Haubokk Startet 8.August.2019 Link til dette innlegget Startet 8.August.2019 Har en Bavaria 34AC med original fastpropell, MD2030 og MS25S. Er nå på markedet for foldepropell. Anser at treblader er mest aktuell for meg, men kan også vurdere toblader. Noen som har størrelse på de to ulike alternativene? Anbefalinger? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 @Haubokk hvis du ikke får svar her, og du er på Facebook, så er det en aktiv FB gruppe med 700 seilbåt-medlemmer , søk Norsk Bavaria klubb som gruppe på FB. Der er det mye konkret Bavaria seilbåt kunnskap. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Har hatt Volvo sin tre blader på Bavaria 40 AC og var veldig fornøyd med en. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Standard er jo Volvo tre-blads propell. Jeg tolket spørsmålet til å være vurdering av kiwi, Flexofold og andre produkter. Jeg har bav 36 med volvo 3 blads og fornøyd, både forover og bakover. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Jeg hadde samme motor og drev på en Elan 37 tidligere. Denne hadde 2 blader flex-fold (tror jeg det var) og denne var jeg ikke fornøyd med da den ikke alltid ville folde ut i revers. Kjøpte da et brukt 17x12 (nummer 3581223) sett Volvo trebladers og ett nytt nav og dette var jeg veldig fornøyd med. Vil anta at samme dimensjon bør passe fint på din båt også. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Volvo sin tre-blads foldepropell fungerer fint på vår 34 AC med MD2020. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 10.August.2019 Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 Jeg har ikke Bavaria men har en noenlunde tilsvarende størrelse motor, VP 2003 28hk med seildrev og 17x11 Volvo 3-blader, og min oppfatning er at den drar bedre i revers (stopper raskere) enn den opprinnelige 16x11 2-bladersvarianten som var på båten når jeg kjøpte den. Full spiker 3200rpm, som skulle bli ca 1450 rpm på propellen gir 7,4 knops fart på min 28-foter. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
enslagsgjest Svart 10.August.2019 Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 (redigert) Her er test av forskjellige propeller: https://www.yachtingmonthly.com/gear/folding-and-feathering-propeller-test-29807 Tror jeg hadde gått for Kiwi Prop på båten din. Nokså billig sammenlignet med andre propeller og lett å skifte blad. Redigert 10.August.2019 av enslagsgjest (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.