Jump to content

Forbruksbatteri: forventet spenning under last


magnuje

Recommended Posts

Har overtatt ny båt med relativt nye 180 ah + 150 ah vedlikeholdsfrie batterier. Hvilespenning på 12.8V etter lading. 

 

Når jeg kjører alt lys + kjøleskap belaster jeg batteriene med 19A. Spenningen faller da sakte nedover, og etter ca 30 min begynner alarmen å gå på kontrollpanelet siden spenningen da er 12.3 V. Slår jeg av last så stiger spenning til ca 12.7 etter en stund. 

 

Det er i teorien masse Ah igjen i banken. Er dette normalt? Burde batteriene klare å levere 20A over tid uten at spenningen faller så mye at kontrollpanelet varsler om lavt batteri? Eller er det bare å overse denne alarmen siden jeg vet at batteriet er under last og har masse å gå på? 

Link to post

Det er ikke rart spenningen faller med såpass belastning. Jeg har splitt nye agm batterier 460ah som bare blir belastet mellom 2-9 ah og der kommer spenningen raskt ned i 12,5. Har strømovervåkning så følger med hvor mye ah jeg trekker ut av banken. Et batteri som blir belastet faller raskt i spenning. Ikke se bare på spenningen.

Redigert av Chrislars1 (see edit history)
Link to post

Det jeg lurer på er hva du har av lys å kjøleskap som belaster 19amp. Det er mye.

 

Når jeg er på tur så har jeg 55l kjøleskap, fryseboks, lading av alt mulig over usb, osv. Å har da et forbruk på rundt 4-5.

Har 4x115 ah forbruk, så jeg stresser ikke med strømmen hos meg.

 

Har du kjølehjørne ombord? 

 

Nei da, fra fleip til alvor. 19ah er mye. Er du sikker på at du ikke har noen alvorlige strømtyver ombord?

Link to post

@joelle Jeg er enig i at 19A er mye, her er det jeg har målt meg frem til:

 

-Fryseboksen trekker ca 4A når jeg starter den og lokket står åpent. Er dette normalt?

-Samtlige lys i hele båten (ca 15 punkter) trekker rundt 15A. Om jeg slår av alle lys, men har kretsen fremdeles åpen så trekkes det ca 0.4A. Er ikke det litt rart?

 

Det virker som hvert lyspunkt trekker ca 1A, kan dette stemme? Det ser ut som 10W halogenpærer og da blir vel formelen:

Ampere = Watt / Volt -> 10W/12V = 0.83 A?

 

Jeg har planer om å skifte til LED altså, jeg prøver bare først å finne ut om systemet har grunnleggende feil før jeg starter optimalisering

 

@Kallethekid Takk, dette kan jeg prøve! Så du mener det høres unormalt ut at spenningen skal ligge på 12.4V etter 30 min med 19A belasting?

 

 

Redigert av magnuje (see edit history)
Link to post

Hvor tykke kabler har du, og hvilken type ? Tenker på kablene mellom batteriene og der hvor alarmen er koblet inn, og videre til Halogenlampene. Og om halogen-lampene er koblet inn etter der alarmen er tilkoblet, eller om de er koblet inn parallelt på batteriet. 19 amp krever endel kvadrat på en god ledning for ikke å miste mye effekt på grunn av varmgang i ledningen.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Hvis du har 180+150Ah (c20)  så skal de  om alt er ok kunne levere ca. 16,5A i 20 timer  med sluttspenning  på 10,8V.   Hvis du tester dette så får du svar på hvor mange % av den påstemplede Ah din batteribank kan levere.  Alt over 80% regnes som normalt og innafor. Utstyr du har ombord bør fungere ned til 10,8V.  En test vil dessuten  gjøre deg bedre kjent med hvordan båtens utstyr fungerer på nedtappede batterier. Er spenningsfall for stort til at feks. vhf fungerer?  I såfall trengs kraftigere kabler ut til vhf .

 

  Hvorfor du har en alarm på 12,3V vet jeg ikke, men det må jo være plagsomt. (min piper ved lavere enn  10,8V)  Tar du en utladetest, så er det min erfaring at cellene jevnes av dette, og at du får en bedre kapasitet før spenningen dropper ved neste test. 

 

Det som er greit å vite er at etter en eventuell utladetest/ nedtapping til under 50% av kapasiteten bør du  ligge med en skikkelig  landstrømslader tilkoblet kontinuerlig  i 2-3 døgn for å toppe dem 100% igjen. Hvis ikke man gjør det vil man slite unødvendig på batteribanken. Motgiften mot skade på batterier etter dyputladinger  er med andre ord 100% opplading så raskt som mulig etter test.  Feiler testen, så splitt banken og test batteriene individuelt. 

 

Personlig utfører jeg en slik test på våren, før ferien, og etter sesongen. Dermed har jeg full kontroll på at batteriene leverer som forventet, og får jevnet cellene.  Altfor mange finner ut at batteriene er defekte når de trenger dem som mest. Da synest jeg det er bedre å vite hva batteriene leverer før ferien starter.  Hos meg er det kun dieselvarmeren som gir seg før banken er tom, vhf,plotter,lys,lanterner,etc fungerer fint selv om jeg skulle havne utaskjærs med nesten tom batteribank og 10,8V.

 

Nøyaktig hva som er ett normalt spenningsfall ved belastning på din bank etter en halvtime er ikke lett å si, men anbefaler at du fortsetter videre nedtapping med ca. 16,5A og ser om spenningen synker jevnt videre fra 12,3V og mot 10,8V samtidig som du får ut mest mulig av de påstemplede 330Ah som du forventer.  

 

Vi byttet 10w halogen med led fra clas ohlson, og ble veldig fornøyde med farge og funksjon. Litt svakere, men kun en brøkdel av strømtrekket. 

 

Du har ulike batterier i parallell, neste gang du skal bytte så bør du kjøpe to helt like. Årsaken er at to  ulike parallelle batterier vil respondere ulikt på lading og uttak, spesielt ved større uttak og ladestrømmer fra feks. dynamo.  Det vil igjen føre til ulik slitasje. Om dette er ett problem avhenger av bruken man har.  Mange vil sikkert si at de ikke har problemer med ulike batterier, men da er nok ikke bruken så hard heller. 

 

 

Link to post

Spenning på 10,8V måles med belastning. Når testen er avsluttet stiger spenningen til hvilespenning. Det er viktig for nøyaktigheten av testen at det belastes jevnt over en periode som er kjent. Vanligvis så oppgir batteriprodusentene kapasiteten ved 20 timers utladetid. Velger man da en strøm som tømmer banken på feks. 10 timer, så vil kapasiteten som man kan få ut på en 100% frisk bank være lavere enn ved 20 timers utladetid.  Ett 100Ah (c20) batteri kan kanskje være ett 90Ah (c10) batteri selv om det er det samme batteriet. Skal man tømme det på 10 timer må man med andre ord finne tabellen for aktuelt batteri for 10 timers test. Mange oppgir ofte ikke det på rimelige fritidsbatterier, men på etiketten står gjerne kapasiteten og ved hvilken utladetid batteriet leverer aktuell kapasitet.  Personlig liker jeg å ta utladetestene ved lavest mulig strøm, gjerne en  20 timers test. 

Link to post

Her en test jeg gjorde for mange år siden. Som en ser falt spenningen (under belastning) til 10,8V etter 10 - 11 timer som da fortalte meg at batteriet kun hadde en kapasitet på drøyt 50%. Det batteriet gikk til gjenvinding.

 

utlading3.gif.3bc335712b62a1b7ef2ab4136e0784ed.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
 

Jeg pleier å sammenligne batterier med betongstøping.  Tømmer man murerpøsen etter muring, og skyller verktøyet etterpå, så varer verktøyet lenge, men ikke evig.  Man har jo tross alt verktøyet for å drive med muring, så å la det ligge i garasjen urørt er også litt bortkastet. 

 

Slik er det også med batterier. Jeg tømmer dem ikke lenger ned enn 50% med mindre jeg har en plan for 100% opplading innen rimelig tid.  Ladingen fungerer som vaskingen av verktøyet ved muring, og om man går lenger ned enn 50% så griser man til verktøyet ekstra mye, og vil for enhver pris ikke la spaden og bøtta stå å størkne slik.  12,3V er en hvilespenning som godt kan brukes for å se når man bør vaske verktøyet litt ekstra grundig. Men for å finne hvilespenningen må hovedbryteren legges ut i flere timer, så den spenningen har lite med spenningen man ser under belastning.  En alarm på 12,3V er derfor litt vanskelig å forholde seg til da den kun stemmer når den aldri utløses, dvs. ubelastet over tid.  

 

Det som er viktig med blybatterier er med andre ord å topplade dem regelmessig (feks. minst hver 1-2 uke), og straks etter dyputladinger.  (lenger enn 50%).  Å kun forholde seg til hvilespenning 12,3V og ikke topplade dem regelmessig blir omtrent som å slippe en og annen murerskje oppi murerbøtta uten å vaske skikkelig. På ett tidspunkt får man da ett batteri som er 50% fylt med «sulfaterte plater»  og yter omtrent som batteribanken  til Lars H i tabellen ovenfor.  Dette er imidlertid en naturlig prosess ettersom man aldri får «vasket» 100% ved å lade, så alle batterier vil om ikke annet inntreffer dø av sulfatering på ett tidspunkt om ikke annet inntreffer.  Normalt sett vil ett batteri skrotes når det ikke lenger yter 80%. I fritidsbåt er det ikke mange som går like grundig til verks som Lars H har gjort i tabellen ovenfor. Gjør man det så kan man bytte batteri  kontrollert før alt går i svart på tur. 

Link to post

Om voltmeteret i panelet skal brukes til noe fornuftig, kan det være greit at det har egen kabel fra batteriet. Ellers måler det med spenningsfall i tilførselskabler også. Mange båtbyggere er litt gniene på tversnittet til hovedtavle, så kan fort miste litt her ved belastning på 20amp. 

Ellers er 11,9V ved 50% og belastning på 5A, en grei pekepinn, som for de fleste innebærer null forbruk utenom at en kompressorkjøleboks/kjøleskap går. Reel hvilespenning med null forbruk er lite praktisk under bruk. 

Link to post

Takk for all hjelp!

 

Da blir det innkjøp av LED ihvertfall, men blir litt skremt av alle historiene hvor led pærer har tatt fyr. Særlig den fra CO lenket ovenfor har en tendens til å ta fyr om man leser reviews. Noen som har trygge LED pærer å anbefale? Ser Ikea har startet med Læd pærer, disse burde ihvertfall vært kvalitetssikret i større grad enn fra ebay osv?

 

Jeg har sett litt på disse: https://boatlamps.co.uk/collections/g4-bi-pin-planar-disc-lamps/products/g4-9-smd-2835-led-planar-disc-lamp-side-pin Dyrere, men virker som de er bra laget

Redigert av magnuje (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...