Grand Banks jr Startet 9.August.2019 Link til dette innlegget Startet 9.August.2019 Har en 60 hk Evinrude 1991 VRO der oljesystemet er koplet ut av forrige eier. Har VRO-enheten ennå, men har forstått at den kan svikte og derfor koples den ofte bort. Så derfor gjort i min. Forrige eier sa 2%, andre sier 2,5%, andre 4% and the list goes on... Jeg bruker båten året rundt. Får kjøre seg varm før den legger båten i plan. Stort sett er det start, sviver mens jeg ordner båten, rolig ut av havn, til slutt i plan ut til fiskeplass (ca 10-15 min), litt leting etter fisk med ekkolodd, så sviver den en stund på tomgang før slåes av. Startvillig i alle slags vær og temperaturer. Må bare gjete den litt med choken de første 10-20 sekundene (kaldstart). Hvilken prosent oljeblanding bør jeg bruke? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ivar Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 ville brukt 2% her Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
-morten- Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 var 1% på min VRO men skader sikkert ikke med 2% rett i.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Grand Banks jr Svart 9.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 @-morten-, var det med VRO aktiv? Eller hadde du fjernet VRO? (Har forstått det slik at VRO posisjonerer ut oljen avhengig av driftsturtall. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ivar Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 (redigert) jepp, VRO = variable ratio oiling (.. mens onde tunger kaller det "Very rarely oiled". ) Redigert 9.August.2019 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
-morten- Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 stod ihvertfal 1:100 den virka prikkfritt så lenge jeg hadde motoren! veldig bra og påliteligmotor! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Grand Banks jr Svart 9.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 @-morten-, hvor stod det 1:100 ? Motoren virker veldig solid og pålitelig. Har aldri vært noe tull med den de 2årene jeg har hatt den. Unntatt da jeg kjøpte den. Fusket som bare det, og veldig vanskelig å starte. Oppdaget da at forrige eier hadde kjøpt uoriginale tennplugger. Var veldig like original spesifikasjon. Men jeg kjøpte nye som spesifisert for motoren. De kostet en del. Tror det var nesten 250/ stk. Men etterpå har motoren gått plettfritt, og svært lettstartet. :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
rippie Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Hadde en 1991 mod evinrude 60hk med deaktivert vro. Fylte 2% uten problemer Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 22 minutes ago, Grand Banks jr said: @-morten-, hvor stod det 1:100 ? Motoren virker veldig solid og pålitelig. Har aldri vært noe tull med den de 2årene jeg har hatt den. Unntatt da jeg kjøpte den. Fusket som bare det, og veldig vanskelig å starte. Oppdaget da at forrige eier hadde kjøpt uoriginale tennplugger. Var veldig like original spesifikasjon. Men jeg kjøpte nye som spesifisert for motoren. De kostet en del. Tror det var nesten 250/ stk. Men etterpå har motoren gått plettfritt, og svært lettstartet. :-) stod 1:100 en plass der tanken var eller noe.. så lenge siden så jeg husker ikke!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ivar Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 hvaslags motor var dette, dvs antall hk? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
-morten- Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 3 hours ago, ivar said: hvaslags motor var dette, dvs antall hk? Evinrude 50 hk, 2 syl VRO Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
mthoms Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Jeg har en 3 cyl 60HK Mariner fra 1988. Den kører med 2% outboard 2-stroke olie uden problemer ... og har gjort det i nu 20år; men jeg ville ikke bruge andet end outboard to-takt olie. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 9.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 mthoms skrev 20 minutter siden: men jeg ville ikke bruge andet end outboard to-takt olie. Nei, bruker kun det. Bruker Biltema sin, da jeg bor nære en slik en. Har kjørt litt fetere blanding på vinteren når jeg har visst at det er lenge til neste gang. Innbiller meg at litt ekstra oljefilm er bra ved lang tid til neste bruk. Vet ikke om det stemmer. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.