Jump to content

Lekkasje og rust i eksosbend KAD 43

Patton

Recommended Posts

Har en lekkasje fra et rustent eksosbend på min 98 mod VP KAD 43, se bilde. Båten kom i mitt eie i vår. Et par spørsmål:

1) Som det framgår av bildet har bendet sett sine beste dager og må byttes. Hadde imidlertid håpet å vente en måned med reparasjonen til jeg skal ta opp båten. Da har jeg bedre tid på meg og kan se hva som må til av deler. Kan jeg risikere noe alvorlig ved å kjøre noen turer til med et slikt bend før jeg reparer?

2) Det er jo en del rust på turboen også, synes det ser ille ut. Må jeg anta at det er så mye korrosjon på turboen at den også må byttes? Det vil jo framgå når jeg får demontert bendet, men det blir jo en viss prisforskjell om bare bendet må byttes eller begge deler. 

3) Sjøvannet som lekker og blir liggende i kjølen, er iblandet en del frostvæske. Det tyder jo på et det lekker noe fra det lukkede kjølesystemet også. Har nok hatt på for mye frostvæske i ekspansjonstanken, så noe kan være kastet ut derfra. Kan det være en lekkasje fra turboen, er den kjølt med sjøvann eller via det lukkede systemet? Eller andre steder? Ser tørt ut forøvrig og ingen hvite render andresteder på motoren.

Mvh  Patton

Rust eksosbend.jpg

Eksosbend2.jpg

Eksosbend turbo.jpg

- Oppnår motoren max turtal under belastning? I såfall er det mulig at turboen fremdeles fungerer.

Eg ville ha demontert dette umiddelbart, du har ein overhengande fare for at turboen blir ødelagt av sjøvatn, og eller at du fyller båten med eksosblanda sjø..

Klemma og bendet skulle vore skifta for lenge sidan, det er hazard å bruka ein installasjon som ser slik ut.

- Turboen er kjølt av oljestraumen og ferskvannskretsen.

Havlengt skrev for 1 time siden:

- Oppnår motoren max turtal under belastning? I såfall er det mulig at turboen fremdeles fungerer.

Vil mene turboen fungerer dersom turtall over 2800 omdr oppnås på en planene båt som denne på 3- 3500kg.

Dersom det kommer kjøleveske fra "turbo" området ville jeg ikke brukt båten til turer.

Dersom det ikke kommer kjøleveske fra turbo området og jeg ikke hadde tydelig vanndamp i eksosen ville jeg vurdert forsiktig bruk, men med hyppig inspeksjon.

Mener å huske at denne båten kan bytte impeller på sjøen, med ca 2cm klaring til vannspeil i slange.

(dette for å beskrive hvor høyt sjøvannet står i systemet ved hvile)

En må også ta med i betraktning at vannet kan gjøre betydelig skade innvendig dersom det blir stående, bruk av båten kan redusere dette.

Det er bingo uansett hvilken løsning du velger.

Når det gjelder kjølevannsnivå så kan du bli lurt av varmtvannstank og defroster dersom du har luft i systemet.

Husk også at maks og min merkene på ekspansjonstank gjelder rein motor, med varmtvannstank og defroster vil det variere mer mellom varm og kald motor.

Det sikreste er selvsagt å bytte bend, turbo og klammer nå....

Takk for flotte bilder, uten så gode bilder hadde det vært nesten umulig å kunne diskutere tilstand....  Lykke til  :thumbsup:

Kan nevne at det kun kommer inn vann ved høy belastning, dvs når jeg går i ca 20 knop og 3400 rpm. På en times tur kommer det inn ca 5-7 l. På 1500 rpm er det tørt under motor.  

Når det gjelder turbo er jeg mest redd for tæring i overgang til eksosbend som evt Vil medføre eksos/vannlekkasje når nytt bend monteres. Båten går nå i ferskvann, så litt vann er jeg ikke redd for. 

Ellers er det helt vanlig med lekkasje i pakning mellom turbo og motor visstnok. Skjedde på min kamd43p motor ifølge forrige eier. Merket dette kun ved høy belastning og derfor vanskelig å lokalisere. 

Hvis ikke det er tett mellom turbo og eksoskrøken vil det spy eksos ut, så det må du merke på lukta i det minste. Ville vært rart hvis det er full åpning her uten at du ville ha merket det?

Patton skrev for 1 time siden:

Når det gjelder turbo er jeg mest redd for tæring i overgang til eksosbend som evt Vil medføre eksos/vannlekkasje når nytt bend monteres. Båten går nå i ferskvann, så litt vann er jeg ikke redd for. 

Korrosjonshastigheten vil for en måned i praksis ikke være målbar mht om du lar den stå eller bruker den forsiktig.

Gabi skrev 30 minutter siden:

Ellers er det helt vanlig med lekkasje i pakning mellom turbo og motor visstnok. Skjedde på min kamd43p motor ifølge forrige eier. Merket dette kun ved høy belastning og derfor vanskelig å lokalisere. 

Hvis ikke det er tett mellom turbo og eksoskrøken vil det spy eksos ut, så det må du merke på lukta i det minste. Ville vært rart hvis det er full åpning her uten at du ville ha merket det?

Det kan jo se ut som om det er lekkasje fra pakningen mellom turbo og eksosmanifoil ut i fra rustrenner, men det kan jo også være sjøvann fra lekkasje i bendet som tar letteste vei og som lager de ruststripene. Om det blir mer kjøring før jeg tar opp skal jeg se om jeg kan få sjekket det. Pga varme i turbo tørker det fort. 

Legger ved et bilde av nedre del av bendet, nesten vanskelig å skjønne at ikke dette har blitt oppdaget tidligere.

Det er pr i dag ikke eksoslekkasje, det ville jeg merket. Så det er i hvertfall eksosbendet som har rustet slik at kjølevannet lekker fra sjøvannskretsen, men ikke eksos. Det er vel som Ttor skriver lenger opp at det er rustet hull i den innvendige kappen i bendet.

Bend3.jpg

Redigert av Patton (see edit history)
camilie skrev 17 minutter siden:

Dieselfan.....han skriver at det er frostvæske i kjølen.....og dette må jo komme fra et sted?....kjølern er en mulighet.....lekker denne så siver jo dette ut i saltvannskretsen og videre ut i eksos.....men da vil han jo se dette i ekspansjonstank at væske minker.

Ja, det et litt grønt i vannet under motor. Men jeg har fylt opp frostvæske til maksmerket et par ganger og etter en tur minker det ned mot min. Har lest at det er vanlig på disse motorene. Så jeg håper jo at det er der årsaken ligger og ikke at det er noe mer lekkasje. Gjenstår å se....

camilie skrev 24 minutter siden:

Dieselfan.....han skriver at det er frostvæske i kjølen.....og dette må jo komme fra et sted?....kjølern er en mulighet.....lekker denne så siver jo dette ut i saltvannskretsen og videre ut i eksos.....men da vil han jo se dette i ekspansjonstank at væske minker.

Takk for utdypelsen;  impellerpumpa leverer ca 38 liter pr minutt, når anlegget er helt fritt for groe og møkk (La oss si 30 liter/min i praksis)

Dersom TS mister en halv liter frostveske pr time så blir det 0,5 liter frostveske fortynnet på 1800 liter vann... det er ikke nok til å sette hverken smak eller farge mener jeg. 1/3600 del er ikke mulig å se i bunn av båten.

Det er også slik på disse motorene at dersom du har vv-bereder tilkoplet må kjølevannsnivået normalt sett holdes på min-merket eller lavere på kald motor. Hadde 40 l vv-tank på min Baltic/kamd43p og fylte jeg frostvæske til over min på kald motor forsvant det i kjølen. Før jeg fant ut av det fylte jeg på/øset ut/fylte på/øset ut, og sånn gjekk no' dag'an?

Gabi skrev 1 time siden:

Det er også slik på disse motorene at dersom du har vv-bereder tilkoplet må kjølevannsnivået normalt sett holdes på min-merket eller lavere på kald motor. Hadde 40 l vv-tank på min Baltic/kamd43p og fylte jeg frostvæske til over min på kald motor forsvant det i kjølen. Før jeg fant ut av det fylte jeg på/øset ut/fylte på/øset ut, og sånn gjekk no' dag'an?

Ja, kjenner meg igjen i dette. Men ser jo regnestykket til dieselfan. I praksis blir det vel litt annerledes i og med at det kun havner 5- 7 l vann i kjølen. Hvis det blandes med 0,5 l kjølevæske blir blandingen noe sterkere. Tok med en skvett hjem som jeg skal få målt frysepunkt på, da har jeg en ide. Og ja, jeg har varmtvannsbereder tilkoblet, ift at det kan kastes ut noe kjølevæske.

Det ble litt mye bekymringer på en gang, håper ordtaket at"de fleste bekymringer blir det ikke noe  av" slår til. 

Med "kjøleren" mener dere varmeveksleren? Har sjekket den nøye for utvendig lekkasje, ikke antydning. 

Som jeg skrev i innlegg 8 og som Gabi bekrefter:

Når kobler ekstrautstyr til kjølevannssystemet på KAD/KAMD serien så må du "lære" deg hvordan det fungerer, det er noe de fleste som har slike erfart, så ikke fortvil :wink:  vi har også vært der...  snart har du taket på det, og du tenker ikke mer på det...

Dersom du ikke må ha varmtvann fremover så gjør det enkelt for deg selv:

Steng kuleventil/ventilene dersom din VVT har avstengning til du har reparert turbo/bend.

Så kan du sjekke om du mister kjølevann, gjør du ikke det, så lekker IKKE varmeveksleren din fra primærkretsen (frostveske) til sekundærkretsen (sjøvann/ferskvann)

Så, når alt det andre er på stell igjen kan du koble tilbake VVT og lære deg hvordan frostveskenivået stiger og synker i takt med varmen på motor og ettersom vannet i VVT er varmt eller kaldt...  :crazy:  akkurat på det området ville jeg ikke lyttet til erfaring fra andre motorer, kun de som har/har hatt KAD/KAMD.

Det finnes et uhyggelig antall av disse motorene, men det er ikke ofte jeg hører om frostveskelekkasje fra varmeveksler på disse så ikke ta sorgene på forskudd :smiley:

Takk til Dieselfan for oppmuntrende ord. Fikk målt vannet jeg har sugd opp fra kjølen og det er så vidt det gir utslag ift frysepunkt, så satser på at det er kjølevæske som kastes fra ekspansjonstanken som gir farge på sjøvannet i kjølsvinet.

Også godt tips om og koble fra VVkretsen mens jeg får oversikt over nivå på kjølevæska. Ser ut til at det går mot tidlig sesongavslutning, men greit å få ting på stell. Kanskje jeg rekker å få båten ut igjen for testkjøring. Har tilgang på slipp, traktor og henger rett ved der jeg bor, så det enkleste blir å ta reparasjonen hjemme. Tenkte å gi tilbakemelding etterhvert som jeg kommer videre. Forhåpentligvis gjør et nytt eksosbend susen.

Jeg hadde ikke kjørt en meter  med disse  som hadde sett slik ut. Nå skal ikke jeg krisemaksimere men her er det tydelig rust og korrosjon i flensen mot turbo samt eksoskrøk. I mange tilfeller så korrodere dette fra innsiden og det er sikkert dine også med tydelige gjennomslag.
Jeg har vært der og på mine eksos krøker kunne man ikke se at de var tæret fra utsiden i tillegg så var flensen sveiset fast i krøken. Bruddet hos meg på krøken var der hvor det var sveiset. Når krøken ble tatt av var det tydelig rust og korrosjon innvendig. Tok en skrutrekker og stakk denne tvers igjennom der hvor rusten var. Hos meg ble det fatalt fikk ødelagt hele båten innvendig og alt måtte byttes ut, motorer ut med totalrenovering av motor rom samt alle cabiner var fylt med uforbrent diesel eksos. Hvis krøken din er tett så kan du også få sjøvann i kjølen som lekker ut fra krøken. Har du smakt på vannet om det er salt . Du vil kjenne forskjellen godt på frostveske og saltvann..

Redigert av BERGSTAD (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...