magnuje Startet 8.August.2019 Link til dette innlegget Startet 8.August.2019 Har overtatt ny båt med relativt nye 180 ah + 150 ah vedlikeholdsfrie batterier. Hvilespenning på 12.8V etter lading. Når jeg kjører alt lys + kjøleskap belaster jeg batteriene med 19A. Spenningen faller da sakte nedover, og etter ca 30 min begynner alarmen å gå på kontrollpanelet siden spenningen da er 12.3 V. Slår jeg av last så stiger spenning til ca 12.7 etter en stund. Det er i teorien masse Ah igjen i banken. Er dette normalt? Burde batteriene klare å levere 20A over tid uten at spenningen faller så mye at kontrollpanelet varsler om lavt batteri? Eller er det bare å overse denne alarmen siden jeg vet at batteriet er under last og har masse å gå på? Sitér dette innlegget Link to post
Chrislars1 Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 (redigert) Det er ikke rart spenningen faller med såpass belastning. Jeg har splitt nye agm batterier 460ah som bare blir belastet mellom 2-9 ah og der kommer spenningen raskt ned i 12,5. Har strømovervåkning så følger med hvor mye ah jeg trekker ut av banken. Et batteri som blir belastet faller raskt i spenning. Ikke se bare på spenningen. Redigert 8.August.2019 av Chrislars1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Det jeg lurer på er hva du har av lys å kjøleskap som belaster 19amp. Det er mye. Når jeg er på tur så har jeg 55l kjøleskap, fryseboks, lading av alt mulig over usb, osv. Å har da et forbruk på rundt 4-5. Har 4x115 ah forbruk, så jeg stresser ikke med strømmen hos meg. Har du kjølehjørne ombord? Nei da, fra fleip til alvor. 19ah er mye. Er du sikker på at du ikke har noen alvorlige strømtyver ombord? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 (redigert) Det kan muligens høres ut som om et av batteriene ikke er helt topp. Du kan jo prøve å bruke de hver for seg å se om det er forskjell. Når det er sagt er 19 A et høyt forbruk. Hvis det er «normalen» ombord vil du kun ha 8-9 timer før du tappet batteriene 50% og må lade. Redigert 9.August.2019 av Kallethekid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 9.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 (redigert) @joelle Jeg er enig i at 19A er mye, her er det jeg har målt meg frem til: -Fryseboksen trekker ca 4A når jeg starter den og lokket står åpent. Er dette normalt? -Samtlige lys i hele båten (ca 15 punkter) trekker rundt 15A. Om jeg slår av alle lys, men har kretsen fremdeles åpen så trekkes det ca 0.4A. Er ikke det litt rart? Det virker som hvert lyspunkt trekker ca 1A, kan dette stemme? Det ser ut som 10W halogenpærer og da blir vel formelen: Ampere = Watt / Volt -> 10W/12V = 0.83 A? Jeg har planer om å skifte til LED altså, jeg prøver bare først å finne ut om systemet har grunnleggende feil før jeg starter optimalisering @Kallethekid Takk, dette kan jeg prøve! Så du mener det høres unormalt ut at spenningen skal ligge på 12.4V etter 30 min med 19A belasting? Redigert 9.August.2019 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Nei, når jeg tenker meg litt om tror jeg det er OK, men det er mange her på forumet som vet mye mer om batterier en det jeg gjør. Det kan uansett være lurt å måle batteriene hver for seg siden du har to batterier av forskjellig type i banken. Du burde for øvrig bytte lyspærer til LED for å minske forbruket. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Hvor tykke kabler har du, og hvilken type ? Tenker på kablene mellom batteriene og der hvor alarmen er koblet inn, og videre til Halogenlampene. Og om halogen-lampene er koblet inn etter der alarmen er tilkoblet, eller om de er koblet inn parallelt på batteriet. 19 amp krever endel kvadrat på en god ledning for ikke å miste mye effekt på grunn av varmgang i ledningen. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Seilars Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Hvis du har 180+150Ah (c20) så skal de om alt er ok kunne levere ca. 16,5A i 20 timer med sluttspenning på 10,8V. Hvis du tester dette så får du svar på hvor mange % av den påstemplede Ah din batteribank kan levere. Alt over 80% regnes som normalt og innafor. Utstyr du har ombord bør fungere ned til 10,8V. En test vil dessuten gjøre deg bedre kjent med hvordan båtens utstyr fungerer på nedtappede batterier. Er spenningsfall for stort til at feks. vhf fungerer? I såfall trengs kraftigere kabler ut til vhf . Hvorfor du har en alarm på 12,3V vet jeg ikke, men det må jo være plagsomt. (min piper ved lavere enn 10,8V) Tar du en utladetest, så er det min erfaring at cellene jevnes av dette, og at du får en bedre kapasitet før spenningen dropper ved neste test. Det som er greit å vite er at etter en eventuell utladetest/ nedtapping til under 50% av kapasiteten bør du ligge med en skikkelig landstrømslader tilkoblet kontinuerlig i 2-3 døgn for å toppe dem 100% igjen. Hvis ikke man gjør det vil man slite unødvendig på batteribanken. Motgiften mot skade på batterier etter dyputladinger er med andre ord 100% opplading så raskt som mulig etter test. Feiler testen, så splitt banken og test batteriene individuelt. Personlig utfører jeg en slik test på våren, før ferien, og etter sesongen. Dermed har jeg full kontroll på at batteriene leverer som forventet, og får jevnet cellene. Altfor mange finner ut at batteriene er defekte når de trenger dem som mest. Da synest jeg det er bedre å vite hva batteriene leverer før ferien starter. Hos meg er det kun dieselvarmeren som gir seg før banken er tom, vhf,plotter,lys,lanterner,etc fungerer fint selv om jeg skulle havne utaskjærs med nesten tom batteribank og 10,8V. Nøyaktig hva som er ett normalt spenningsfall ved belastning på din bank etter en halvtime er ikke lett å si, men anbefaler at du fortsetter videre nedtapping med ca. 16,5A og ser om spenningen synker jevnt videre fra 12,3V og mot 10,8V samtidig som du får ut mest mulig av de påstemplede 330Ah som du forventer. Vi byttet 10w halogen med led fra clas ohlson, og ble veldig fornøyde med farge og funksjon. Litt svakere, men kun en brøkdel av strømtrekket. Du har ulike batterier i parallell, neste gang du skal bytte så bør du kjøpe to helt like. Årsaken er at to ulike parallelle batterier vil respondere ulikt på lading og uttak, spesielt ved større uttak og ladestrømmer fra feks. dynamo. Det vil igjen føre til ulik slitasje. Om dette er ett problem avhenger av bruken man har. Mange vil sikkert si at de ikke har problemer med ulike batterier, men da er nok ikke bruken så hard heller. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 9.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 @Seilars Takk for meget god forklaring. Skal definitivt kjøre denne testen (og gå over til led). Et spørsmål bare: Sluttspenning på 10.8V etter 20 timer, måles denne med belastning? Eller er dette etter testen er gjennomført? Bare lurer litt på hvordan jeg kan følge litt med underveis og sørge for at jeg ikke ødelegger batteriene Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 9.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 @Seilars er det denne dere har ? https://www.clasohlson.com/no/Northlight-LED-pære-G4/36-4131 Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Spenning på 10,8V måles med belastning. Når testen er avsluttet stiger spenningen til hvilespenning. Det er viktig for nøyaktigheten av testen at det belastes jevnt over en periode som er kjent. Vanligvis så oppgir batteriprodusentene kapasiteten ved 20 timers utladetid. Velger man da en strøm som tømmer banken på feks. 10 timer, så vil kapasiteten som man kan få ut på en 100% frisk bank være lavere enn ved 20 timers utladetid. Ett 100Ah (c20) batteri kan kanskje være ett 90Ah (c10) batteri selv om det er det samme batteriet. Skal man tømme det på 10 timer må man med andre ord finne tabellen for aktuelt batteri for 10 timers test. Mange oppgir ofte ikke det på rimelige fritidsbatterier, men på etiketten står gjerne kapasiteten og ved hvilken utladetid batteriet leverer aktuell kapasitet. Personlig liker jeg å ta utladetestene ved lavest mulig strøm, gjerne en 20 timers test. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Seilars skrev for 1 time siden: Hvorfor du har en alarm på 12,3V vet jeg ikke, men det må jo være plagsomt. 12,3V er den grensen man ikke bør tappe batteribanken under hvis man vil holde batteriene så gode som mulig over tid. Det er nok bakgrunnen til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 magnuje skrev 16 minutter siden: @Seilars er det denne dere har ? https://www.clasohlson.com/no/Northlight-LED-pære-G4/36-4131 Nei, den ser ut som en vanlig 10w led, og krever reflektor i lampa. Det er etpar år siden vi kjøpte led pærene, så de har sikkert fått ny type siden den gang. LED blir jo bare bedre og bedre om man kjøper gode LED. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 9.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 @pipe Men gjelder dette også under last? Kontrollpanelet skiller jo ikke på dette Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Har printet ut denne og har den på innsiden i ett skap i båten. Gir en grei pekepinn for å sjekke at batterimonitoren ikke er ute av sync. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Her en test jeg gjorde for mange år siden. Som en ser falt spenningen (under belastning) til 10,8V etter 10 - 11 timer som da fortalte meg at batteriet kun hadde en kapasitet på drøyt 50%. Det batteriet gikk til gjenvinding. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
pipe Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 magnuje skrev 50 minutter siden: @pipe Men gjelder dette også under last? Kontrollpanelet skiller jo ikke på dette Nei det er hvilespenningen det refereres til. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Jeg pleier å sammenligne batterier med betongstøping. Tømmer man murerpøsen etter muring, og skyller verktøyet etterpå, så varer verktøyet lenge, men ikke evig. Man har jo tross alt verktøyet for å drive med muring, så å la det ligge i garasjen urørt er også litt bortkastet. Slik er det også med batterier. Jeg tømmer dem ikke lenger ned enn 50% med mindre jeg har en plan for 100% opplading innen rimelig tid. Ladingen fungerer som vaskingen av verktøyet ved muring, og om man går lenger ned enn 50% så griser man til verktøyet ekstra mye, og vil for enhver pris ikke la spaden og bøtta stå å størkne slik. 12,3V er en hvilespenning som godt kan brukes for å se når man bør vaske verktøyet litt ekstra grundig. Men for å finne hvilespenningen må hovedbryteren legges ut i flere timer, så den spenningen har lite med spenningen man ser under belastning. En alarm på 12,3V er derfor litt vanskelig å forholde seg til da den kun stemmer når den aldri utløses, dvs. ubelastet over tid. Det som er viktig med blybatterier er med andre ord å topplade dem regelmessig (feks. minst hver 1-2 uke), og straks etter dyputladinger. (lenger enn 50%). Å kun forholde seg til hvilespenning 12,3V og ikke topplade dem regelmessig blir omtrent som å slippe en og annen murerskje oppi murerbøtta uten å vaske skikkelig. På ett tidspunkt får man da ett batteri som er 50% fylt med «sulfaterte plater» og yter omtrent som batteribanken til Lars H i tabellen ovenfor. Dette er imidlertid en naturlig prosess ettersom man aldri får «vasket» 100% ved å lade, så alle batterier vil om ikke annet inntreffer dø av sulfatering på ett tidspunkt om ikke annet inntreffer. Normalt sett vil ett batteri skrotes når det ikke lenger yter 80%. I fritidsbåt er det ikke mange som går like grundig til verks som Lars H har gjort i tabellen ovenfor. Gjør man det så kan man bytte batteri kontrollert før alt går i svart på tur. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Om voltmeteret i panelet skal brukes til noe fornuftig, kan det være greit at det har egen kabel fra batteriet. Ellers måler det med spenningsfall i tilførselskabler også. Mange båtbyggere er litt gniene på tversnittet til hovedtavle, så kan fort miste litt her ved belastning på 20amp. Ellers er 11,9V ved 50% og belastning på 5A, en grei pekepinn, som for de fleste innebærer null forbruk utenom at en kompressorkjøleboks/kjøleskap går. Reel hvilespenning med null forbruk er lite praktisk under bruk. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Seilars skrev 26 minutter siden: Jeg pleier å sammenligne batterier med betongstøping. Meget god samenligning og god forklart bildelig for de som ikke er så gode på usynlige prosseser Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 9.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 (redigert) Takk for all hjelp! Da blir det innkjøp av LED ihvertfall, men blir litt skremt av alle historiene hvor led pærer har tatt fyr. Særlig den fra CO lenket ovenfor har en tendens til å ta fyr om man leser reviews. Noen som har trygge LED pærer å anbefale? Ser Ikea har startet med Læd pærer, disse burde ihvertfall vært kvalitetssikret i større grad enn fra ebay osv? Jeg har sett litt på disse: https://boatlamps.co.uk/collections/g4-bi-pin-planar-disc-lamps/products/g4-9-smd-2835-led-planar-disc-lamp-side-pin Dyrere, men virker som de er bra laget Redigert 9.August.2019 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 9.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 @Gullfisk skal se om jeg kan justere ned alarmen så den trigger på 11.9 i stedet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.