
quantumduck
pipe skrev for 1 time siden:Det er ingen som har utfordret deg på at sikkerheten i trafikken er bedre i dag enn for 17 år siden.
Men det finnes ingen holdepunkter for å hevde at sikkerheten har blitt bedre fordi grensen har gått ned i fra 0,5 til 0,2.
Fagmiljøene konkluderer vertfall ikke med det.
Når man år etter år gjentar de samme tilbakeviste argumentene, i håp om at publikum er nytt, eller dement, og dermed kan frelses i beste misjonsånd, så sier vel det egentlig alt, og de det gjelder bør få medalje for sin iherdige innsats i underholdningens tjeneste her på Baatplassen.no :0)
@Mouche På disse 17 årene har det i tillegg til promillegrensejustering skjedd mye annet, sikrere biler, sikrere veier, bedre kjøreopplæring mm. og det blir jo da veldig vanskelig å se bortifra dette og hevde at promillegrensen har hatt en langtidseffekt, på tross av det *ikke* var noen effekt å spore i kort perspektiv etter grensenedsettelsen, hvor det da heller ikke var noen betydelig økning i trafikken, i hvordan veiene ble utformet, i hvordan bilene ble konstruert, i hvordan kjøreopplæringen var og så videre.
Når det gjelder den statistikken som eksisterer, er det nok sånn at faginstansene som har samlet inn og analysert forstår at det er en korrelasjon mellom trafikkøkning i antall kjøretøyer og kjørte antall kilometer, og ulykkesfrekvensen, slik at det er tatt høyde for i resultatene som viser at 0,2-grense ikke hadde noen merkbar effekt.
TØI (https://samferdsel.toi.no/nr-4/lavere-promillegrense-men-ikke-farre-ulykker-article28420-1232.html) skriver blant annet "I januar 2001 ble promillegrensen i Norge senket fra 0,5 til 0,2. I en spørreundersøkelse om dette sa godt over 10 prosent flere bilførere enn før at de ville droppe kjørepilsen, men andelen som kjørte med promille så likevel ikke ut til å bli endret.". Det er altså andelen som ikke ble endret, ikke antallet. Dvs. har man selvfølgelig forstått det helt opplagte, at man må se etter en RELATIV nedgang, så det trenger du ikke bekymre deg for. Dette samsvarer, som du vet siden du har fått deg det forelagt tidligere år, godt med resultatene man har sett på sjøen i Sverige. Folks holdninger endres, men man ser det ikke på ulykkesstatistikken. (Les referansen så står det noe om selve ulykkesstatistikken også og ikke bare antall promillekjørere. Når man senker grensen, kan det forøvrig hende "gjenomsnittspromillen" har gått ned i og med at "kravet" for å kvalifisere som promillekjører er senket, men igjen, intet påviselig kommer ut i andre enden i form av påviselig færre ulykker). Man kan også lese her (https://www.toi.no/getfile.php/132845/Publikasjoner/TØI rapporter/2001/530-2001/sam-530-2001.pdf) at TØI neppe har hatt særlig store forventninger endringer på ulykkesfronten da "Som nevnt har alkoholpåvirkede førere innblandet i ulykker stort sett promille langt over den gamle grensen."