Jump to content

Vurderer kjøp av seilbåt med defekt motor - Trenger innspill fra "proffene"

Taskeladden

Recommended Posts

Hei! 

kom over denne på finn: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=153206531

For meg ser båten ok ut, men trenger innspill fra dere med noen mil under kjølen om det er verdt pengene. 

Lombardini 20 hk fra ca 2005

Motormessig så kan jeg gjøre det meste selv, men lurer på hvordan deletilgang er til disse maskinene, samt noen inspill til hva som kan være galt. 

Tar du deg tid til å se igjennom annonsen å komme med noen innspill, så spanderer jeg en iskald fatøl om vi treffes på fjorden :)

Chris 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Takker for innspill :)

mekaniker hadde sjekket reg-reim, - ok. 
Ingen ulyder i motor.
Nevnte at det kom eksos ut luftinntak. 

Motor i forpiggen, enkel tilgang for skruing. 
båt hadde lagt ubrukt i 8-12 mnd da den ikke ville starte, gikk fint og ble kjørt til båsen sin før dette. 

Selger ønsket ikke betale mer enn nødvendig for feilsøking av ett problem som kanskje ble dyrt nok i seg selv og reparere, så ytterlige feilsøking var ikke foretatt. 

Får mer bilder senere i dag av reperasjon av baug, innfesting av kjølbolter. 
om det er noe mer som bør sjekkes så setter jeg pris på tips, selger var meget samarbeidsvillig, og ringte meg for en prat. 

Frister litt å hente skuta, men da må den fra 6143 Fiskå, og til bergen her jeg holder til. Har lite seilerfaring og må rundt stadt med båten. Frister lite å gjøre alene uten innenbordsmotor, så tips til frakt/flytting resulterer i en ekstra kald pils ;)

Chris

Redigert av S/Y Vega (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Om det er mer som bør sjekkes? JA! Riggen! Vant og stag, innfestinger av disse salinger og deres fester, trinser til fall, er de slitt osv. Dette kan være slitent på en gammel båt, er status udokumentert bør det tas en riggsjekk av fagmann helst. Vet ikke hvor mange som faktisk vedlikeholder stående rigg med bytte av vant osv. jevnlig. Har det aldri vært gjort før er det definitivt på tide nå.  

Redigert av quantumduck (see edit history)

Takker for svar, det settes stor pris på!

Fått flere bilder og svar fra selger:
Rigg: Genoa til tops
infestninger og  vant kontrollert i forfjord uten feil. Alt ok. 
nytt storseilfall 2018
nytt storseil 2014 sammen med genoa

Ingen feil på trinser eller blokker 
Båten er fullt seilbar. 
skal se om jeg får lagt ut bildene jeg fikk på sms litt senere

Bildene lyger ikke, fikk bilder på sms ferske fra i dag, og båten er faktisk nesten strøken innvendig :) Prøver få overført til pc nå så jeg får lagt ut. 

Takk for tips, har kjente i frydenbø, så skal ta en telefon dit i morgen å høre om deletilgangen er grei.

Guest Thostr

Ja huff kjølinnfestet så ikke bra ut, du kan være rimelig trygg på at denne har vært i kontakt med moder jord selv om det nok kun er gelcoat'en vi ser at er sprukket opp. Er det saltvann som står her, og hvor kommer det i så fall fra? "Røverkjøpet" kan bli til røverkjøp på den måten du ikke vil, om du ikke er nøye her og  får båten på land for nøye sjekk av kjølinnfeste (også innvendig selvsagt). 

Jeg blir super-skeptisk av å se salgsannonser som fokuserer på interiør-detaljer. Interiøret kan man kaste et kort blikk på, og så konsentrere seg om de strukturelle og viktige delene av båten. Skrog (spes. kjølinnfeste), rigg og motor.

Redigert av Thostr (see edit history)

Takker for rasjonell og realistisk tilbakemelding, er over gjennomsnittet spontan så trenger noen  med bena på dørken som sier det som det er.  Kjør på :)

Tenkte det samme, og her er det nok sikkert lurt med en tur på land for å sjekke tilstand før man slår til. Skal uansett ta en telefon til mekaniker i morgen å høre hva han kom frem til i sin feilsøking. 

Hvis det der er saltvann, risikerer du at båten må av med kjøl (og følgelig rigg) for reparasjon. Du bør vel prøveseile og se hvor stor vanninntrengning det er. Hvis selger/forsikringsselskap betaler en ev. rep, hadde jeg kjøpt, båten blir som ny etterpå (og må de av med riggen, blir jo den festet av fagmann etterpå).

Thostr skrev for 7 timer siden:

Ja huff kjølinnfestet så ikke bra ut, du kan være rimelig trygg på at denne har vært i kontakt med moder jord selv om det nok kun er gelcoat'en vi ser at er sprukket opp. 

Er enig i at dette ikke ser bra ut, rust og kjølbolter som er malt over (?) men du kan vel spørre selger om dette? Med sprekker i gelcoat er det sannsynlig med skader i laminatet, samtidig vil jeg si at ut fra bildet er det vanskelig å konstatere noe og sprekkene gir ikke nødvendigvis bevis for større skader. Men en annen bekymring er tilstanden til boltene, det er ikke usannsynlig at disse må byttes hvis de er veldig rustene. 

Theokratix skrev for 6 timer siden:

Hvis det der er saltvann, risikerer du at båten må av med kjøl (og følgelig rigg) for reparasjon. Du bør vel prøveseile og se hvor stor vanninntrengning det er. Hvis selger/forsikringsselskap betaler en ev. rep, hadde jeg kjøpt, båten blir som ny etterpå (og må de av med riggen, blir jo den festet av fagmann etterpå).

Å ta riggen av og på er da ingen stor sak. Mange gjør det hver sesong, og uansett lurt å ta ned riggen og gå over alt. For å sette den opp igjen bør man sette seg inn i  til hvordan man trimmer vant og stag for å få riktig strekk i disse, men det er ikke vanskelig å gjøre selv. Å ta av kjølen er en mye mer omfattende jobb, og å eventuelt bytte bolter og/eller reparere skadet laminat rundt kjølinnfestet enda mer. Her skal man vite hva man gjør. Å heise båten på land for å innspisere kjøl og innfesting av denne samt skrog, ror etc. bør gjøres, samtidig må det sies at det ikke nødvendigvis er så enkelt å se større skjulte skader som kanskje er reparert av en amatør.

Enig vedr kjøl. I tillegg kan man spørre seg hva slags skade det er i baugen, det er rep også i fribordet, hvis det ikke bare er riper som er klattet over, men feks sprekker fra samme sammenstøt som resten, som da kan ha vært kraftig, kan man spørre seg ... rep ser helt uprofesjonell ut og er det delaminering i fribordet er det kanskje ikke utbedret fagmessig. Hadde dette vært proft utført ville det vært vanskelig å se på bilder nå. Må sjekkes nærmere ...

Guest Avmønstret#

Hva med å vurdere båten som delebåt og få tak i en Scampi til, en uten potensielt store skader mtp kjøl/skrog osv? 

Hvis det er en "fillesak" med motoren fra 2005, så får du også relativt nye seil og en del annet "småplukk" for 40 000,- + en god del arbeid med å demontere/montere, transport av båt osv... kanskje det er økonomisk "bærekraftig", kanskje ikke. 

--

En jobb med å ha av kjøl og reparere potensielle skader vil være så kostnadsdrivende at hele kjøpet blir en økonomisk katastrofe med mindre du selv har god kompetanse på dette selv og gjør hele jobben selv også. 

Jeg ville hatt som utgangspunkt at båten er ett vrak med gode deler på, som prisen også avspeiler. Forsikringa ville jeg kanskje hørt med, men de vil kondemnere båten asap da den ikke har verdi nok.

----------

Så ja, undersøk, undersøk og undersøk. Ta for gitt at det du ser, og ikke ser, drar i negativ retning. Og kan du ikke gjøre det som må gjøres selv ville jeg sett bort fra å reparere båten. 

quantumduck skrev for 1 time siden:

Enig vedr kjøl. I tillegg kan man spørre seg hva slags skade det er i baugen, det er rep også i fribordet, hvis det ikke bare er riper som er klattet over, men feks sprekker fra samme sammenstøt som resten, som da kan ha vært kraftig, kan man spørre seg ... rep ser helt uprofesjonell ut.

Men dette er skader det er enkelt å utbedre selv og gjøre pent, men det tar tid. 

Pinkvin skrev 1 time siden:

En jobb med å ha av kjøl og reparere potensielle skader vil være så kostnadsdrivende at hele kjøpet blir en økonomisk katastrofe med mindre du selv har god kompetanse på dette selv og gjør hele jobben selv også. 

Skal proffe gjøre dette bikker det gjerne 100 000, skal man gjøre dette selv må man vite hva man gjør. 

Fru Jacobsen skrev 1 time siden:

By 25’ og ta sjansen. Tapet er uansett ikke så voldsomt. Motoren får du jo liv i sikkert 

Kjøpet er vel nødvendigvis ikke kostnaden her, vil du ha en båt med en kjølinnfesting du ikke stoler på? Det som i dag er et problem for selger er nå ditt problem... 

Mulligan skrev 13 minutter siden:

Delaminering? Neppe. Båten er sprøytestøpt.

Aha, det visste jeg ikke. Men: det er jo uansett en kompositt med glassfiberarmert polyester, dvs potensielt er disse skadene en svekkelse av skroget pga. sprekker i polyesteren. 

Krimart skrev for 2 timer siden:

Men dette er skader det er enkelt å utbedre selv og gjøre pent, men det tar tid. 

Ville sjekka hele baugpartiet for delaminering med en hammer.  Vet ikke hvordan det skal/skal ikke høres ut, men det kan kanskje noen andre noe om, hvor vanskelig det å høre forskjell.

Edit: Så svaret til Mulligan nå ... Men ville uansett fått klarert skadene i baugpartiet siden det ikke ser helt proft ut. Kanskje det bare er kosmetisk og då er det jo ingen fare...

Redigert av quantumduck (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...