Jump to content

Edit History

Korsfjord

Korsfjord

Ser det er en del tråder om utskifting av råtten kryssfiner ulike steder i båter, oftest akterspeil eller dørk. Dette varer ikke evig, i motsetning til selve skroget. 

Da melder det seg noen spørsmål hos meg. 

Hvorfor bruker man kryssfiner til å støpe inn i skroget, når holdbarheten er begrenset? Visste man ikke bedre? Eller finnes/fantes det ikke noe bedre? Hvorfor ikke bare et tjukkere glassfiberlaminat på steder som som trenger ekstra styrke? Har det med pris å gjøre? Vekt? Eller oppnår man uansett ikke samme styrken på den måten? Finnes det andre og mer holdbare materialer enn kryssfiner som duger? Ser det blir nevnt Litex-plater lengre oppe i tråden her. 

Bygges nye båter fortsatt med innstøpt kryssfiner? 

Korsfjord

Korsfjord

Ser det er en del tråder om utskifting av råtten kryssfiner ulike steder i båter, oftest akterspeil eller dørk. Dette varer ikke evig, i motsetning til selve skroget. 

Da melder det seg noen spørsmål hos meg. 

Hvorfor bruker man kryssfiner til å støpe inn i skroget, når holdbarheten er begrenset? Visste man ikke bedre? Eller finnes/fantes det ikke noe bedre? Hvorfor ikke bare et tjukkere glassfiberlaminat på steder som som trenger ekstra styrke? Har det med pris å gjøre? Vekt? Eller oppnår man uansett ikke samme styrken på den måten? Finnes det annet enn kryssfiner som duger? Ser det blir nevnt Litex-plater lengre oppe i tråden her. 

Bygges nye båter fortsatt med innstøpt kryssfiner? 



×
×
  • Create New...