Jump to content

Denne oljen var på et DPH drev

Hardingen

Recommended Posts

Eg skulle kjøpe en båt av eldre årgang men maskiner og drev var byttet i 2005. Det var Volvo Penta D4 og DPH drev.

Da eg forespurte om megler kunne bytte gearoljen og verifisere at den var uten vann skulle han selvfølgelig gjøre dette.

Både mekanikeren og dei fleste vart forskrekka av fargen på oljen. Ingen hadde sett maken før.

Firmaet som hadde service på drevene påstår dei (selvfølgelig)hadde brukt Volvo sin foreskrevne originalolje.

Den har en heilt annen farve enn dette så vidt eg har brakt på det rene.

Spørsmålet til dette forum er om noen av dere har sett olje med lignende farve i et drev. Om dette kan forklarast på noen måte? Om det er noko på gang i desse dreva eller det er ein annen type olje som er brukt og kan det få konsekvenser med tanke på havari seinare for eksempel?

Oljen kjennes ok ut og ser ikkje forurenset ut og den har stått ei vekes tid på en flaske uten at den har skilt seg eller forandret seg. Det er "bare"en rar farge som gjorde at eg foreløpig hvertfall har lagt handelen på is. Har noken ein god forklaring her?

drev.jpg

drev2.jpg

drev3.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...