Jump to content

Edit History

Komodo

Komodo

VegJoh skrev 1 time siden:

Jeg vurderer også å sette inn en liten ekspansjonstank, mest fordi i vår båt så går pumpa av og på slik at det hørest ut som en ensylindret snekkemotor på høyt turtall når man bare skrur kranene litt på og har en tynn stråle.
Håpet er at en ekspansjonstank skal utjevne dette, 

Hvilken pumpe er det du har VegJoh som gir den karakteristikken? Vi har aldri opplevd det på Jabscoen som har stått i vår Viksund siden vi kjøpte den i 2006. Pumpa har egentlig holdt utrolig bra, men som jeg fortalte deg på telefon så presterte jeg jo å frostsprenge trykkbryteren nå i vinter. Byttet da over pumpa fra ei tilsvarende 24V pumpe jeg hadde i garsjen. Hadde tre slike pumper liggende (i tillegg til ei helt ny av et annet fabrikat i pappeske), og fant faktisk ut at alle pumpene var kliss like som vår gamle Jabsco. Bare å bytte over deler. De tre 24V pumpene var Jabsco og  Flowjetpumper, den nye i eske stod det Surgeflo på. Men alle pumpene var altså helt identiske, kun motor og fester som var litt forskjellige.

 

De ekspansjonstankene til dette formålet er i prinsippet en hydraulikkakumulator. Belgen i akkumulatoren skiller mediene fra hverandre, i dette tilfellet vann fra luft. I oljehydraulikksammenheng er det hydraulikkolje og gjerne nitrogen. Dersom man bruker en enkel akkumulator uten belg, vil lufta i akkumulatoren bli komprimert, og etter Henrys lov om gassers oppløselighet i væsker absorberes av vannet. Luftmengden vil altså avta og må etterfylles. Det peset gidder man jo ikke, så da er det greit å ha en akkumulator med belg. 

 

Her har du to forskjellige typer. En med belg, og en uten. Den uten belg er i prinsippet bare ei brusflaske som står på hodet med et T-rør under. En slik kan du lett lage deg av et rør som du sveiser inn to bunner på, og setter inn en 1/2" eller 3/8" muffe i den ene enden. Da får du testet om det løser problemet for deg. Dersom du setter inn en ventil i toppen, har du også muligheten for å etterfylle den. Da slipper du å skru den av for å tømme den for vann.

https://www.flak.no/produkter/vvs-og-lenseutstyr/trykkvannspumper/akkumulatortank-1-l---jabsco-p1060303

https://www.flak.no/produkter/vvs-og-lenseutstyr/trykkvannspumper/akkumulatortank-plast-1-2-l-p1004305

 

 

Men @Solbris II, den akkumulatortanken din burde vel vært montert stående?

 

Komodo

Komodo

VegJoh skrev 1 time siden:

Jeg vurderer også å sette inn en liten ekspansjonstank, mest fordi i vår båt så går pumpa av og på slik at det hørest ut som en ensylindret snekkemotor på høyt turtall når man bare skrur kranene litt på og har en tynn stråle.
Håpet er at en ekspansjonstank skal utjevne dette, 

Hvilken pumpe er det du har VegJoh som gir den karakteristikken? Vi har aldri opplevd det på Jabscoen som har stått i vår Viksund siden vi kjøpte den i 2006. Pumpa har egentlig holdt utrolig bra, men som jeg fortalte deg på telefon så presterte jeg jo å frostsprenge trykkbryteren nå i vinter. Byttet da over pumpa fra ei tilsvarende 24V pumpe jeg hadde i garsjen. Hadde tre slike pumper liggende (i tillegg til ei helt ny av et annet fabrikat i pappeske), og fant faktisk ut at alle pumpene var kliss like som vår gamle Jabsco. Bare å bytte over deler. De tre 24V pumpene var Jabsco og  Flowjetpumper, den nye i eske stod det Surgeflo på. Men alle pumpene var altså helt identiske, kun motor og fester som var litt forskjellige.

 

De ekspansjonstankene til dette formålet er i prinsippet en hydraulikkakumulator. Belgen i akkumulatoren skiller mediene fra hverandre, i dette tilfellet vann fra luft. I oljehydraulikksammenheng er det hydraulikkolje og gjerne nitrogen. Dersom man bruker en enkel akkumulator uten belg, vil lufta i akkumulatoren bli komprimert, og etter Henrys lov om gassers oppløselighet i væsker absorberes av vannet. Luftmengden vil altså avta og må etterfylles. Det peset gidder man jo ikke, så da er det greit å ha en akkumulator med belg. 



×
×
  • Create New...