Jump to content

Yanmar 3QM30 aluminium vs støpejern

tidtakeren

Recommended Posts

Jeg kikker på ei snart 40 år gammel snekke med en Yanmar 3QM30 saltvannskjølt motor. Det er rimelig veldokumentert her på båtplassen at toppen på denne motoren er disponert for å sprekke.

Selger anfører at hans motor har støpejernstopp, mot den vanlige aluminiumstoppen. 

Er det hold i at denne støpejernstoppen er bedre enn den i aluminium? Spiller det noen rolle på en 40 år gammel motor? Bør jeg droppe denne motoren om jeg ønsker  en viss grad av bekymringsløst båtliv?

Redigert av tidtakeren (see edit history)

Takk for godt formulert svar, Sjeldenutpå. Jeg har i dag en 17-foter med en 20 år gammel påhengsmotor, så et fullstendig bekymringsløst båtliv er jeg vel ikke ute etter, men jeg ser poenget.

Ut fra det du skriver Hulda, så tillegger jeg ikke materialvalget i toppen så mye vekt. Det store spørsmålet er jo hvor langt det siste verset er, men det får man jo ikke vite før sangen plutselig er over, og gjestene har gått hjem (eller dupper på fjorden uten motorkraft).

tidtakeren skrev 10 minutter siden:

Takk for godt formulert svar, Sjeldenutpå. Jeg har i dag en 17-foter med en 20 år gammel påhengsmotor, så et fullstendig bekymringsløst båtliv er jeg vel ikke ute etter, men jeg ser poenget.

Ut fra det du skriver Hulda, så tillegger jeg ikke materialvalget i toppen så mye vekt. Det store spørsmålet er jo hvor langt det siste verset er, men det får man jo ikke vite før sangen plutselig er over, og gjestene har gått hjem (eller dupper på fjorden uten motorkraft).

Det siste verset inneholder garantert ikke mange strofene. Hvor mye korrosjon det er i motoren, og hvor trange kjølekanalen i toppen har blitt, er umulig å ha noen formening om. Uten å plukke opp motoren. At dette var gode motorer, er det ingen tvil om. Med trykk på 'var'.

Aluminiumstopp på en sjøvannskjølt motor høres rart ut. Jeg kan aldri tenke meg at noen med denne kombinasjonen har overlevd I 40 år. Men også støpejernstopper gror til med rust, med overoppheting og sprukket topp som resultat. Noe denne motoren er godt kjent for. Og nye topper er rådyre. Utover dette er vel denne motoren påliteligheten selv. Men det er ikke til å komme bort fra at etter 40 år med sjøvannskjøling så er man alvorlig på overtid. Og ny motor koster fort mer enn båten er verdt etter montering. Så det er en avveining, er båten såpass rimelig at det er verdt å ta sjansen? Og du kan jo være heldig å få en motor som holder I 10 år til. Eller du kan skifte motor og få 20 bekymringsløse år om du ser for deg å ha båten lenge. Mange muligheter.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...