pipe
Mouche skrev for 13 timer siden:Har det vært en økning i antall biler etter 2002 og/eller flere kjørte kilometer i Norge? Hvis ja, hvor mye? Og hvis nei så hadde det vært fint om du dokumenterte det.
I følge SSB (hvem er det og hva vet de sier du?) så var det cirka 1,9 millioner personbiler i 2002 og i 2018 var det 2,75 millioner personbiler. Pytt pymen tt nesten ingen økning.
Ja det er tryggere å være trafikant i Norge i dag enn før i tiden.
Allikevel vil du slite med å finne belegg for påstanden om at det kommer som følge av senkingen av promillegrensen for 17 år siden.
Hadde det vært en målbar effekt hadde køen vært lang for å ta på seg æren og hva var det vi sa hatten og ikke ett glemt tema som i dag.
I årene etterpå ble det ikke målt noen målbar effekt av denne endringen og det var det stort sett enighet om i fagmiljøene.
De fleste aksepterer dette og det burde du også overveie selv.
Det er helt i orden å ha en følelse styrt mening og ikke en fakta basert.
Det er først når man prøver å selge inn følelsene sine som fakta baserte sannheter det blir feil.
Som skrevet tidligere er det ikke så viktig hva promillegrensen er men at den blir fulgt.
Statistisk sett er det tilnærmet like mange som kjører med rus i dag som i de siste 20 årene .
Like mange blir tatt nå som i årene som har gått både før og etter senkingen av promillegrensen til 0,2.
Så min påstand er at senkingen av promillegrensen i fra 0,5 til 0,2 har stoppet de som kjørte bil med en eller to øl til maten.
Beklageligvis var denne gruppen ikke representert på ulykkesstatistikken i målbar grad og når de nesten forsvant så var det nettopp uvesentlig for trafikksikkerheten-