Jump to content

Adressa, mening om promille!

-morten-

Recommended Posts

https://www.adressa.no/meninger/leder/2019/08/07/Fyllekjøring-til-sjøs-må-straffes-hardere-19639511.ece

Da er vi igang igjen!   personlig mener jeg strengere strafferer er å starte i feil ende.. hvem skal håndheve dette? vet Adressa hvor mange politibåter vi har i Trøndelag? 

Jeg har til dags dato aldri sett eller blitt stoppet av en politibåt på sjøen..   så noen på sørlandet da jeg var i marinen! og har sett KV ta promillekontroll i Molde i senere tid..

Greit nok at de vil samenlikne strafferammer litt mer med bil, men de som setter seg dritings bak et båtratt og kjører vil nok ikke forsvinne av den grunn!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 9 minutter siden:

https://www.adressa.no/meninger/leder/2019/08/07/Fyllekjøring-til-sjøs-må-straffes-hardere-19639511.ece

Da er vi igang igjen!   personlig mener jeg strengere strafferer er å starte i feil ende.. hvem skal håndheve dette? vet Adressa hvor mange politibåter vi har i Trøndelag? 

Jeg har til dags dato aldri sett eller blitt stoppet av en politibåt på sjøen..   så noen på sørlandet da jeg var i marinen! og har sett KV ta promillekontroll i Molde i senere tid..

Greit nok at de vil samenlikne strafferammer litt mer med bil, men de som setter seg dritings bak et båtratt og kjører vil nok ikke forsvinne av den grunn!

Å endre grensen rammer bare de som er lovlydige og koser seg med et par-tre øl på en godværsdag. Mens de som drikker seg fulle vil fortsette med det, da de ikke bryr seg om dagens grense heller. 

Men å øke straffenivået ved brudd på 0,8 kan jo kanskje skremme litt. Men hva om de like etterpå endrer promillegrensen til 0,2 og så er straffen heist helt i været for å bryte den... det blir jo helt tåpelig.

Vi kan ikke sette lovene etter noen få, vi må sette det som passer flertallet. Folk som stikker seg ut og gjør ulovlige ting vil det alltid være uansett.

Selv ser jeg ikke problemet, og jeg mener dagens regler fungerer optimalt. Det er verre med kjøring i planefart i bekmørket, edru eller full. Ille uansett. Det er fart i mørket som skaper farlige situasjoner.

Lingefan

Jeg mener at 0.8 grensen kan stå, men jeg er helt enig i at bøter må gis på grunnlag av inntekt. Det skal svi like mye for Røkke som Jørgen.

Var det ikke Røkke som fleipet om det var mulig å få klippekort hos Politiet den gang han kjørte uten førerkort etter å ha mistet dette i fyllekjøring 2 ganger?

https://www.dagbladet.no/sport/fartsglade-idrettskjendiser/65445153

9 minutes ago, Jannmar said:

Og hva er riktig ende? Hva er løsningen?

Greit å mene at noe er feil, men enda greiere om man følger opp med å si hva som bedre eller riktig.

Det er akkurat det som er vanskelig med jobben som politiker! Det er enkelt å se konsekvens med nåverende system og hva som er feil, men hva skal til for å endre dette..  Først og fremst mener jeg det må jobbes med holdninger.. helt fra skole og kansje barnehage stadiet.. det er såppas stor befolkning som har båt eller oppholder seg ved sjøen at jeg mener dette er veldig viktig.  Kansje bør detvære litt mer omfattende båtførerbevis som også tar for seg holdninger og litt i rundt, ikke bare det å føre båten..  Jeg har ikke noe fasit,men synes det er viktig melding fra Adressa!  Hvordan de skal kunne å håndheve de enorme områdene vår med en skarve Polarsircel med påhenger er et veldiggodt spørsmål.. De er ENDA mer utilgjengelig enn på landjorda!  men som mange her er innpå, er nok de som kjører i fylla godt påseilet og bryr seg på nåverende tidspungt ingen verdens ting om regelverk og promillegrenser..   Jeg synes jo fortsatt vi må få lov til å beholde matpilsen på sjøen, og tror vel heller ikke det er de som tar to pils til rekene som er overrepresentert i ulykker på sjøen med hovedgrunn alkohol

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

7 minutes ago, Barbaria said:

Jeg mener at 0.8 grensen kan stå, men jeg er helt enig i at bøter må gis på grunnlag av inntekt. Det skal svi like mye for Røkke som Jørgen.

Var det ikke Røkke som fleipet om det var mulig å få klippekort hos Politiet den gang han kjørte uten førerkort etter å ha mistet dette i fyllekjøring 2 ganger?

https://www.dagbladet.no/sport/fartsglade-idrettskjendiser/65445153

Røkke kjøpte jo seg kystskipperbevis i Sverige også!!  hadde vel ikke blitt oppdaget om ikke Celina Bella gikkpå grund!!

Fjordland skrev for 2 timer siden:

Hvor mange ulykker skjedde med fører som hadde mellom 0.2 og 0.8 i promille? 

Du vet hverken du, eller jeg, siden det ikke føres noen oversikt over slikt. Det vi dog vet er at med økende promille så øker faren for uhell.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Med strengere straff vil behovet for håndhevelse bli mindre, den avskrekkende effekten blir stor nok i seg selv.

Bare se på bil, er jo bare idioter som kjører i fylla (over 0,5), noe p.g.a farene, men aller mest p.g.a straffen (lapplaus i 2 år.)

Slik kunne vi hatt det på sjøen også, over 0,8 så svir det skikkelig. Tenker alle haade tenkt seg ekstra om hvis en måtte ta taxi hjem fra båtplassen og de neste 2 årene hvis en ikke gidder å holde seg edru når man ferdes på sjøen. Slkk det er idag, at man får en skarve bot hvis man er så uheldig å komme i komtroll, er jo bare latterlig.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Guest Avmønstret#

Ryddig og grei artikkel.

0,2 på sjøen er en realitet innen to- tre år. Den er knapt verdt å drøfte.

Så starter drøftinga om urettferdigheten i ulikt straffenivå mellom sjø og land. Knapt verdt å drøfte den heller, men vil ta litt lengre tid å jevne ut de forskjellene.

Mouche skrev for 3 timer siden:

Du vet hverken du, eller jeg, siden det ikke føres noen oversikt over slikt. Det vi dog vet er at med økende promille så øker faren for uhell.

Det vi derimot vet er at 0,2grense på veien ikke gjorde utslag på ulykkesstatistikken. Siden vi nå engang er i repetisjonsmodus ... begynner å bli et slags rituale dette nå, burde vi danne en egen sekt og søke om statsstøtte muligens?

quantumduck skrev 8 minutter siden:

Det vi derimot vet er at 0,2grense på veien ikke gjorde utslag på ulykkesstatistikken. Siden vi nå engang er i repetisjonsmodus ... begynner å bli et slags rituale dette nå, burde vi danne en egen sekt og søke om statsstøtte muligens?

Hvis du med ingen reduksjon i antall ulykker/skadde så betyr vel det allikevel en nedgang når man hensyntar betydelig økning i antall biler, bilister og kjørte kilometer? Eller?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev 36 minutter siden:

Hvis du med ingen reduksjon i antall ulykker/skadde så betyr vel det allikevel en nedgang når man hensyntar betydelig økning i antall biler, bilister og kjørte kilometer? Eller?

Du kan sikkert gnage så mye du vil på dette 17 år etter med alle feilkilder det medfører.
Det ble i årene etter innførselen av 0,2 grense konstatert i fra offisielt hold at det ikke var målbare resultater i fra innstramningen.
Dette har festet seg som en almen oppfatning men i disse tider står jo alternativ sannhet sterkt så det er bare å holde på med ditt.

Redigert av pipe (see edit history)
Lars H. skrev 31 minutter siden:

Kanskje mer avanserte/sikrere biler hjelper?

Det og mye annet som feks naturlig variasjon.
Juni måned i år var stygg med mange drepte og man må tilbake til 2009 for å finne tilsvarende tall for juni

Man kan ikke måle sikkerheten i trafikken med det aktuelle landet sin promille grense i Europa.
Det viktigste er om grensen blir overholdt ikke hva promillegrensen er.
Slik er det også på sjøen her hjemme

pipe skrev for 1 time siden:

Du kan sikkert gnage så mye du vil på dette 17 år etter med alle feilkilder det medfører.
Det ble i årene etter innførselen av 0,2 grense konstatert i fra offisielt hold at det ikke var målbare resultater i fra innstramningen.
Dette har festet seg som en almen oppfatning men i disse tider står jo alternativ sannhet sterkt så det er bare å holde på med ditt.

Vi sier med Jokke: Alt kan repeteres, og ingen ting blir bedre
Det går bare ikke inn, dette, ser det ut til ... after all these years ....

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

Så starter drøftinga om urettferdigheten i ulikt straffenivå mellom sjø og land. Knapt verdt å drøfte den heller, men vil ta litt lengre tid å jevne ut de forskjellene.

Ja la oss ta opp den tråden før vi blir stengt her ... skal det være max 5kn på E6 fordi den går nærmere land enn 150 meter, eller vil du ha 80 km/t på vannet utenfor tettbebygde strøk? Det vil jo stride mot den almene rettsoppfatning om reglene til lands og til vanns er ulike når det gjelder disse tingene. Husk også å ikke tukle med kartplotter (eller gud forby papirkart, det er jo på linje med å lese avisen mens man kjører bil), vhf, mobil eller lignende under seilas. Forbud kommer neste år, ikkeno å diskutere en gang, ellers blir den almene rettsoppfatningen traumatisert!

-morten- skrev for 9 timer siden:

Da er vi igang igjen!   personlig mener jeg strengere strafferer er å starte i feil ende.. 

På landeveien er bøtesatsene i mange tilfeller langt over det nivået hvor økning har noen effekt, og artikkelen viser ikke til noen dokumentasjon som tilsier at økning vil ha noen effekt til sjøs, det står bare at den kan ha det. Men det er riktig som det står at de samme reglene ikke blir vanskeligere å håndheve om bøtesatsene går opp. 

Bedre å prøve tiltak som har dokumentert effekt. Men da må noen bry seg nok til at det blir produsert dokumentasjon, og det gjør jo myndighetene ikke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...