Jump to content

Valeo dynamo lader ikkje

Finito

Recommended Posts

OZO. Da har eg koblet + fra dynamoen direkte til ett batteri som var 12.67V  og da lyste ikkje ladelampen, og voltmålingen økte til 12,89 på 1000 omdr.

Koblet deretter kabelen tilbake til ladeseparatoren og ladelampa var  fortsatt svart.

Når eg målte så var V 12,92 på inngangen før eg stoppa motoren.

Alt ser ut til å være i orden, merkelig.

Normal ladespenning ligger oppunder 14,5 V, så det er nok fremdeles noe som ikke stemmer; hvis du da ikke hadde et forbruk på det generatoren klarer å levere.

For å komme videre trengs det opplysninger "med teskje". Dvs. detaljert sammenheng mellom turtall, spenning og ladelys ved hhv. 0, tomgang og 2000 o/m. Først uten strømforbruk, og deretter med f.eks. tente lanterner.

Sjekk også om avlesingene er stabile.

Kan være at du eksempelvis har feil i likeretteren. Sjekket på Hulda i dag. Motoren er utstyrt med en renovert dynamo som fra USA kostet 650 kroner levert på KIWI. Spenningsregulatoren er en  intern, hjernedød dings. Dynamoen kan levere 79 A. Tappet ut noe strøm, batteriene var på 90 %. Startet motoren. Ladestrøm på tomgang 40 A, spenning 13,4 V. Da batteriene var på 98 %, hadde spenningen økt til 14,4 V og ladestrømmen sunket til 3 A. Noe slikt du må se etter, både batterinivå, ladepenning og ladestrøm. Disse tre sakene henger sammen.

Redigert av Hulda (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...