Jump to content

Edit History

mateco

mateco

Iflg de opplysninger som TS oppgir så tyder alle solemerker på at en eller flere likerettere er defekte i diodebroen slik at dynamoen ikke makter å generere ladespenning eller feltspenning.

 

En defekt likeretter på diodebroens "minus-side" vil påvirke både ladespenning og feltspenningen.

 

Feltkretsen synes å være i orden. Dvs. Ladelampen lyser normalt når motoren står stille med tenning påslått. 

Når motor starter så genererer dynamoen en ladespenning og feltspenning på 9.7 V. Når feltspenningen ikke er høy nok til å utjevne batterispenningen så vil ladelampen lyse svakt. Ved en batterispenning på 12.8V så vil ladelampen bli tilført 12.8 - 9.7 = 3,1V via tenningsnøkkel.

 

Skru den av motor og få den sjekka av en proff. En slik Valeo dynamo koster ny rundt 5 lapper og det kan derfor lønne seg å få den undersøkt.

 

 

mateco

mateco

Iflg de opplysninger som TS oppgir så tyder alle solemerker på at en eller flere likerettere er defekte i diodebroen slik at dynamoen ikke makter å generere ladespenning eller feltspenning.

Feltkretsen synes å være i orden. Dvs. Ladelampen lyser normalt når motoren står stille med tenning påslått. 

Når motor starter så genererer dynamoen en ladespenning og feltspenning på 9.7 V. Når feltspenningen ikke er høy nok til å utjevne batterispenningen så vil ladelampen lyse svakt. Ved en batterispenning på 12.8V så vil ladelampen bli tilført 12.8 - 9.7 = 3,1V via tenningsnøkkel.

 

Skru den av motor og få den sjekka av en proff. En slik Valeo dynamo koster ny rundt 5 lapper og det kan derfor lønne seg å få den undersøkt.

 

 



×
×
  • Create New...