Finito Startet 8.August.2019 Del på Facebook Startet 8.August.2019 Hei Oppdaga at min dynamo ikkje lader skikkelig. Når eg måler lader den med 9,72V og dette er 5V for lite Eg har aldrig vert borte i ein slik dynamo. Tips til feilsøkingmottas med takk Sitér dette innlegget Link to post
harry92 Svart 8.August.2019 Del på Facebook Svart 8.August.2019 tipper det er regulatoren på dynamoen som er gåen. vært borti det noen ganger tidligere. skift regulatoren så regner jeg med at dynamoen lader som den skal:) Sitér dette innlegget Link to post
Finito Svart 12.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2019 Er det noken som har koblingsskjema til denne? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 Regulator er den delen det står Valeo på. Er bare å skru den løs og bytte med en ny. Om du kontakter f.eks Triconor i Oslo vil du få kjøpt en ny regulator. Skjema til den kan du finne på nett, google f.eks Valeo ( og type nr). Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Ingar Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 Hvordan oppfører ladelampen seg? Sitér dette innlegget Link to post
Finito Svart 12.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2019 (redigert) Ladelampen slukner når jeg starter Ingar, men etter kort tid så ser eg ett svakt lys i den og det blir der så lenge motoren går. . Redigert 12.August.2019 av Finito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 Finito skrev for 10 timer siden: Er det noken som har koblingsskjema til denne? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.August.2019 Del på Facebook Svart 12.August.2019 (redigert) Finito skrev On 8.8.2019 at 10.58: Hei Oppdaga at min dynamo ikkje lader skikkelig. Når eg måler lader den med 9,72V og dette er 5V for lite For å spikke fliser så lader ikke dynamoen og det er batterispenningen som er 9,72V. Hvis du fortsatt ikke har ladet det opp så er trolig batteriet nå defekt eller sterkt forringet. Meget trolig er dynamoen din defekt. Da må du spørre deg selv hvor gammel den er og hvor mange timer den har. Har den noen år på baken så kjøper du deg en ny uten å se deg tilbake. Surre med å bytte deler på en utslitt dynamo er som regel bare tull. Antagelig er børstene dine nedslitt og på disse Motorola/valeo dynamoene er sleperingene bløte så de er også nedslitt når børstene er det. Da stopper det av seg selv og dynamoen kan pensjoneres. Redigert 12.August.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Finito Svart 13.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2019 Batteriene er ladet til 13,4V men eg har ein slik ladeseperator og når eg måler lading fra dynamo så måler eg på inn fra dynamo og da viser den 9,72V Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 Hva denne ladeseparatoren gjør i denne sammenhengen er ikke godt å si, men skal du få en matnyttig måling på en generator må du koble den direkte til et friskt batteri. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 (redigert) Dynamoen din lader ikke ..børster og eller diodebro defekt ...plukk den ut å få en sjappe til å gi den en overhaling ..da blir den god som ny (ser ut som den trenger en oppshine) Redigert 13.August.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Finito Svart 13.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2019 Takk for innspel, er det mulig å koble B+ sammen med A for å få aktivert regulatoren? Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 Finito skrev 21 minutter siden: er det mulig å koble B+ sammen med A for å få aktivert regulatoren? For generatorens del vil dette fungere, og sannsynligvis vil det heller ikke skade separatoren, men for sikkerhets skyld, ville jeg ha koblet helt utenom denne. Dvs. B+ direkte til + på et batteri på 11,5~12,5 V. Sjekk så ladelampa før, under og etter oppstart, og mål i tillegg spenningen. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 (redigert) Iflg de opplysninger som TS oppgir så tyder alle solemerker på at en eller flere likerettere er defekte i diodebroen slik at dynamoen ikke makter å generere ladespenning eller feltspenning. En defekt likeretter på diodebroens "minus-side" vil påvirke både ladespenning og feltspenningen. Feltkretsen synes å være i orden. Dvs. Ladelampen lyser normalt når motoren står stille med tenning påslått. Når motor starter så genererer dynamoen en ladespenning og feltspenning på 9.7 V. Når feltspenningen ikke er høy nok til å utjevne batterispenningen så vil ladelampen lyse svakt. Ved en batterispenning på 12.8V så vil ladelampen bli tilført 12.8 - 9.7 = 3,1V via tenningsnøkkel. Skru den av motor og få den sjekka av en proff. En slik Valeo dynamo koster ny rundt 5 lapper og det kan derfor lønne seg å få den undersøkt. Redigert 13.August.2019 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
ozo Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 mateco skrev 12 minutter siden: Skru den av motor og få den sjekka av en proff. Ett av poengene med dette forumet er da vel å få tips til å fikse ting selv..? Om ovenstående regel skulle følges i ethvert henseende, ville vi ha sittet igjen med kun ukebladstoff. Når det er sagt, så bør man selvsagt kjenne sin begrensning, og ikke leke med potensielt farlige ting; som f.eks. elektrisitet. Men i dette tilfellet kan det godt være børstene som er nedslitte, og at disse enkelt kan byttes. Da gjelder det i såfall bare å håndtere verktøyet riktig, og ikke kortslutte noe underveis. Til underretning for de som måtte ha en generell frykt for elektrisitet, så involverer de direkte faremomentene ved 12/24V kun utstyr, og ikke helse. 230V derimot, bør man absolutt ikke tukle med. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 Er vel akkurat det han får råd om ..å bytte diodebro er ikke for hvermansen å bytte uten å ha litt over moderat peiling ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Kjellg Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 ozo skrev for 3 timer siden: Til underretning for de som måtte ha en generell frykt for elektrisitet, så involverer de direkte faremomentene ved 12/24V kun utstyr, og ikke helse. 230V derimot, bør man absolutt ikke tukle med Uansett så skal man huske på at 12V kan være like farlig som 220V pga høyere strøm. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 (redigert) LALUNA II skrev for 1 time siden: Er vel akkurat det han får råd om ..å bytte diodebro er ikke for hvermansen å bytte uten å ha litt over moderat peiling ;-) Det er helt sikkert og bytte børster på denne er ikke enkelt det heller, Dynamo må deles og som tidligere nevnt så er også sleperingene utslitte hvis børstene er nedslitte på denne Valeo dynamoen. Betale noen hundre kroner for å bytte regulator fordi den er lett å komme til er neppe noe godt råd da den er på tredje plass over mistenkte. Tipper dynamo er gammel som alle haugene og dermed gjort sitt Redigert 13.August.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 ozo skrev for 4 timer siden: Men i dette tilfellet kan det godt være børstene som er nedslitte, og at disse enkelt kan byttes. Da gjelder det i såfall bare å håndtere verktøyet riktig, og ikke kortslutte noe underveis. Har ikke noen særlig tro på defekte børster! Børstene, sammen med sleperingene, regulatoren, og viklinger i rotor, er en del av feltkretsen. Et brudd i en av disse komponentene vil medføre at ladelampen ikke vil lyse i det hele tatt, hvilket ikke er tilfelle hos TS. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Lars H. Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 Jeg hadde min Valeo dynamo ute sist år og kjøpte da inn nye børster. Men de ligger fremdeles i esken. Sleperingene var helt fine og børstene hadde mye igjen å gå på. Min Valeo dynamo er nesten 25 år og har nok gått langt over 2000 timer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ozo Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 LALUNA II skrev for 4 timer siden: Er vel akkurat det han får råd om ..å bytte diodebro er ikke for hvermansen å bytte uten å ha litt over moderat peiling ;-) Feilen kan helt klart ligge i diodebroen, men konklusjonen er gjort på et tynt teoretisk grunnlag. Nemlig at en utslitt børste representerer et brudd. Det gjør den ikke i praksis. Det første som normalt skjer er at den subber delvis mot sleperingen, og kontakten blir dermed for dårlig til å lade. Likevel kan den ligge i grenseland for å gi strøm til ladelampa, og når rotasjonen opphører, kan kontakten bli så bra at den lyser normalt. Brudd i en likeretterdiode påvirker derimot ikke spenningen direkte, men gir ⅓ av strømkapasiteten (noe som i sin tur kan medføre lavere ladespenning). Kjellg skrev for 4 timer siden: Uansett så skal man huske på at 12V kan være like farlig som 220V pga høyere strøm. Nå presiserte jeg "direkte" fare. Spenningen er mao. harmløs, men selvsagt kan enhver spenning indirekte generere farlige situasjoner. Det være seg varmgang, gnist, gassutvikling e.a. pipe skrev for 3 timer siden: som tidligere nevnt så er også sleperingene utslitte hvis børstene er nedslitte på denne Valeo dynamoen. Betale noen hundre kroner for å bytte regulator fordi den er lett å komme til er neppe noe godt råd da den er på tredje plass over mistenkte. Tipper dynamo er gammel som alle haugene og dermed gjort sitt Dette er rene gjetninger. Har man tid og lyst, koster det ingen ting å avdekke hvor feilen faktisk ligger. Kanskje er det en bagatell, eller kanskje er det noe som er for omfattende til at det er ønskelig å reparere. Heia RBK! Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 13.August.2019 Del på Facebook Svart 13.August.2019 (redigert) ozo skrev 16 minutter siden: Dette er rene gjetninger. Valeo dynamoen som ble levert originalt til VP har notorisk rykte på seg for bløte sleperinger og derfor er det sjeldent de blir overhalt.. Det er fakta så var resten mer eller mindre kvalifisert gjetting. Det bare å gratulere Trøndelag med RBK. Ikke noe gleder meg mer da jeg er vokst opp med at RBK var hele Norges fotball lag under storhetstiden på nitti tallet. Redigert 13.August.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Finito Svart 14.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2019 Veit ikkje alder på dynamo, men motoren vart overhalt av Sabb i for ikkje så mange år sidan og motoren har berre gått ca 2000 timer etterpå. Dynamoen ser heilt fin ut å sjå til og den har fungert fint. Meinar eg har hørt at å koble B+ og D+ sammen skal få orden på ladinga, men om D+ ligg under/ eller i regulatoren må det være greit å koble til A tenker eg, eller vil dette gå ut over dynamoen? Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 14.August.2019 Del på Facebook Svart 14.August.2019 Ettersom du måler 9,72 V på B+, er det ikke sikkert at det hjelper å koble denne til D+. Det som imidlertid skal fungere, er å koble D+ til 30 (+ på batteriet), via en 3~4W lyspære. Da får du attpåtil nyttig informasjon. Normalt har B+ samme spenning som 30, men det har den ikke her, og da er konsekvensene uforutsigbare. Så, som jeg har nevnt tidligere, må du først og fremst koble bort ladeseparatoren. Det kan godt være at den fungerer, men det er unødvendig kronglete å feilsøke på en generator som ikke har normale driftsvilkår. Sitér dette innlegget Link to post
Finito Svart 14.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2019 Takk for det OZO, skal prøve i helga. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.