Jump to content

Raymarin 54e vhf har gammelt mmsi- nr. Betale for reset eller kjøpe ny?

Theokratix

Recommended Posts

Den fastmonterte Ray 54e'en min har et mmsi-nr, som underlig nok er i bruk på en annen båt (så tidl. eier har formodentlig kjøpt vhf'en brukt?). Jeg har blitt tildelt et mmsi-nr på båten, og kan altså ikke få byttet til det som er programmert i radioen. Det koster meg ca 1250 å få en reset ifølge serviceverksted.

Tenkte kanskje heller å kjøpe en rimelig vhf m gps. Er Cobraene ok? 

Ser at det finnes en mulig løsning på å slette MMSI nummeret selv. Beskrivelsen er for en annen model, men du kan jo forsøke det før du kjøper ny VHF :-)
"With the Power OFF, Press and HOLD the FUNC, 16/9 and DSC keys while you power ON. Do not release the keys until you hear the audio BEEP which means your done. Then reprogam your NMSI number as per the manual."

Takk PostIT, for at du leste for å forsøke å hjelpe! Og Mox1, dessverre stemmer det du også leste, har selvsagt forsøkt.

Ingen snarvei utenom verksted, tror jeg. Har søkt overalt. Verkstedet sa man må ha en PC-en tilkobling av noe slag og ifølge ham en times arbeid. Det lyder bare helt usannsynlig, men hva skal man gjøre...

Redigert av Theokratix (see edit history)
Guest Thostr

En time er vel helt forståelig hvis man tar med i beregningen oppsett og opprydding/avslutting av arbeidet, om så selve resetten bare tar et par minutter. Og så er det jo jævlig irriterende at man skal gå til dette bryderiet! 

Et alternativ er å bare gi beng i hele MMSI-en og bruke VHF-en som en god gammeldags VHF. MMSI har jo marginal verdi sammenliknet med talefunksjonen på VHF?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...