Jump to content

Valeo dynamo lader ikkje


Finito

Recommended Posts

Finito skrev On 8.8.2019 at 10.58:

Hei

Oppdaga at min dynamo ikkje lader skikkelig. Når eg måler lader den med 9,72V og dette er 5V for lite

For å spikke fliser så lader ikke dynamoen og det er batterispenningen som er 9,72V.
Hvis du fortsatt ikke har ladet det opp så er trolig batteriet nå defekt eller sterkt forringet.

 Meget trolig er dynamoen din defekt.
Da må du spørre deg selv hvor gammel den er og hvor mange timer den har.
Har den noen år på baken så kjøper du deg en ny uten å se deg tilbake.
Surre med å bytte deler på en utslitt dynamo er som regel bare tull.
Antagelig er børstene dine nedslitt og på disse Motorola/valeo dynamoene er sleperingene bløte så de er også nedslitt når børstene er det. 

Da stopper det av seg selv og dynamoen kan pensjoneres.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Finito skrev 21 minutter siden:

er det mulig å koble B+ sammen med A for å få aktivert regulatoren?

For generatorens del vil dette fungere, og sannsynligvis vil det heller ikke skade separatoren, men for sikkerhets skyld, ville jeg ha koblet helt utenom denne. Dvs. B+ direkte til + på et batteri på 11,5~12,5 V.

Sjekk så ladelampa før, under og etter oppstart, og mål i tillegg spenningen.

Link to post

Iflg de opplysninger som TS oppgir så tyder alle solemerker på at en eller flere likerettere er defekte i diodebroen slik at dynamoen ikke makter å generere ladespenning eller feltspenning.

 

En defekt likeretter på diodebroens "minus-side" vil påvirke både ladespenning og feltspenningen.

 

Feltkretsen synes å være i orden. Dvs. Ladelampen lyser normalt når motoren står stille med tenning påslått. 

Når motor starter så genererer dynamoen en ladespenning og feltspenning på 9.7 V. Når feltspenningen ikke er høy nok til å utjevne batterispenningen så vil ladelampen lyse svakt. Ved en batterispenning på 12.8V så vil ladelampen bli tilført 12.8 - 9.7 = 3,1V via tenningsnøkkel.

 

Skru den av motor og få den sjekka av en proff. En slik Valeo dynamo koster ny rundt 5 lapper og det kan derfor lønne seg å få den undersøkt.

 

 

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
mateco skrev 12 minutter siden:

Skru den av motor og få den sjekka av en proff.

Ett av poengene med dette forumet er da vel å få tips til å fikse ting selv..? Om ovenstående regel skulle følges i ethvert henseende, ville vi ha sittet igjen med kun ukebladstoff.

Når det er sagt, så bør man selvsagt kjenne sin begrensning, og ikke leke med potensielt farlige ting; som f.eks. elektrisitet. Men i dette tilfellet kan det godt være børstene som er nedslitte, og at disse enkelt kan byttes. Da gjelder det i såfall bare å håndtere verktøyet riktig, og ikke kortslutte noe underveis.

Til underretning for de som måtte ha en generell frykt for elektrisitet, så involverer de direkte faremomentene ved 12/24V kun utstyr, og ikke helse. 230V derimot, bør man absolutt ikke tukle med.

Link to post
ozo skrev for 3 timer siden:

Til underretning for de som måtte ha en generell frykt for elektrisitet, så involverer de direkte faremomentene ved 12/24V kun utstyr, og ikke helse. 230V derimot, bør man absolutt ikke tukle med

 

Uansett så skal man huske på at 12V kan være like farlig som 220V pga høyere strøm. 

Link to post
LALUNA II skrev for 1 time siden:

Er vel akkurat det han får råd om ..å bytte diodebro er ikke for hvermansen å bytte uten å ha litt over moderat peiling ;-)

 

Det er helt sikkert og bytte børster på denne er ikke enkelt det heller,
Dynamo må deles og som tidligere nevnt så er også sleperingene utslitte hvis børstene er nedslitte på denne Valeo dynamoen.
Betale noen hundre kroner for å bytte regulator fordi den er lett å komme til er neppe noe godt råd da den er på tredje plass over mistenkte.
Tipper dynamo er gammel som alle haugene og dermed gjort sitt

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
ozo skrev for 4 timer siden:

 Men i dette tilfellet kan det godt være børstene som er nedslitte, og at disse enkelt kan byttes. Da gjelder det i såfall bare å håndtere verktøyet riktig, og ikke kortslutte noe underveis.

 

 

Har ikke noen særlig tro på defekte børster!

Børstene, sammen med sleperingene, regulatoren, og viklinger i rotor, er en del av feltkretsen. Et brudd i en av disse komponentene vil medføre at ladelampen ikke vil lyse i det hele tatt, hvilket ikke er tilfelle hos TS.

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Jeg hadde min Valeo dynamo ute sist år og kjøpte da inn nye børster. Men de ligger fremdeles i esken. Sleperingene var helt fine og børstene hadde mye igjen å gå på. Min Valeo dynamo er nesten 25 år og har nok gått langt over 2000 timer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
LALUNA II skrev for 4 timer siden:

Er vel akkurat det han får råd om ..å bytte diodebro er ikke for hvermansen å bytte uten å ha litt over moderat peiling ;-)

Feilen kan helt klart ligge i diodebroen, men konklusjonen er gjort på et tynt teoretisk grunnlag. Nemlig at en utslitt børste representerer et brudd. Det gjør den ikke i praksis. Det første som normalt skjer er at den subber delvis mot sleperingen, og kontakten blir dermed for dårlig til å lade. Likevel kan den ligge i grenseland for å gi strøm til ladelampa, og når rotasjonen opphører, kan kontakten bli så bra at den lyser normalt. Brudd i en likeretterdiode påvirker derimot ikke spenningen direkte, men gir ⅓ av strømkapasiteten (noe som i sin tur kan medføre lavere ladespenning).

 

Kjellg skrev for 4 timer siden:

Uansett så skal man huske på at 12V kan være like farlig som 220V pga høyere strøm. 

Nå presiserte jeg "direkte" fare. Spenningen er mao. harmløs, men selvsagt kan enhver spenning indirekte generere farlige situasjoner. Det være seg varmgang, gnist, gassutvikling e.a.

 

pipe skrev for 3 timer siden:

som tidligere nevnt så er også sleperingene utslitte hvis børstene er nedslitte på denne Valeo dynamoen.
Betale noen hundre kroner for å bytte regulator fordi den er lett å komme til er neppe noe godt råd da den er på tredje plass over mistenkte.
Tipper dynamo er gammel som alle haugene og dermed gjort sitt

Dette er rene gjetninger.

 

Har man tid og lyst, koster det ingen ting å avdekke hvor feilen faktisk ligger. Kanskje er det en bagatell, eller kanskje er det noe som er for omfattende til at det er ønskelig å reparere.

 

 

Heia RBK!

Link to post
ozo skrev 16 minutter siden:

Dette er rene gjetninger.

 


Valeo dynamoen som ble levert originalt til VP har notorisk rykte på seg for bløte sleperinger og derfor er det sjeldent de blir overhalt..
Det er fakta så var resten mer eller mindre kvalifisert gjetting. 

Det bare å gratulere Trøndelag med RBK.
Ikke noe gleder meg mer da jeg er vokst opp med at RBK var hele Norges fotball lag under storhetstiden på nitti tallet.
 

     

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Veit ikkje alder på dynamo, men motoren vart overhalt av Sabb i for ikkje så mange år sidan og motoren har berre gått ca 2000 timer etterpå.

Dynamoen ser heilt fin ut å sjå til og den har fungert fint.  Meinar eg har hørt at å koble B+ og D+ sammen skal få orden på ladinga, men om D+ ligg under/ eller i regulatoren må det være greit å koble til A tenker eg, eller vil dette gå ut over dynamoen?

Link to post

Ettersom du måler 9,72 V på B+, er det ikke sikkert at det hjelper å koble denne til D+. Det som imidlertid skal fungere, er å koble D+ til 30 (+ på batteriet), via en 3~4W lyspære. Da får du attpåtil nyttig informasjon. Normalt har B+ samme spenning som 30, men det har den ikke her, og da er konsekvensene uforutsigbare. Så, som jeg har nevnt tidligere, må du først og fremst koble bort ladeseparatoren. Det kan godt være at den fungerer, men det er unødvendig kronglete å feilsøke på en generator som ikke har normale driftsvilkår.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...