tidtakeren Startet 8.August.2019 Link til dette innlegget Startet 8.August.2019 (redigert) Jeg kikker på ei snart 40 år gammel snekke med en Yanmar 3QM30 saltvannskjølt motor. Det er rimelig veldokumentert her på båtplassen at toppen på denne motoren er disponert for å sprekke. Selger anfører at hans motor har støpejernstopp, mot den vanlige aluminiumstoppen. Er det hold i at denne støpejernstoppen er bedre enn den i aluminium? Spiller det noen rolle på en 40 år gammel motor? Bør jeg droppe denne motoren om jeg ønsker en viss grad av bekymringsløst båtliv? Redigert 8.August.2019 av tidtakeren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 For bekymringsløst båtliv bør du finne ein motor som har ferre måneder en den du ser på har år. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Jeg hadde lillebroren til den motoren. Den hadde støpejernstopp, modell 1982. Jeg kjente ikke den gangen til at disse motorene kom med aluminiumstopp. De jeg var borti hadde topper av støpejern. Nok om det. 40 år gammel motor med sjøvann i kjølekappen vil nok synge på siste verset. Selv om dette er seige motorer. Sitér dette innlegget Link to post
tidtakeren Svart 9.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Takk for godt formulert svar, Sjeldenutpå. Jeg har i dag en 17-foter med en 20 år gammel påhengsmotor, så et fullstendig bekymringsløst båtliv er jeg vel ikke ute etter, men jeg ser poenget. Ut fra det du skriver Hulda, så tillegger jeg ikke materialvalget i toppen så mye vekt. Det store spørsmålet er jo hvor langt det siste verset er, men det får man jo ikke vite før sangen plutselig er over, og gjestene har gått hjem (eller dupper på fjorden uten motorkraft). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 tidtakeren skrev 10 minutter siden: Takk for godt formulert svar, Sjeldenutpå. Jeg har i dag en 17-foter med en 20 år gammel påhengsmotor, så et fullstendig bekymringsløst båtliv er jeg vel ikke ute etter, men jeg ser poenget. Ut fra det du skriver Hulda, så tillegger jeg ikke materialvalget i toppen så mye vekt. Det store spørsmålet er jo hvor langt det siste verset er, men det får man jo ikke vite før sangen plutselig er over, og gjestene har gått hjem (eller dupper på fjorden uten motorkraft). Det siste verset inneholder garantert ikke mange strofene. Hvor mye korrosjon det er i motoren, og hvor trange kjølekanalen i toppen har blitt, er umulig å ha noen formening om. Uten å plukke opp motoren. At dette var gode motorer, er det ingen tvil om. Med trykk på 'var'. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Aluminiumstopp på en sjøvannskjølt motor høres rart ut. Jeg kan aldri tenke meg at noen med denne kombinasjonen har overlevd I 40 år. Men også støpejernstopper gror til med rust, med overoppheting og sprukket topp som resultat. Noe denne motoren er godt kjent for. Og nye topper er rådyre. Utover dette er vel denne motoren påliteligheten selv. Men det er ikke til å komme bort fra at etter 40 år med sjøvannskjøling så er man alvorlig på overtid. Og ny motor koster fort mer enn båten er verdt etter montering. Så det er en avveining, er båten såpass rimelig at det er verdt å ta sjansen? Og du kan jo være heldig å få en motor som holder I 10 år til. Eller du kan skifte motor og få 20 bekymringsløse år om du ser for deg å ha båten lenge. Mange muligheter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.