Taskeladden Startet 7.August.2019 Link til dette innlegget Startet 7.August.2019 Hei! kom over denne på finn: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=153206531 For meg ser båten ok ut, men trenger innspill fra dere med noen mil under kjølen om det er verdt pengene. Lombardini 20 hk fra ca 2005 Motormessig så kan jeg gjøre det meste selv, men lurer på hvordan deletilgang er til disse maskinene, samt noen inspill til hva som kan være galt. Tar du deg tid til å se igjennom annonsen å komme med noen innspill, så spanderer jeg en iskald fatøl om vi treffes på fjorden :) Chris Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Bergen Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Tror Lombardini er helt kurant med tanke på deler https://torsvangmaskin.no/reservedeler/lombardini-deler?gclid=EAIaIQobChMIjbmeq5bx4wIVQeaaCh0XCQAaEAAYASAAEgLOCPD_BwE Men ville i første omgang spurt selger om hva den mekanikeren som har sett på motoren faktisk har feilsøkt. Kommer det diesel fremtil dyser? Er det kompresjon? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Det vil jeg si er et røverkjøp. Scampi er kjempebåt. Ordentlig seilbåt. Torsvang maskin i Larvik har alt av deler til Lombardini. Mye brukt båt og industrimotor Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 (redigert) Takker for innspill :) mekaniker hadde sjekket reg-reim, - ok. Ingen ulyder i motor. Nevnte at det kom eksos ut luftinntak. Motor i forpiggen, enkel tilgang for skruing. båt hadde lagt ubrukt i 8-12 mnd da den ikke ville starte, gikk fint og ble kjørt til båsen sin før dette. Selger ønsket ikke betale mer enn nødvendig for feilsøking av ett problem som kanskje ble dyrt nok i seg selv og reparere, så ytterlige feilsøking var ikke foretatt. Får mer bilder senere i dag av reperasjon av baug, innfesting av kjølbolter. om det er noe mer som bør sjekkes så setter jeg pris på tips, selger var meget samarbeidsvillig, og ringte meg for en prat. Frister litt å hente skuta, men da må den fra 6143 Fiskå, og til bergen her jeg holder til. Har lite seilerfaring og må rundt stadt med båten. Frister lite å gjøre alene uten innenbordsmotor, så tips til frakt/flytting resulterer i en ekstra kald pils ;) Chris Redigert 7.August.2019 av S/Y Vega (see edit history) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
quantumduck Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Her er det relativt nye seil også, samt trekk og sprayhood. Stort pluss! Vet om andre som har gjort røverkjøp nå, så vet ikke om dette er dét, eller bare vanlig pris i et lavt marked. Kjenner ikke Scampi i detalj, men den ville vært en kandidat i budsjettklassen hvis jeg var i markedet. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 (redigert) Om det er mer som bør sjekkes? JA! Riggen! Vant og stag, innfestinger av disse salinger og deres fester, trinser til fall, er de slitt osv. Dette kan være slitent på en gammel båt, er status udokumentert bør det tas en riggsjekk av fagmann helst. Vet ikke hvor mange som faktisk vedlikeholder stående rigg med bytte av vant osv. jevnlig. Har det aldri vært gjort før er det definitivt på tide nå. Redigert 7.August.2019 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Takker for svar, det settes stor pris på! Fått flere bilder og svar fra selger: Rigg: Genoa til tops infestninger og vant kontrollert i forfjord uten feil. Alt ok. nytt storseilfall 2018 nytt storseil 2014 sammen med genoa Ingen feil på trinser eller blokker Båten er fullt seilbar. skal se om jeg får lagt ut bildene jeg fikk på sms litt senere Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Korsfjord Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Ser du holder til i Os. Frydenbø sabb var forhandler, men er visst ikke det lenger, ser det ut til. En del av motorene som ble markedsført som Sabb Iveco var i realiteten Lombardini, om jeg ikke husker feil. Imidlertid ser det ut som at de kan levere deler fremdeles: https://www.frydenbo-industri.no/delesalg Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Ellers må jeg si at den båten der ser uvanlig pen ut innvendig, om ikke bildene lyger? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Bildene lyger ikke, fikk bilder på sms ferske fra i dag, og båten er faktisk nesten strøken innvendig :) Prøver få overført til pc nå så jeg får lagt ut. Takk for tips, har kjente i frydenbø, så skal ta en telefon dit i morgen å høre om deletilgangen er grei. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Taskeladden Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Her kommer bilder fra i dag. Første jeg reagerer på er sprekkene rundt kjølbolter, innspill her? Har også fått mobilnummer rett til mekaniker som har sett på motoren PG skal ringe ham i morgen. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Taskeladden Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Guest Thostr Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 (redigert) Ja huff kjølinnfestet så ikke bra ut, du kan være rimelig trygg på at denne har vært i kontakt med moder jord selv om det nok kun er gelcoat'en vi ser at er sprukket opp. Er det saltvann som står her, og hvor kommer det i så fall fra? "Røverkjøpet" kan bli til røverkjøp på den måten du ikke vil, om du ikke er nøye her og får båten på land for nøye sjekk av kjølinnfeste (også innvendig selvsagt). Jeg blir super-skeptisk av å se salgsannonser som fokuserer på interiør-detaljer. Interiøret kan man kaste et kort blikk på, og så konsentrere seg om de strukturelle og viktige delene av båten. Skrog (spes. kjølinnfeste), rigg og motor. Redigert 7.August.2019 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Takker for rasjonell og realistisk tilbakemelding, er over gjennomsnittet spontan så trenger noen med bena på dørken som sier det som det er. Kjør på :) Tenkte det samme, og her er det nok sikkert lurt med en tur på land for å sjekke tilstand før man slår til. Skal uansett ta en telefon til mekaniker i morgen å høre hva han kom frem til i sin feilsøking. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Theokratix Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Hvis det der er saltvann, risikerer du at båten må av med kjøl (og følgelig rigg) for reparasjon. Du bør vel prøveseile og se hvor stor vanninntrengning det er. Hvis selger/forsikringsselskap betaler en ev. rep, hadde jeg kjøpt, båten blir som ny etterpå (og må de av med riggen, blir jo den festet av fagmann etterpå). Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 høres ut som motoren har ventil problemer hvis det kommer eksos ut av innsug Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Thostr skrev for 7 timer siden: Ja huff kjølinnfestet så ikke bra ut, du kan være rimelig trygg på at denne har vært i kontakt med moder jord selv om det nok kun er gelcoat'en vi ser at er sprukket opp. Er enig i at dette ikke ser bra ut, rust og kjølbolter som er malt over (?) men du kan vel spørre selger om dette? Med sprekker i gelcoat er det sannsynlig med skader i laminatet, samtidig vil jeg si at ut fra bildet er det vanskelig å konstatere noe og sprekkene gir ikke nødvendigvis bevis for større skader. Men en annen bekymring er tilstanden til boltene, det er ikke usannsynlig at disse må byttes hvis de er veldig rustene. Theokratix skrev for 6 timer siden: Hvis det der er saltvann, risikerer du at båten må av med kjøl (og følgelig rigg) for reparasjon. Du bør vel prøveseile og se hvor stor vanninntrengning det er. Hvis selger/forsikringsselskap betaler en ev. rep, hadde jeg kjøpt, båten blir som ny etterpå (og må de av med riggen, blir jo den festet av fagmann etterpå). Å ta riggen av og på er da ingen stor sak. Mange gjør det hver sesong, og uansett lurt å ta ned riggen og gå over alt. For å sette den opp igjen bør man sette seg inn i til hvordan man trimmer vant og stag for å få riktig strekk i disse, men det er ikke vanskelig å gjøre selv. Å ta av kjølen er en mye mer omfattende jobb, og å eventuelt bytte bolter og/eller reparere skadet laminat rundt kjølinnfestet enda mer. Her skal man vite hva man gjør. Å heise båten på land for å innspisere kjøl og innfesting av denne samt skrog, ror etc. bør gjøres, samtidig må det sies at det ikke nødvendigvis er så enkelt å se større skjulte skader som kanskje er reparert av en amatør. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Enig vedr kjøl. I tillegg kan man spørre seg hva slags skade det er i baugen, det er rep også i fribordet, hvis det ikke bare er riper som er klattet over, men feks sprekker fra samme sammenstøt som resten, som da kan ha vært kraftig, kan man spørre seg ... rep ser helt uprofesjonell ut og er det delaminering i fribordet er det kanskje ikke utbedret fagmessig. Hadde dette vært proft utført ville det vært vanskelig å se på bilder nå. Må sjekkes nærmere ... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Hva med å vurdere båten som delebåt og få tak i en Scampi til, en uten potensielt store skader mtp kjøl/skrog osv? Hvis det er en "fillesak" med motoren fra 2005, så får du også relativt nye seil og en del annet "småplukk" for 40 000,- + en god del arbeid med å demontere/montere, transport av båt osv... kanskje det er økonomisk "bærekraftig", kanskje ikke. -- En jobb med å ha av kjøl og reparere potensielle skader vil være så kostnadsdrivende at hele kjøpet blir en økonomisk katastrofe med mindre du selv har god kompetanse på dette selv og gjør hele jobben selv også. Jeg ville hatt som utgangspunkt at båten er ett vrak med gode deler på, som prisen også avspeiler. Forsikringa ville jeg kanskje hørt med, men de vil kondemnere båten asap da den ikke har verdi nok. ---------- Så ja, undersøk, undersøk og undersøk. Ta for gitt at det du ser, og ikke ser, drar i negativ retning. Og kan du ikke gjøre det som må gjøres selv ville jeg sett bort fra å reparere båten. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 By 25’ og ta sjansen. Tapet er uansett ikke så voldsomt. Motoren får du jo liv i sikkert Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mulligan Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 quantumduck skrev for 1 time siden: og er det delaminering i fribordet.. Delaminering? Neppe. Båten er sprøytestøpt. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 quantumduck skrev for 1 time siden: Enig vedr kjøl. I tillegg kan man spørre seg hva slags skade det er i baugen, det er rep også i fribordet, hvis det ikke bare er riper som er klattet over, men feks sprekker fra samme sammenstøt som resten, som da kan ha vært kraftig, kan man spørre seg ... rep ser helt uprofesjonell ut. Men dette er skader det er enkelt å utbedre selv og gjøre pent, men det tar tid. Pinkvin skrev 1 time siden: En jobb med å ha av kjøl og reparere potensielle skader vil være så kostnadsdrivende at hele kjøpet blir en økonomisk katastrofe med mindre du selv har god kompetanse på dette selv og gjør hele jobben selv også. Skal proffe gjøre dette bikker det gjerne 100 000, skal man gjøre dette selv må man vite hva man gjør. Fru Jacobsen skrev 1 time siden: By 25’ og ta sjansen. Tapet er uansett ikke så voldsomt. Motoren får du jo liv i sikkert Kjøpet er vel nødvendigvis ikke kostnaden her, vil du ha en båt med en kjølinnfesting du ikke stoler på? Det som i dag er et problem for selger er nå ditt problem... Mulligan skrev 13 minutter siden: Delaminering? Neppe. Båten er sprøytestøpt. Aha, det visste jeg ikke. Men: det er jo uansett en kompositt med glassfiberarmert polyester, dvs potensielt er disse skadene en svekkelse av skroget pga. sprekker i polyesteren. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Her finnes mye matnyttig...... http://www.scampiforbundet.se/ se under tips, står litt om kjølbolter..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
quantumduck Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 (redigert) Krimart skrev for 2 timer siden: Men dette er skader det er enkelt å utbedre selv og gjøre pent, men det tar tid. Ville sjekka hele baugpartiet for delaminering med en hammer. Vet ikke hvordan det skal/skal ikke høres ut, men det kan kanskje noen andre noe om, hvor vanskelig det å høre forskjell. Edit: Så svaret til Mulligan nå ... Men ville uansett fått klarert skadene i baugpartiet siden det ikke ser helt proft ut. Kanskje det bare er kosmetisk og då er det jo ingen fare... Redigert 8.August.2019 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Gunga Din skrev for 2 timer siden: Her finnes mye matnyttig...... http://www.scampiforbundet.se/ se under tips, står litt om kjølbolter..... På bilde nr 2 i tips om bunnstokker er det antydning til sprekker som på denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.