Havarita
Bøtenivået som Adressa referer til for promillenivåer opp til 1,5 er ikke avskrekkende. Sannsynligheten for å bli stoppet er begrenset til noen utvalgte steder under noen utvalgte arrangementer hvor politiet gjør rutinekontroller.
Jeg synes bøtenivået er for lavt til å virke avskrekkende. Om en økning i bøtesats vil gi noen effekt, er jeg i tvil om fordi sannsynligheten for å bli 'tatt' er så liten.
Den praktiske vurderingen for den enkelte blir da om man selv føler man er i stand til å føre båten uten hendelser, fordi spørsmålet om man var innenfor lovlig promille kun dukker opp hvis en hendelse finner sted. Om man ikke er i stand til det, fører man ikke båt og risikerer liv og eiendeler. (Forsikringsselskapene avkorter straks det er påvist promille over 0.8)
I et veldig fåtall ulykker kan det vises til en direkte (og eneste) årsakssammenheng mellom promille og hendelsen. Kanskje har disse få ulykkene også andre elementer som har påvirket utfallet.
Jeg vet noen har vanskelig for innrømme det, men jeg synes dette vitner om en generelt bra vurderingsevne såvel blandt båtfolk som folk i båt.
Innstramminger i bøtenivå blir da egentlig formålsløs symbolpolitikk.