Jump to content

Lekkasje og rust i eksosbend KAD 43


Patton

Recommended Posts

I dag ble det tid til å skru litt båt. Startet med å løsne/fjerne motorromsluka som var skrudd godt fast i hengsler, samt et panel for å komme bedre til. Fikk løsnet det dårlige eksosbendet og det var nok ikke like ille som det så ut når jeg fikk vekk all rusten. Hadde også på litt ruststopper som grunnlag for senere lakking. På selve bendet ser det ut til at det er en sprekk i godset, i tillegg til at det er tært små hull. Så ingen tvil om at bendet burde vært byttet før det gikk  å langt. Hadde også bestilt en ny eksosslange/muffe, som jeg monterte. Fått alt på plass, men dessverre har jeg ikke fått flensen på eksossiden plan nok, slik at der er det nå en eksoslekkasje. Så spørsmålet er om noen har noen gode råd for å få det tett? 964367555_bendogturbo.jpg.5974ecaf4bbf337024eec44cb022c372.jpgBrukte en flatfil for å bort ujevnheter. Virker som det er en liten innvendig forhøyning på det nye bendet som skal inn mot turboen. Men der er det kokset en del, kanskje jeg må få bort noe mer for å få det til å passe bedre?

Forøvrig så turboen grei ut, merket ikke noe slakk i akselen og klaringen mellom vifte og gods er akkurat passe. Litt skuffet :-/

 

Legger ved noen bilder som illustrerer dagen dyst.

 

Patton

Sprekk i bend.jpg

Lakkering.jpg

Turbo.jpg

Eksosbend 2.jpg

Redigert av Patton (see edit history)
Link to post
dieselfan skrev for 12 timer siden:

Godt jobba. ?

I tillegg bør du også snurre akslingen med fingrene. Viktig at den løper så lett at den fortsetter å snurre etter du har sluppet akselen

benytter anledningen til ett turbo spørsmål, håper det er ok:smiley:

vil det være stor forskjell på varm og kald turbo? er det normalt at den stopper å snurre raskt når olje er kald?

Link to post

For egen del så har jeg vel ikke snurra en turbo for KAD42 eller 300 typen, rett etter stopp.

Mye fordi jeg alltid lar motoren gå noen minutter på tomgang før jeg stopper den... og da faller temperaturen raskt pga sjøvannskjølingen av bendet og primærkjølingen/oljekjøling av turbo.

 

det er et interesant spørsmål du stiller.. så jeg skal prøve neste gang jeg får anledning til å starte en av de "grønne" :thumbsup:

Link to post
dieselfan skrev 1 time siden:

For egen del så har jeg vel ikke snurra en turbo for KAD42 eller 300 typen, rett etter stopp.

Mye fordi jeg alltid lar motoren gå noen minutter på tomgang før jeg stopper den... og da faller temperaturen raskt pga sjøvannskjølingen av bendet og primærkjølingen/oljekjøling av turbo.

 

det er et interesant spørsmål du stiller.. så jeg skal prøve neste gang jeg får anledning til å starte en av de "grønne" :thumbsup:

:thumbsup:

jeg har ikke KAD42, men tamd 41D, men det er vel mye likt:)

for min del har jeg heller aldri prøvd å snurre etter stopp, kun på kald motor.

Link to post

Er i gang med å pusse ned flensen på eksossiden på turboen for å få det plant. Stusser på en ting: på eksosbendets flens er den indre syrefaste delen svakt forhøyet i forhold til godset rundt. Kanskje 0,5 mm. Det betyr at det kun er den delen som vil få anlegg mot turboen. Synes det er rart. Det betyr at anlegget blir 4 mm i stedet for 10 mm som utgjør hele flensens bredde. Se bilde. Skal det være slik? Noen kjappe, skrur nå...??

20190816_103311.jpg

Link to post

Det gjøres slik fordi du får moderat kompresjon mellom flatene med V-band klemme.

Mindre areal gir høyere "pakningstrykk" og dermed er det litt lettere å få det tett...

 

For egen del stryker jeg litt eksostettepasta på begge flater med fingeren.

Dette legger igjen en tynn film som legger seg i alle spalter... og jeg nekter å tro den pastaen gjør noe skade inntil det motsatte er bevist...

 

Sliping: Du kan med fordel avslutte slipingen med kun roterende bevegelser om turboakselens akse for at alle småriper ikke skal havne på tvers av tetteflaten...

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Bare hyggelig Patton, har stort sett kjøpt brukt det som andre har gitt opp hele mitt liv. Så har jeg reparet det..

Drite på draget et uhyggelig antall ganger.... men kjenner mange flinke og mange av de har delt villig vekk.... og det har gitt mye :thumbsup:  så har jeg hatt meget god kontakt med båtverksteder langs kysten fra Arendal til Asker og vi har delt erfaring.

Har satt verksmestere som ikke kjenner hverandre i kontakt og det har blitt belønnet med "utvidet" tålmodighet når jeg har spørsmål eller  jeg trang en manual....

 

De senere åra har jeg som deg hatt stort utbytte av alt en kan få hjelp til og lære her inne :thumbsup:

 

Det er jo en grasat god følelse å kunne dele noe som andre kan ha bruk for og ha nytte av....

Når en møter slike som deg som tydelig viser at en setter pris på en håndsrekning så blir det jo ekstra godt :clap:

 

Håper du får den ferdig til helgen :flag:

Link to post

Da kan jeg rapportere om at bendet er på plass og tett?. Prøvetur er foretatt og min gode venn og nabo Øystein bidro i siste fase, i tillegg til Dieselfan og Havlengt, samt flere på BP. Tusen takk for nyttige råd, dette gjør det mulig for sånne som meg som synes det er artig å få til litt selv, men som ikke akkurat har fagkompetanse på alt innenfor båt. Eneste som jeg så etter prøveturen var litt kjølevæske i bånn. Når jeg studerte litt nærmere så jeg at det var drypp fra bolten nederst på turbohuset. Det er vel tapping av kjølevann på turboen. Fargen var grønn og det var kjølevæske. Så der er kanskje forklaringen på kjølevæske i kjølsvinet. Prøvde å dra til  med14 mm fastnøkkel, men den var ikke løs. Ville ikke bryte noe mer på den i dag. Så da tenker jeg at jeg må få løsnet den og satt den inn med noe  pakningsstoff. Da håper jeg ting er i orden for denne gang. Legger ved bilde, man ser kjølevæske på bolten. Noen som har vært borti dette, ønsker for all del ikke å knekke den??. Riktig god helg alle sammen.

20190816_163045.jpg

Link to post

Gjengetape fra feks Biltema til 5 kr... 

 

Et alternativ er flytende tettemiddel som denne fra Biltema til 90 kr som kan brukes til gass, vann og bensin som noen eksempler. Virker best på gjenger som ikke er for romslige.

 

Et profft alternativ er Loctite 577 som er tilsatt et fyllstoff som gjør at det takler større klaringer meget godt

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...