Hardingen Startet 8.August.2019 Del på Facebook Startet 8.August.2019 Eg skulle kjøpe en båt av eldre årgang men maskiner og drev var byttet i 2005. Det var Volvo Penta D4 og DPH drev. Da eg forespurte om megler kunne bytte gearoljen og verifisere at den var uten vann skulle han selvfølgelig gjøre dette. Både mekanikeren og dei fleste vart forskrekka av fargen på oljen. Ingen hadde sett maken før. Firmaet som hadde service på drevene påstår dei (selvfølgelig)hadde brukt Volvo sin foreskrevne originalolje. Den har en heilt annen farve enn dette så vidt eg har brakt på det rene. Spørsmålet til dette forum er om noen av dere har sett olje med lignende farve i et drev. Om dette kan forklarast på noen måte? Om det er noko på gang i desse dreva eller det er ein annen type olje som er brukt og kan det få konsekvenser med tanke på havari seinare for eksempel? Oljen kjennes ok ut og ser ikkje forurenset ut og den har stått ei vekes tid på en flaske uten at den har skilt seg eller forandret seg. Det er "bare"en rar farge som gjorde at eg foreløpig hvertfall har lagt handelen på is. Har noken ein god forklaring her? Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 8.August.2019 Del på Facebook Svart 8.August.2019 Ligner meget det jeg fik tappet af mine drev da jeg købte min båd i efteråret, biltema Drev olie har den farve når der er vand i ,i mit tilfælde måtte jeg bytte begge aksler pga skader efter pakdåser,få dem trykprøvet inden der kommer ny olie på Sitér dette innlegget Link to post
3600 Svart 8.August.2019 Del på Facebook Svart 8.August.2019 Efter en uge er vandet faldet ned Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.August.2019 Del på Facebook Svart 8.August.2019 Underlig verksted som ikke har sett drevolje blandet med vann før :-) Drevet bør nok trykktestes for å se hvor vannet lekker inn, Sitér dette innlegget Link to post
Hardingen Svart 8.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2019 men blir ikkje oljen hvit når det er vann i den? Denne oljen er orange og har ikkje skilt seg etter ei veka Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 8.August.2019 Del på Facebook Svart 8.August.2019 (redigert) Mest sansynlig saltvann i olja, sjekk drev og tilstand på gir inni, samt trykktest. Hvordan var lukt og viskositet? Redigert 8.August.2019 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.August.2019 Del på Facebook Svart 8.August.2019 Nei, drevolje blir mørk honning, med innslag av eik. Viskositeten øker. La oljen stå en ukes tid, så vil du se at vannet skiller seg ut. Sitér dette innlegget Link to post
Hardingen Svart 8.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2019 ingen spesiell lukt. Virket ok mht viskositet og føltes ikkje "rar"å ta på. Det pussige er kanskje at me snakkar om to drev.Det var lik farve på oljen i begge drev Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.August.2019 Del på Facebook Svart 8.August.2019 Da lekker begge drevene. Du skal vel ha service på dem, trykktest er oblig. Sitér dette innlegget Link to post
Hardingen Svart 8.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2019 Det er vel heller tvilsomt om eg kjem til å gjere meir med dette. Eg har ikkje kjøpt båten og kjem nok mest sannsynlig til å stå over med mindre eigar vil gjere tiltak og utbedring,men han påstår det IKKJE er vann for da blir det hvitt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.August.2019 Del på Facebook Svart 8.August.2019 Du har en fornuftig tilnærming:-) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.August.2019 Del på Facebook Svart 8.August.2019 Hardingen skrev 12 minutter siden: ,men han påstår det IKKJE er vann for da blir det hvitt. ...ville være synd om noen her inne kjøper denne båten... ?!? hva kan en gjøre med det ? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 8.August.2019 Del på Facebook Svart 8.August.2019 HER ser du konkret farge på 2 dph-drev med vann i olje sist høst. Vanskelig å få fargene 100% riktige men du får et inntrykk iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
Hardingen Svart 10.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2019 eg takker for gode innspel. Konklusjonen må vere at det er ikkje bare "rar farge"men at det er vatn i denne olja. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.August.2019 Del på Facebook Svart 10.August.2019 Hvor grå eller hvit fargen fremstår avhenger av hvor mye vann og luft som er pisket inn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.