene" kart. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 (redigert) Sejladsutsigt, værvarsel presentert på en kjekk måte (dessverre litt treg..). Redigert 8.August.2019 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.