Jump to content

Edit History

Toroa

Toroa

kdtran skrev On 16.9.2020 at 14.53:

Tar meg den frihet å svare. @Solbris II får ha meg unnskyldt. ?

Disse motorene har samme slagvolum som MTU sin 183 serie, nemlig 1,83 liter per sylinder. (MAN eide i en periode MTU så disse motorene har mange likhetstrekk)


Jeg haiker litt i denne tråden, og jeg skal være litt petimeter. I 1991/1992 når vi antar at denne motoren ble produsert (MAN 2840), hadde MAN for lengst solgt seg ut av mtu, og på denne tiden hadde heller ikke mtu 183 serien i sortimentet, men erstattet den med mtu serie 199. MAN var deleier av mtu fra 1969 til 1985. Så er det slik at mtu aldri produserte motorene som heter 09x, 106, 183, og 199. Dette var Mercedes-Benz motorer som ble marinisert av mtu. (Eksosmanifoil, Sjøvannspumpe, Varmeveksler osv) Men grunnmotoren var for 183 Mercedes OM 420 serien, og for 199 Mercedes 440 serien. For 09x var det Mercedes OM 314 / OM 352 og OM 364 / OM 366, og OM 904 / OM 966.

OM 400 serien og MAN sin tilsvarene D254x var et utviklingssamarbeide på midten av 1960 tallet og var nok en av grunnene til at Maybach, Daimler og MAN slo samme produksjon av medium og hurtigløpende motorer med opp til 12 liter pr sylinder i mtu. Den minste motoren konstruert av MAN i mtus sortiment var mtu MA 362 som er en MAN RV 16/18. I 1985 sluttet samarbeidet om OM 4xx og D2xxx og selv om man kan si at MAN 2840 ligner på en mtu 10V 199 er det allikevel to forskjellige motorer  med forskjellig designfilosofi. 

Slektskapet ligger derfor mer til Daimler Benz en mtu, var det jeg egentlig skulle skrive. :)

Toroa

Toroa

kdtran skrev On 16.9.2020 at 14.53:

Tar meg den frihet å svare. @Solbris II får ha meg unnskyldt. ?

Disse motorene har samme slagvolum som MTU sin 183 serie, nemlig 1,83 liter per sylinder. (MAN eide i en periode MTU så disse motorene har mange likhetstrekk)


Jeg haiker litt i denne tråden, og jeg skal være litt petimeter. I 1991/1992 når vi antar at denne motoren ble produsert (MAN 2840), hadde MAN for lengst solgt seg ut av mtu, og på denne tiden hadde heller ikke mtu 183 serien i sortimentet, men erstattet den med mtu serie 199. MAN var deleier av mtu fra 1969 til 1985. Så er det slik at mtu aldri produserte motorene som heter 09x, 106, 183, og 199. Dette var Mercedes-Benz motorer som ble marinisert av mtu. (Eksosmanifoil, Sjøvannspumpe, Varmeveksler osv) Men grunnmotoren var for 183 Mercedes OM 420 serien, og for 199 Mercedes 440 serien. For 09x var det Mercedes OM 314 / OM 352 og OM 364 / OM 366, og OM 904 / OM 966.

OM 400 serien og MAN sin tilsvarene D254x var et utviklingssamarbeide på midten av 1960 tallet og var nok en av grunnene til at Maybach, Daimler og MAN slo samme produksjon av medium og hurtigløpende motorer med opp til 12 liter pr sylinder i mtu. Den minste motoren konstruert av MAN i mtus sortiment var mtu MA 362 som er en MAN RV 16/18. I 1985 sluttet sammarbeidet om OM 4xx og D2xxx og selv om man kan si at MAN 2840 ligner på en mtu 10V 199 er det allikevel to forsjellige motorer  med forskjellig designfilosofi. 



×
×
  • Create New...