Jump to content

Shine opp teakfiner i snekke, hva er beste fremgangsmåte?


joelle

Recommended Posts

Som en del er kjent med så driver jeg å skrur på min Sandvik 28.

 

har nå kommet til punktet der jeg ska begynne med å shine opp «uteplassen».

 

Jeg har tidligere vært i tvil om det har vært lakkert eller oljet. Men etter at jeg tok av en liten teak list å brukte Biltema sin teakrens så er det ikke noen tvil.

ikke noen lakk på disse.

 

Finner platene er litt shollete etter solbleking osv. Videre er det en del sorte flekker.

Min tanke her er å unngå å slipe platene siden det gjerne kan bli ulykkelig, hvis en går litt for hard frem.

 

Min tanke her er å bruke teak rens. Hva tenker folket om det?

Den lille liste biten jeg prøvde meg på ser nesten ny ut etter en omgang med rens.

Hvis teak rens er veien å gå så tenker jeg å kjøre på med dette i ett par omganger.

men så er spørsmålet. Hvor mye skyller enn etter at rensen er påført? Tenker at dette er på mange måter inne i båten og ønsker ikke alt for mye vann der.

 

Videre så tenker jeg å bruke en eller annen form for beis for å få en jevnere farge på platene.

 

Å som avslutting så har jeg nesten bestemt meg for å olje det hele.

 

tenker jeg riktig? 

 

Setter veldig pris på innspill, har lest meg opp på det som er av tidligere innlegg, men ingen har vært innom dette med å bruke teakrens.

Link to post

Vær forsiktig med vask, det skal ikke mye fuktighet til før fineren går I oppløsning. Jeg ville heller ha slipt lett for hånd og vasket med rødsprit etterpå. Denne fordamper fort og etterlater ikke så mye restfuktighet som vann.

 

Jeg ville ha oljet med Owatrol teakolje etter at det er rengjort.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Tok med meg den delen som er under førersete hjem igår. Prøvde på kantene med varmepistol. Å jo da tenker jeg. Dette er lakkert. Men finner fort ut at det kun er listene.

 

ser ut til at det er delvis lakkert, å delvis oljet i min båt.

 

Blir litt av en jobb i båten min for å få den tilbake til opprinnelig stand.

 

Snakket med ett par som jobber i malerforetning vedrørende dette med å tynne ut lakk, dem anbefaler det ikke. Hva tenker folket i forhold til dette? 

 

Er det gammel måte å tenke på når det kommer til lakk, å tynne ut den for å få den å trekke inn?

Link to post

Skal gjøre det samme i min halco 29 offshore i dag. Her er noe lakket, noe oljet men alt ser fælt ut. Har Google og spurt meg frem lenge før jeg fant løsningen:

https://fartoyvern.com/2018/01/05/utfordrende-overflatebehandling/

Skal pusse over alt forsiktig og legge ett strøk bistrotlakk i første omgang. Måjeg ha 2 strøk så blir det det. Vil ha skikkelig blank finish så det blir 3stjerners lakk som toppstrøk. Er fryktelig spent på resultatet?

Link to post

Fikk kjøpt med meg tre stjerners lakk å beis. Fikk beiset delen under fører sete i går, å den ser grei ut. 

 

Tenker å dra ned til båten i løpet av uka å skru løs alt som lar seg skrus, å så blir det å bunkre med litt øl til neste helg å bruke helgen i båten for å ta det jeg ikke kan ta med hjem.

 

I malerforetningen anbefalte dem tre strøk med lakk.

 

Tenker å skru ned alt av lister som går mot glassfiberen, siden det er enklere enn å beise å lakkere opp mot dette

Redigert av joelle (see edit history)
Link to post

Forstår det slik at beisen du har kjøpt er en lakkbeis, altså lakk med farge? Så lenge den er kompatibel med Trestjerners lakk kan du lakkere direkte oppå denne, etter den er tørr selvsagt.

 

Ville så ha lagt minimum* to lag med utynnet Trestjerners lakk før lett sliping med P180, på langs av trefibrene. Det er ikke noen hensikt å tynne en allerede såpass utflytende lakk som likevel skal lakkeres oppå en lakkbeis. Ved å slipe etter kun ett lakkstrøk risikerer du å slipe gjennom det første strøket med lakk og gjennom til lakkbeisen, kanskje også gjennom denne. Da blir overflaten fort skjoldete og mindre pen. Poenget med å mellomslipe er hovedsaklig å utjevne eventuell fiberreisning, ujevnheter fra rulla/penselen og for å få bedre vedheft. Lakkerer du når lakken har tørket mellom 8-12 timer (ved +/- 20 grader og RH50-60%) har ikke forrige strøk fått tørket nok til at neste strøk ikke får god nok vedheft. De polare molekylene i lakken du påfører innretter seg magnetisk etter de polare molekylene i forrige strøk. Kan sammenlignes med tiltrekningen mellom to magneter. Der har du hovedforbindelsen mellom lakkstrøkene, ikke at lakken hekter seg mekanisk fast til en rufsete overflate. Når så alle strøkene får stå og herde i et par uker oppnås et homogent og hardt lakksjikt bestående av (tilnærmet) en sammensmeltning av de forskjellige lakkstrøkene. Dermed unngås avflassing av øverste lakkstrøk. Venter du et døgn eller mer kan det være en fordel å rufse overflaten lett, da har forrige strøk fått tørke såpass at overflaten fint kan trenge en liten oppfriskning med slipepapiret, men ikke så mye sliping at du tar vekk forrige strøk. Litt av poenget med å lakkere er å bygge et visst beskyttende sjikt, ikke å fjerne dette ved å gå på for mye med slipepapiret, men klart; jevnt må det jo være:wink:

 

* Når jeg lakkerer med Trestjernes (og enkelte andre typer lakk med lignende egenskaper) lakkerer jeg fort 3-4 strøk før første lakksliping - avhengig av hvordan underlaget suger. Så lakkerer jeg et strøk til, lett sliping etter dette har tørket og så et siste toppstrøk. Skulle treet være av en type med porer (f.eks. teak, ask og eik), som jeg ønsker fylle helt for å få en glatt finish uten mønster av tre, lakkerer jeg enda flere strøk. 

Link to post

Bare hyggelig:thumbsup:

 

Med oljebeis kan det være en fordel å påføre beis på flaten du skal behandle for så å tørke av overskytende med ei fille slik at du ikke får for tykt lag. Tykt lag = sein tørking og for mykt underlag for lakken som skal oppå siden denne blir forholdsvis hard (hard lakk på for mykt underlag = krakkelering/oppsprekking av lakkoverflaten). Filla må brennes eller dynkes i vann etter bruk, da det er overhengende fare for selvantenning i filler med herdende olje og lakk. Oljebeisen bør være såpass tørr i overflaten at du tør sette deg oppå med full tyngde, men samtidig ikke tør å bli sittende for lenge i frykt for å henge fast, for å beskrive sånn noenlunde passende tørketid:wink: Altså helt tørr overflate, men ikke lengre heller, da både for tidlig lakkering og for treig lakkering etter beising vil gi dårligere heft enn lakkering når underlaget gir ideell heft. En lett avfetting med fille fuktet aceton over den beisede overflaten og så lakkering med første strøk med lakk.

Link to post

Må bare si at det er fantastisk hvor mye kunnskap det er å finne her inne.

 

har nå beiset å tatt første strøk på 80% av alt demonterbart treverk.

 

Ser veldig bra ut frem til nå.

 

planen er å kjøre på med lag to på lakk i morgen, å slipe det resterende ute for å sen beise det, i morgen. 

 

Helgen vill gå med i båten med sliping av dem større flatene. Er litt spent på hvis jeg blir nødt til å skifte en plate eller to, med tanke på delaminering av dem. For å ikke snakke om at jeg ønsker å tette ett par skikkelige hull der det nå sitter høytalere jeg ikke bruker. Å som ikke er pene.

 

har lest «litt» om finer plater her inne. Mange er negative til å bruke noe annet en dyre teak finer plater.

 

Her må nå ekspertisen korrigere meg i mine tanker.

 

jeg vurderer å kjøpe poppel, gran eller furu finer. Disse vill bli beiset, så fargen vill bli lik i hele uteplassen.

 

Disse er tenkt kjøpt på byggeforetning.

 

Hvis en ser bort fra at det er litt forskjell på utseende teak finer vs disse andre. Er det da noen andre reelle argumenter for å ikke gå for denne løsningen?

 

Å bilder på beis / lakkerings jobben kommer helt klart?

Redigert av joelle (see edit history)
Link to post

Jeg vil tro at gran og furu vil bli skjoldete og få veldig synlige ådringer I overflaten ved samme behandling. Poppel har jeg aldri brukt, så det kan jeg ikke si stort om. Men jeg har brukt bjørkefiner til takplater I båten, og disse virker tettere I trevirket. Jeg har dog ikke beiset dem brune, kun behandlet med hvit voks. Så hvordan de tar beis er ikke godt å si.

 

Om det ikke er så mye du trenger så er det ikke sikkert prisforskjellen opp mot teak er så stor da. Og båten blir seende mye mer ordentlig ut om du en gang skal selge den...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Her lokalt bruker vi gjerne bedriften Tre og finer på Sola når vi skal ha edlere tre og finer.  Det må vel være lignende bedrifter i Østfold? Vet at Billingstad trelast fører teakfiner, mahogny, meranti og bjørk, men det blir gjerne et stykke fra deg. Meranti har litt struktur og kan med beis lures til å minne litt om teak, sett på avstand, bjørk blir fort for homogent i overflaten til at det ligner i det hele tatt etter mitt syn.

 

Hvis det kun er snakk om mindre plater du trenger kan det jo være Billingstad har ei kappebu der de selger avkapp til en grei pris? Ser prisene på teakfineren deres er «voksne» priser, langt høyere enn hva teakfineren koster hos Tre og finer, men hvis du ikke trenger så mye er det gjerne like greit å gå for ekte vare framfor noe du skal slite med å få til å ligne skikkelig? 

Link to post
  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...