Jump to content

Vurderer kjøp av seilbåt med defekt motor - Trenger innspill fra "proffene"


Taskeladden

Recommended Posts

Takk folkens, her var det mye gode tips som kom frem!

 

Har lest på forumet som Gunga Din linker til, og det stemmer som quantumduck sier at det ser ut som de samme sprekkene. 


Jeg tror jeg velger å stå over denne, motormessig og teknisk så innbiller jeg meg at jeg få til det meste, men strukturmessig så tror jeg dette blir litt for mye jobb for meg om det skulle vise seg å være katta i sekken. 

Er nok noe i det når selger fokuserer på interiørbilder i annonsen, selv om jeg fikk tilsendt annet på forespørsel. 

 

Kom over en bostrøm i moss, som ser forholdsvis grei ut https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=110024516

 

Den også med feil på motor, men ellers skal den være bra. også noe bedre utstyrt. 

Motoren er vel lik en ysb8, som jeg var borti for ett par mnd siden da den fikk ny toppakning og slipte ventiler, enkle maskiner! 

Hører gjerne om noen har erfaring med denne typen skute.

chris

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post

Sikkert grei den Bostrømen, og i sub 50k klassen er den et godt eksempel. Comfort 30, Naver 29, Albin Ballad og IW31 er vel tilsvarende. 

Personlig hadde jeg gått for en Grinde, men da må man opp i pris og man må ha fulgt med lenge på finn.no etter et bra kupp. De som ligger ute nå er litt dyre.

 

I mer realistiske priser hadde jeg gått for denne. Velholdt og fine linjer. Er en del oppgradert (motor starter ikke)

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=122110781

 

Her er noen andre fine (designmessige) båter:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=106527211

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=147969255

Jeg er en slags gjest

Link to post

Har ikke erfaring med Bostrøm, men har sett på, da jeg var på jakt etter båt. Jeg syntes den var veldig trang i cockpit. Nå er jeg gift med ei som kommer trekkende med puter og sånn vippbar sete/ryggstøtte-sak overalt, (https://www.maritim.no/justerbar-sittepute-morkbla , og en storpuddel) så det gjør ikke akkurat plassbehovet utendørs noe mindre. De tidligere utgavene av denne (Mk1?) hadde heller ikke vinduer i kahytt, og jeg fikk en nokså klaustrofobisk ubåt følelse nedi der. Tror de er veldig seilbåter, men vet egentlig ikke...

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post

Her høres det fornuftig ut å droppe scampien helt og holdent. 
holder en knapp på bostrømmen, men skulle gjerne hatt noen i moss med peiling som kunne tatt en tur å sett for meg. selvsagt mot betaling. Ellers blir det å hive bikkje å telt i bilen og frese over i helgen :) 
takker for alle fornuftige tilbakemeldinger, tror gutta her har spart meg for endel kroner og unødvendige bekymringer!

Chris

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Guest Avmønstret#
enslagsgjest skrev for 4 timer siden:

 

Personlig hadde jeg gått for en Grinde, men da må man opp i pris og man må ha fulgt med lenge på finn.no etter et bra kupp. De som ligger ute nå er litt dyre.

 

 

Av alle båter nevnt i tråden nå så tror jeg de fleste kan være enige i at det ikke er jordas undergang om de alle har endt opp som glassfiberstrie... eller hva de når blir... om en 20 års tid eller så. 

 

Noen ganger lages det noe som er perfekt. Det skjer ikke ofte, men det skjer. Grinde er en av disse perfekte seilbåtene. Enhver Grinde bør holdes flytende til evig tid fordi de er perfekte. 

 

Når jeg ser en grinde liggende i havn, eller stående på opplagsplass så blir jeg stående å glo, lenge. En Grinde fanger øyet og leder det rundt. Alt er annerledes men alt er i balanse og alt er linjelekkert og pent, og det er gjennomført hele veien. Det er ingen feil, ingen ting som er rart, alt ser naturlig ut, som om det alltid var ment å være akkurat sånn. 

 

Aner ikke om en Grinde passer dine behov for båt, men med en så har en alltid peneste dama på fjorden. Om det gjør livet bedre vet jeg heller ikke, men en har i det minste den peneste dama ;-) 

Link to post

De sprekkene rundt kjølboltene må jo  ikke nødvendigvis være dype..

Bilder fra kjølfeste med båten på land ville vært fint.

Har sett seilbåter med slike sprekker inne som ikke har sivet vann gjennom og har tålt flere grunnstøtinger uten at sprekkene har endret seg.  

Overflatesprekker kan oppstå i dørken på motorbåter også uten at nødvendigvis  går tvers gjennom laminatet.

 

Link to post
S/Y Vega skrev for 5 timer siden:

 

Jeg tror jeg velger å stå over denne, motormessig og teknisk så innbiller jeg meg at jeg få til det meste, men strukturmessig så tror jeg dette blir litt for mye jobb for meg om det skulle vise seg å være katta i sekken. 

 

Jeg skulle tatt meg en titt på Scampien først..........hvis du leser første innlegget om bytte kjølbrickor/skiver så skriver han om 15-20mm polyester som låg på toppen......er denne uarmert så sprekker den.

 

det er klart att det er litt jobb..........hvis man ønsker å få det pent under dørken.

 

skaden i føren....er mer kosmetisk, båten har gått rett i brygga....og så har man laget med feil gelcoat-nyanse

maskin tror jeg ikke blir problem, ventiler, luft, kan vare ganske enkle grejjer.

For øvrig tykker jeg båten ser helt OK ut til 40’

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...