Jump to content

Windy Grand Mistral 37 - fart ved forskjellige turtall


Kaptein Nemo

Recommended Posts

Mort1 skrev 10 minutter siden:

noe utydelig på min pc


Når du klikker på linken over så får du sett bildet i liten format. Klikk på bildet en gang, og det dukker opp i mye større format. Lettere å lese :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Mort1 skrev for 2 timer siden:

Ikke annet enn å få de i bedre kvalitet, noe utydelig på min pc,   mulig de kan ha flere data også.

Mener ikke at dataene ikke er gode nok, der konkluderer du litt raskt, synes jeg...........

 

Godt å høre å høre at det ikke var noe gæli med disse dataene :thumbsup:

 

For meg var det en slags revolusjon når Trøbråten begynte å jobbe systematisk med båtprodusentene og i tillegg gikk i bresjen for å gjøre slike data tilgjengelige.

Han reiste land og strand rundt å besøkte byggeprosjekter og trimmeprosjekter.

Han delte gode råd, satte folk med samme tanker eller utfyllende tanker i kontakt med hverandre....

Husk dette var før internett, og avstandene var store... veldig store, da var han brobygger, og han plukket opp saker og ting og tok med seg til utviklingsavdelingen, svenskene visste dugelig godt at betydelig mye av den nødvendige og viktige tilbakemeldingen kom fra lange og tøffe norske kysten og at mange oppdagelser ble gjort i små kommerlige garasjer og naust...  og slettes ikke fra Gyllenhammars gods.

 

Slike data er verd sin vekt i gull og jeg mistet en zip100 disk smokk full av disse uerstattelige dataene innsamlet i løpet av en 20 års periode....

Det kan være noe der som forklarer den unødvendige korte lunta over... Mort1

Link to post
Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Når du klikker på linken over så får du sett bildet i liten format. Klikk på bildet en gang, og det dukker opp i mye større format. Lettere å lese :-)

Det var akkurat det jeg gjorde, noe utydelig på min pc, men absolutt lesbart....

 

dieselfan skrev 14 minutter siden:

Det kan være noe der som forklarer den unødvendige korte lunta over... Mort1

Det går veldig bra det, dieselfan!

Forøvrig særdeles enig i at slike kjøredata er gull verdt, alle produsenter skulle hatt slike data tilgjengelig.

Hadde også vært kjekt om Windy sine gamle data kunne lagt under en fane som het utgåtte modeller f.eks...

Link to post

Det skal sies at disse dataene ofte er 2-3 knop mer optimistiske i f eks toppfart enn virkeligheten da de ofte kjøres uten last og med lite drivstoff og vann på tanken. Muligens uten ekstrautstyr montert også.

Min Windy 42 er oppgitt til 44,2 knop på maks. Kjenner mange av de med W42 og ingen av de får mer enn 40-41 knop, men ofte er det utstyr som vi har, f eks jolle i garasjen (100-250kg), generator (140kg), gps, radar osv... ankervinsjer og anker, 300 liter vann, 1000 liter drivstoff osv....

 

Jeg har 2xd6350 og kjører i fra W37 med 2x d4260med drøyt 4knop når begge er på maks og ferielastet. Da gjør jeg ca 40-40,5 GPS-knop. Litt forskjell, men ikke så voldsomt. W42 er jo også litt tyngre.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post

Her er en tabell over målinger jeg gjorde med vår W37GM Hardtop med 2xD4-260:

 

Turtall SOG liter/time liter/NM
700 5,19 3,84 0,74
930 6,41 5,26 0,82
1 070 7,17 6,95 0,97
1 200 8,02 9,70 1,21
1 420 8,98 14,82 1,65
1 500 9,31 19,27 2,07
1 600 9,76 23,23 2,38
1 700 10,10 26,77 2,65
1 800 10,50 29,82 2,84
1 900 11,70 32,41 2,77
2 000 13,40 33,77 2,52
2 640 23,90 55,69 2,33
2 690 25,50 56,36 2,21
2 750 26,30 58,65 2,23
2 790 27,00 61,02 2,26
2 820 27,50 63,53 2,31
2 910 28,30 68,77 2,43
3 030 30,80 78,23 2,54
Link to post
Kaptein Nemo skrev 1 minutt siden:

... Mangler det data fra 3030 til 3500 rpm? 

Klarer du 3500 fullastet og hva har du som max fart?

 

Årsaken til at det mangler data over 3030 omdreininger er at tabellen er framkommet for å måle reelt dieselforbruk i aktuelle fartsområder. (Og litt for å ha noe å gjøre underveis :lol:).

Med rent skrog og rene drev, to personer ombord, normallastet med halvfull dieseltank og full vanntank nådde vi ca. 3 480 omdreininger og ca. 37 knop.

Link to post
Kaptein Nemo skrev 2 minutter siden:

Hei Bonus, kan du fortelle hvordan du målte l/nm?

 

Alle forbruksmålinger er lest ut via Volvo Pentas EVC display:

283227324_EVCdisplay-1.jpg.5b8da0a9a6ccb67054b96f7ec2a0410b.jpg

 

Vi hadde tripcomputer SW installert slik at vi kunne lese ut liter pr. time og liter pr. nm. Denne utlesning er kalkulert av EVC systemet (altså ikke målt med flowmålere), men tester jeg har lest sier at disse dataene skal være temmelig nøyaktige.

Forbruk.jpg.8b0f9b772d33a50baf4af01710f36a98.jpg

 

Link to post
Bonus skrev 1 time siden:

 

Årsaken til at det mangler data over 3030 omdreininger er at tabellen er framkommet for å måle reelt dieselforbruk i aktuelle fartsområder. (Og litt for å ha noe å gjøre underveis :lol:).

Med rent skrog og rene drev, to personer ombord, normallastet med halvfull dieseltank og full vanntank nådde vi ca. 3 480 omdreininger og ca. 37 knop.

 

Meget bra oversikt fra deg der, Bonus.

Den er jo realistisk, mens Windy sine tester ofte er med lette båter uten utstyr og derfor ofte litt optimistiske i forhold til reelle tall.

 

Propellvalget har også en del å si. Det står derfor oppgitt i Windy sine testprotokoller. Hvilken propellstørrelse hadde du, Bonus?

Lingefan

Link to post
Lingefan skrev 3 minutter siden:

... Propellvalget har også en del å si. Det står derfor oppgitt i Windy sine testprotokoller. Hvilken propellstørrelse hadde du, Bonus?

 

Vi hadde G7, samme som originalmontert fra Windy i 2006. Dog ikke de samme da vi måtte bytte to propeller på ferie i 2017.

Var på vei fra en liten øy langt syd i Danmark (Vejrø) til Rødvig litt syd for København. Hadde de originale propellene fra 2006. fikk slipp i vulken og ringte Volvo Penta i Køge mens vi var underveis (ca. 13:00). 09:00 dagen etter ringte de og sa at de hadde fått propellene fra Gøteborg. Tok toget til Køge (25 minutter), plukket opp de nye propellene og monterte dem fra badeplatformen. Ingen ferietid mistet (men 20.000kr fattigere da ...)

Link to post

Ypperlig deling Bonus :thumbsup:

 

Nå må dere ikke glemme at det faktisk er en del båtfolk som drar på tur med en GM37 to stykker, en bag med undertøy, badebukse og et kredittkort....

 

Min mening er at det er mer nyttig å kunne sammenlikne båter dersom alle tester tar utgangspunkt i "best case" 

De forskjellige behovene for last er svært ulike og dersom båten skal testes "fullastet" for ferie med dine og mine barn, jolle og full kvote på alle på hjemturen så er det faktisk mye vanskeligere å regne seg fram til hva som blir riktig oppsett for "best case".

 

For meg blir det som om alle biler skulle ha toppfart oppgitt med campingvogn, og det er ikke relevant :diving:

 

 

Link to post
  • 1 år senere...

Vi har sett litt på denne:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=210174051

 

Det som bekymrer meg litt er at toppfart er oppgitt til 36 knop.

Med 2 stk KAD 300 tenker jeg den burde hatt toppfart på minst 38 knop. Som ny har jeg lest at den gikk i 40 knop.

Man kjører jo aldri på full fart men toppfart kan indikere tilstanden på motorene.

Han får maks turtall på 3700 rpm som er 100 rpm under spec.

Dysene er overhalt, intercooler renset og propellene er kontrollert hos Winrace.

 

Er det noen som har en formening om mangel på toppfart og manglende turtall?

 

Link to post

Når jeg selger båt så pleier jeg å trekke fra en knop eller to....

 

Da kommer kjøper tilbake evnt og skryter av at han får mer enn jeg oppgav. Istedet for kanskje motsatt, at nye kjøper ikke er så flink til å trimme og kanskje har montert en haug med utstyr og så skal klage over at det mangler en knop eller no....

Link to post

du skriver at turtallet ligger 100 rpm  under spekk. Hvilken spekk - er det maks turtall som VP har oppgitt for motoren? Ofte velges propell slik at maks turtallet ligger innenfor et område på 50-200 rpm under oppgitt maks. 

Jeg skulle til å skrive at jeg hadde vært mer urolig for drev enn motorer - men jeg ser at de er nye i 2016. Da kan du sjekke at det er samme utveksling på drev som standard (1,66-1 står det i  testen det er linket til over) og om propellene er de samme (C6 står det i testen over)

 

I og med at den båten du ser på har hardtop og agregat og er noen år gammel er det ikke så rart om den "bare" topper 36 knop med normal ferielast.

 

 

Link to post

Jeg skal prøvekjøre båten i morgen, det blir spennende :smiley:

Toppfart er egentlig ikke så veldig interessant bortsett fra til å teste om det er endringer over tid.

Det som jeg tenker er mer viktig er om motoren klarer oppgitt turtall på 3800 rpm fullt lastet.

En stor del av kjølingen til dieselmotorer kommer fra returdieselen.

Antall liter i retur er noe lunde proporsjonal med turtallet til motoren. 

Dersom motoren må produsere flere hk ved et gitt turtall enn den er beregnet for fører det til unødvendig slitasje og overbelastning.

Den forrige motoren jeg hadde var en Yanmar 6LY STE 340 hk.

På fullt forbrente den 82 l/h men returmengden var rundt 240 l/t.

Det ble brukt til kjøling.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...